רשת אל-ערבייה הסעודית דיווחה היום (שני) כי שמו של סלאם פיאד, ראש הממשלה הפלסטיני לשעבר, עלה כאחת האפשרויות למי שישלוט ב"יום שאחרי" ברצועת עזה. פיאד, כלכלן שנחשב גורם פלסטיני מתון ונמצא בקשר גם עם גורמים ישראלים, חי בארה"ב בשנים אחרונות ומלמד באוניברסיטת פרינסטון. כשנשאל על המלחמה בעזה, נשמע כמתנגד לכניסת הרשות הפלסטינית במקומה של ישראל. "זה לא נושא טכני, זה פוליטי. הרשות לא תבוא 'על גבו של טנק ישראלי'", אמר.
למרות זאת, פיאד נחשב ל"פנטזיה" במערב. בשנת 2021, לדוגמה, הוא הוזמן על ידי הממשל האמריקני כדי "לבדוק את הדופק של חמאס ופלגים אחרים ברצועה", באשר לאפשרות שיעמוד בראש הממשלה הפלסטינית הבאה. בין השאר טענו מקורות עיתונאיים בעולם הערבי כי בארה"ב ובאירופה הבינו שתפקידו של אבו מאזן "הסתיים". גם בישראל עשויים להיות מעודדים מכך שיעמוד בראש הגוף המנהל של רצועת עזה ב"יום שאחרי".
הכותרת
בין פאודה לשלום: הסיפור של הרשות הפלסטינית | אבי יששכרוף
34:34
4 צפייה בגלריה
סלאם פיאד. כלכלן, שנחשב גורם פלסטיני מתון
סלאם פיאד. כלכלן, שנחשב גורם פלסטיני מתון
סלאם פיאד. כלכלן, שנחשב גורם פלסטיני מתון
(צילום: נועם מושקוביץ)
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בישראל נמנעים מדיונים על "היום שאחרי". "משחק בנדמה לי"
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90, רויטרס)
הוא, מצידו, סבר לפני חודש כי "אי-אפשר להשמיד את חמאס". "זה לא עניין מוגבל למנהיג הפוליטי ברצועה יחיא סינוואר. ישראל יודעת את זה היטב", אמר. בישראל אמרו בימים האחרונים כי כל עוד חמאס לא יחוסל - אף מדינה ערבית או גורם מתון אחר לא יסכימו לקבל אחריות על רצועת עזה, מאחר שחמאס עלול להתנקש בהם או לסכל את כניסתם לשם.
"זה משחק בנדמה לי", הגדירו בישראל את השיח סביב "היום שאחרי", ויש שאמרו כי הכול תלוי בשאלה אם ישראל תצליח למוטט את חמאס. בארה"ב, מנגד, סבורים שישראל נמנעת מדיונים ב"יום שאחרי" בין השאר לאור סיבות פנימיות.
ראש הממשלה בנימין נתניהו חשף ביום שבת האחרון שהמל"ל קיים כבר שמונה דיונים סביב "היום שאחרי", אולם עבודת המטה שהתקיימה לא הוצגה בפני קבינט המלחמה בגלל אולטימטום של שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.
4 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ' פחות התחבר לרעיון. "לא קטאר, לא מצרים - ולא סלאם פיאד"
(צילום: עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
הלוויית המלכה אליזבת השנייה
הלוויית המלכה אליזבת השנייה
טוני בלייר. יגיע לישראל, וייפגש גם עם נציגים אמריקנים
(צילום: AFP)
כל נושא "היום שאחרי" יוצג מחר בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני, בזמן שמפלגות הימין בממשלה ממשיכות להקשיח עמדות בנוגע לסוגייה. על רקע ההעלאה הצפויה של הנושא בקבינט ובממשלה, אמר היום סמוטריץ': "מי שחושב שהפתרון בעזה יהיה דומה לפתרונות עבר, לא מבין איפה הוא חי. לא קטאר, לא מצרים, בוודאי שלא סלאם פיאד".
בינתיים, ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר יגיע לישראל ביום רביעי הקרוב - והוא צפוי להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה יצחק הרצוג והשרים יואב גלנט ובני גנץ. מלבד זאת, הוא צפוי לפגוש גם את שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו. בישראל מתכננים לדון איתו בסוגיית עזה. בלייר נתפס בישראל כאיש מפתח גם בכל הנוגע לסיוע ההומניטרי, וגם בנוגע ל"יום שאחרי", בין השאר סביב שיקום עזה.
באשר לפיאד, סאמר מנג'לאוי, איש פתח ומקורב למוחמד דחלאן, אמר כי הוא "רחוק מהעם הפלסטיני", מאחר שהוא חי שנים ארוכות בארה"ב. לדבריו, "אנשי עזה לא יברכו על כהונתו. הוא יליד שכם וכיהן כראש ממשלה ושר אוצר, אבל נכשל כישלון חרוץ במלחמה בשחיתות שהרשות הפלסטינית סובלת ממנה".