כלי התקשורת בארה"ב דיווחו הלילה (בין שבת לראשון), ארבעה ימים לאחר בחירות האמצע, כי המפלגה הדמוקרטית תצליח לשמור על השליטה בסנאט בשנתיים הקרובות. הקביעה הזו התאפשרה לאחר שהסנאטורית הדמוקרטית קתרין קורטז מסטו הצליחה לפי אותן תחזיות לגבור על יריבה הרפובליקני אדם לקסלט בבחירות שנערכו על המושב שלה במדינת נבאדה. מדובר בהישג דרמטי לדמוקרטים, שלבחירות האמצע הגיעו עם הגב לקיר וכשלפי ההערכות הם היו בדרך לאיבוד הרוב בסנאט.
ארה"ב בוחרת 2022 - הכותרות האחרונות:
2 צפייה בגלריה
הסנאטורית הדמוקרטית קתרין קורטז מסטו
הסנאטורית הדמוקרטית קתרין קורטז מסטו
הסנאטורית הדמוקרטית קתרין קורטז מסטו
(צילום: AFP)
תודה

הניצחון של קורטז מסטו בנבאדה מעניק לדמוקרטים 50 מושבים מתוך 100 המושבים בסנאט, הבית העליון של הקונגרס, בעוד שהמפלגה הרפובליקנית מחזיקה ב-49 מושבים, אך הניצחון עדיין מקנה להם שליטה בטוחה על הסנאט משום שבמקרה של תיקו בהצבעה הקול המכריע הוא של סגנית נשיא ארה"ב הדמוקרטית קמלה האריס. בחודש הבא ייערך הסיבוב השני בבחירות בג'ורג'יה, שניצחון בו יכול להעניק רוב צר לדמוקרטים של 51 מושבים, או להוביל לתיקו במושבים בין המפלגות, שלא יפגע בשליטה הדמוקרטית בסנאט.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס הלילה להבטחת הרוב בסנאט ואמר כי "אנחנו מתרכזים עכשיו במירוץ בג'ורג'יה. אנחנו מרגישים טוב בנוגע למצבנו". בשיחה עם כתבים בקמבודיה הבהיר: "אני יודע שאני אופטימי חסר היגיון, אבל אני אומר שוב - אני לא מופתע, אני מרוצה להפליא". ביידן ציין שהוא מאמין שההצבעה משקפת את "איכות המועמדים".
מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר מסר כי "הבחירות האלה הן ניצחון והוכחה לצדקת דרכם של הדמוקרטים, לאג'נדה שלנו ולהישגים שלנו, ולאמריקה ולעם האמריקני".
במקביל לניצחון הדמוקרטי בסנאט, טרם הוכרע הקרב על השליטה בבית הנבחרים, שמזה חודשים שהסקרים חזו כי הרפובליקנים יחוללו בו מהפך. בקרב על בית הנבחרים הרפובליקנים מובילים, אך טרם השיגו רוב. מאזן הכוחות כרגע הוא 211 מושבים לרפובליקנים לעומת 204 לדמוקרטים. לרפובליקנים דרושים עוד שבעה מושבים כדי להבטיח ניצחון.
אף שניצחון בבית הנבחרים כשלעצמו יספיק לרפובליקנים כדי להקשות על ביידן בשנתיים הבאות, בצד הדמוקרטי רואים בתוצאות המסתמנות, במידה רבה של צדק, הישג עבורם: בבחירות האמצע בארה"ב אובדן כוח מצד מפלגתו של הנשיא המכהן הוא דבר כמעט קבוע, ולמעשה מאז 1906 היו רק שלוש בחירות אמצע שבהן מפלגתו של הנשיא התחזקה בבית הנבחרים, ולא נחלשה: ב-1934, כשארה"ב התמודדה עם השפל הגדול; ב-1998, כשהכלכלה פרחה; וב-2002, כשג'ורג' בוש הבן נהנה משיעור שיא של תמיכה הודות לאחדות הלאומית שנוצרה אחרי פיגועי 11 בספטמבר. בהתחשב בנתונים האלה, אובדן הרוב בבית הנבחרים בפער קטן הוא תוצאה לא רעה בכלל למפלגת השלטון.
על רקע התוצאות, יש במחנה הרפובליקני מי שמותחים ביקורת על הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שאף כי לא היה מועמד בעצמו בבחירות האמצע, אין ספק שרוחו שרתה עליהן: הנשיא לשעבר מתכוון להכריז בשבוע הבא כי ירוץ שוב לנשיאות ב-2024, ובשבועות האחרונים הוא פקד שלל עצרות של מועמדים רפובליקנים כדי לשלהב את הבוחרים, לסייע למועמדים המועדפים עליו לנצח - ולזקוף את ניצחונם במידה רבה לזכותו. במהלך מערכת הבחירות הנוכחית הביע טראמפ תמיכה רשמית ביותר מ-300 מועמדים רפובליקנים, ורבים מהמועמדים הם כאלה שתמכו בפומבי בטענותיו חסרות היסוד שהניצחון בבחירות 2020 נגנב ממנו בהונאת ענק. חלקם גם מקדמים תיאוריות קונספירציה אחרות מבית הימין הקיצוני.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ו הנשיא לשעבר דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ו הנשיא לשעבר דונלד טראמפ
ביידן וטראמפ. בחירות האמצע מסתמנות כאכזבה גדולה לרפובליקנים
(צילום: AP, רויטרס)
הנשיא ביידן שיבח בשבוע שעבר את הישגי המועמדים הדמוקרטים בבחירות אמצע כהונה, ואמר כי העם האמריקני הוכיח בבחירות הללו כי הוא רוצה לשמור על הדמוקרטיה. "התקשורת והמומחים חזו גל אדום, וזה לא קרה", אמר ביידן, כשכוונתו לגל אדיר של ניצחונות רפובליקניים שצפו הסוקרים. "זה היה יום טוב לדמוקרטיה. יום טוב לאמריקה". ביידן נשא את הדברים בבית הלבן זמן קצר אחרי שטראמפ, המואשם על-ידי גורמים במחנה הרפובליקני בחלק מההפסדים שנחלו מועמדי המפלגה במרוצים קריטיים, טען כי אף שתוצאות הבחירות מאכזבות בהיבטים מסוימים, עבורו הן דווקא "ניצחון אישי גדול".
הסנאט הוא הבית העליון של הקונגרס, ויש בו כאמור 100 מושבים - שניים לכל אחת מ-50 מדינות ארה"ב. הוא אחראי בין השאר לאשר מינויים שעושה הנשיא - משרים ועד שגרירים ושופטים - ובידיו מסור גם הכוח להדיחו. כל חבר בסנאט נבחר לתקופה בת שש שנים, ואחת לשנתיים עומדים לבחירה מחדש שליש מהמושבים בו. בית הנבחרים הוא הבית התחתון, ובו יש 435 חברים, העומדים כולם לבחירה מחדש פעם בשנתיים. מספר המושבים שמקבלת כל מדינה בבית זה נגזר מגודל אוכלוסייתה (כך למשל לקליפורניה מוקצים 52, ואילו לאלסקה - אחד בלבד), והחוקים הנחקקים בו צריכים לקבל את אישור הסנאט ואת חתימת הנשיא.