נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שיבח אמש (רביעי) את הישגי המועמדים הדמוקרטים בבחירות אמצע כהונה, ואמר כי העם האמריקני הוכיח בבחירות הללו כי הוא רוצה לשמור על הדמוקרטיה. "התקשורת והמומחים חזו גל אדום, וזה לא קרה", אמר ביידן, כשכוונתו לגל אדיר של ניצחונות רפובליקניים שצפו הסוקרים. "זה היה יום טוב לדמוקרטיה. יום טוב לאמריקה". ביידן נשא את הדברים בבית הלבן זמן קצר אחרי שהנשיא לשעבר דונלד טראמפ, המואשם על-ידי גורמים במחנה הרפובליקני בחלק מההפסדים שנחלו מועמדי המפלגה במרוצים קריטיים, טען כי אף שתוצאות הבחירות מאכזבות בהיבטים מסוימים, עבורו הן דווקא "ניצחון אישי גדול".
5 צפייה בגלריה
ביידן וטראמפ. דווקא המפסיד יכול להיות מרוצה
ביידן וטראמפ. דווקא המפסיד יכול להיות מרוצה
ביידן וטראמפ. דווקא המפסיד יכול להיות מרוצה
(צילום: AP, רויטרס)
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
הנשיא ביידן במסיבת העיתונאים. "כרגע מתכוון להתמודד שוב"
(צילום:AP)
במסיבת עיתונאים בבית הלבן אמר ביידן כי התוצאות שהשיגו הפעם הדמוקרטים בבחירות האמצע הן הטובות ביותר של ממשל דמוקרטי בבחירות האמצע הראשונות שלו זה 40 שנה. הוא טען כי לאורך כל הקמפיין הרגיש שהתוצאות יהיו טובות, וכשנשאל אם כעת הוא יכול לומר אם יתמודד על כהונה נוספת כנשיא, השיב שלפי שעה הוא מתכוון לעשות זאת – אך את ההחלטה הסופית יקבל עם רעייתו ג'יל, כנראה בתחילת השנה הבאה.
ביידן נשאל גם על החקירות שמתכוונים הרפובליקנים לפתוח נגד בכירי ממשלו ונגד בנו האנטר בהנחה שישיגו רוב קטן בבית הנבחרים, והשיב שהתנהלות כזו תהיה "כמעט בגדר קומדיה": "אני לא יכול לשלוט במה שהם יעשו. כל שאני יכול הוא לנסות לשפר את חייהם של האמריקנים", הוסיף. הנשיא הדגיש שהוא מוכן לעבוד בשיתוף פעולה עם הרפובליקנים בקונגרס.
אף שטרם הושגה הכרעה רשמית בקרב על השליטה בקונגרס האמריקני, כבר כעת אפשר לקבוע שתוצאות הבחירות הן אכזבה למפלגה הרפובליקנית: אחרי שבמשך שנתיים היו הרפובליקנים בעמדת מיעוט בסנאט ובבית הנבחרים, לבחירות האמצע הם הגיעו כשהם נהנים ממומנטום בסקרים וכשפרשנים חוזים להם זכייה ברוב נאה בבית הנבחרים וסיכוי גבוה להשתלט מחדש גם על הסנאט.
אלא שבפועל בבית הנבחרים הצליחו הרפובליקנים להעביר לידיהם רק מושבים מעטים שהיו ערב הבחירות בידי הדמוקרטים, וכעת יש מומחים החוזים להם שם כ-220 מושבים בלבד לעומת כ-215 לדמוקרטים, הרבה פחות מהפער של 25-30 מושבים שלו ייחלו גורמים אופטימיים במחנה הרפובליקני. בבחירות לסנאט לא הצליחו הרפובליקנים להעביר לידיהם ולו מושב דמוקרטי אחד לפי שעה, בעוד הדמוקרטים כבשו מושב רפובליקני במרוץ הקריטי לסנאט בפנסילבניה, שם ניצח ג'ון פטרמן, המחלים משבץ, את הרופא הידוען ד"ר מהמט אוז.

ההערכה היא כי בבית הנבחרים הרפובליקנים עדיין יזכו בניצחון, גם אם קטן ולא מרשים כפי שקיוו, אך בסנאט דווקא לדמוקרטים יש כעת סיכוי גבוה יותר לשמור על יתרונם. בסנאט יש 100 חברים, בבחירות הנוכחיות נערכו מרוצים ל-35 מהמושבים בו, ולפי שעה 32 מהם הוכרעו. הרפובליקנים מובילים כעת 48-49, ואת גורל השליטה בסנאט יכריעו שלושת המרוצים הנותרים: בנבאדה, שם מתקרב המועמד הרפובליקני אדם לקסלט לזכייה במושב דמוקרטי; באריזונה, שבה קרוב הסנאטור הדמוקרטי מארק קלי לשמור על המושב שלו; ובג'ורג'יה, שם עלו הסנאטור הדמוקרטי רפאל וורנוק וכוכב הפוטבול הרפובליקני הרשל ווקר לסיבוב שני ומכריע שייערך ב-6 בדצמבר, כשוורנוק נהנה מהובלה בפער קטן.
בהנחה שהמרוצים בנבאדה ובאריזונה יסתיימו בניצחון המועמדים שמובילים בהם כעת, ארה"ב תצטרך להמתין חודש שלם לסיבוב השני בג'ורג'יה, כשהרפובליקנים מובילים בקרב על הסנאט עם 50 מושבים מול 49. ניצחון של ווקר הרפובליקני בג'ורג'יה ייתן להם רוב של 49-51, וניצחון של וורנוק הדמוקרטי יקבע שוויון 50-50, כמו המצב בסנאט כיום. במקרה כזה ימשיכו הדמוקרטים ליהנות מרוב מעשי בסנאט, משום שבמקרה של תיקו בהצבעות הקול המכריע הוא של סגנית הנשיא, הדמוקרטית קמלה האריס.

טראמפ נגד הממסד

על רקע התוצאות, יש במחנה הרפובליקני מי שמותחים ביקורת על דונלד טראמפ, שאף כי לא היה מועמד בעצמו בבחירות האמצע, אין ספק שרוחו שרתה עליהן: הנשיא לשעבר מתכוון להכריז בשבוע הבא כי ירוץ שוב לנשיאות ב-2024, ובשבועות האחרונים הוא פקד שלל עצרות של מועמדים רפובליקנים כדי לשלהב את הבוחרים, לסייע למועמדים המועדפים עליו לנצח – ולזקוף את ניצחונם במידה רבה לזכותו. במהלך מערכת הבחירות הנוכחית הביע טראמפ תמיכה רשמית ביותר מ-300 מועמדים רפובליקנים, ורבים מהמועמדים הם כאלה שתמכו בפומבי בטענותיו חסרות היסוד שהניצחון בבחירות 2020 נגנב ממנו בהונאת ענק. חלקם גם מקדמים תיאוריות קונספירציה אחרות מבית הימין הקיצוני.
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ והיריב הפוטנציאלי בפריימריז, דה סנטיס
(צילום: gettyimages, AFP )
5 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות אמצע הכהונה מושב של סנאט ב פנסילבניה ד"ר מהמט אוז
ארה"ב בחירות אמצע הכהונה מושב של סנאט ב פנסילבניה ד"ר מהמט אוז
ד"ר אוז לא סיפק את הסחורה. ההפסד שלו בפנסילבניה היה קריטי
(צילום: AP)
מידת הצלחתם של המועמדים שבהם בחר טראמפ סומנה כמבחן כוח חשוב עבורו. רבים מהמתמודדים שלהם נתן את תמיכתו הם כאלה שהממסד הרפובליקני ומנהיגיו, קווין מקארת'י מבית הנבחרים ומיץ' מקונל מהסנאט, העדיפו שלא יהיו מועמדי המפלגה בשל נטיותיהם הקיצוניות והקונספירטיביות, העלולות להרחיק מצביעים מתונים. בליל הבחירות הסתמן כי דאגתם הייתה מוצדקת: כמה ממועמדי טראמפ אמנם רשמו ניצחונות נאים, אבל באחרים נחלו אנשיו כישלון חרוץ, ובראשם ד"ר מהמט אוז ופעיל "שקר הבחירות" דאג מסטריאנו, שהפסידו במרוצים שלהם לסנאט ולמושלות בפנסילבניה. מועמדי טראמפ נתקלים בקשיים גם במרוצים לסנאט באריזונה, בנבאדה ובג'ורג'יה, ואם לא די בכך, בבחירות לתפקיד המושל בפלורידה רשם ניצחון מוחץ המושל המכהן רון דה סנטיס, שצפוי להיות יריבו המרכזי של טראמפ בפריימריז הרפובליקניים לנשיאות ב-2024.
התוצאות עוררו ביקורת גלויה על טראמפ במחנה הרפובליקני, וסגן המושל הרפובליקני של ג'ורג'יה, ג'ף דנקן, הביע בריאיון ל-CNN כעס על כך שחברי מפלגתו העמידו כמועמד לסנאט במדינתו דווקא את הרשל ווקר, ידידו של טראמפ, שהסתבך בשקרים ובאיומים ברצח. "אם אנשים היו מתעוררים לפני שלושה חודשים ומפסיקים ללכת אחרי טראמפ, ומתחילים ללכת אחרי מה שרפובליקנים אמיתיים רוצים, היינו במקום אחר עכשיו", אמר.

טראמפ עלה לנו במושבים

שרה מת'יוס, שהייתה סגנית דוברת הבית הלבן בעידן טראמפ, הצהירה כי מעורבות הנשיא לשעבר בבחירות עולה לרפובליקנים בהפסדים במרוצים שבהם הם היו יכולים לנצח: "אני חושבת שאירועי הלילה הם המדד הגדול ביותר לכך שטראמפ לא צריך להיות המועמד הרפובליקני לנשיאות ב-2024. בכך שהוא קידם מועמדים לא-איכותיים, הוא עלה לרפובליקנים במושבים שאפשר היה לזכות בהם".
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ יוצא לדבר עם תומכיו בליל בחירות האמצע. המבקרים: "לאיכות המועמדים יש חשיבות"
(צילום: gettyimages)
מת'יוס הדגישה כי על פניו, כל התנאים היו לטובת הרפובליקנים, ולא הייתה סיבה שלא לרשום ניצחון גדול: "האינפלציה בשיא, אנשים פוחדים מהפשע, משבר המהגרים בגבול הדרומי הוא הגדול בהיסטוריה, יש נשיא לא פופולרי – וההישגים של הרפובליקנים עדיין היו הרבה פחות טובים מהצפוי. וזה נובע במידה רבה מהתמיכה של טראמפ במועמדים מסוימים. אני חושבת שיש לקח כפול שהרפובליקנים צריכים ללמוד: ראשית, טראמפ הוא לא ווינר במישור הארצי; ושנית, לאיכות של המועמדים יש חשיבות".
אמש דיווחה רשת CNN כי גורמים בסביבת טראמפ העידו שתוצאות ליל הבחירות אכזבו אותו קשות, ושהוא "זועם" ו"צורח על כולם". עם זאת, שעה קלה אחר כך פרסם טראמפ הודעה ברשת החברתית שלו, ובה התעקש כי הישגיו מצוינים: "מבחינות מסוימות הבחירות היו מאכזבות-משהו, אבל מנקודת מבטי האישית זה היה ניצחון גדול", כתב.
טראמפ זקף לזכותו את העובדה שרוב מוחץ מבין המועמדים שבהם תמך ניצחו: "219 ניצחונות ו-16 הפסדים (במרוצים שהוכרעו עד כה) – מי השיג תוצאה טובה יותר מזה אי פעם?". חשוב לציין כי רבים מהמועמדים שבניצחונם מתגאה טראמפ התמודדו במרוצים באזורים רפובליקניים מובהקים, שבהם ניצחונם ממילא לא הועמד בספק, ואינו תורם לשינוי מאזן הכוחות הפוליטי הארצי מול הדמוקרטים.
פורסם לראשונה: 23:53, 09.11.22