2 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין  במליאה
יולי אדלשטיין  במליאה
עונש של 3 שבועות לאדלשטיין, עקב היעדרותו מההצבעות במליאה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יו"ר הקואליציה ויו"ר סיעת הליכוד אופיר כץ הודיע הערב (שלישי) לחבר הכנסת יולי אדלשטיין כי לא יוכל להגיש הצעות חוק פרטיות, הצעות לסדר או לדבר בשם סיעת הליכוד במשך שלושה שבועות של עבודת כנסת. זאת, לדבריו, "בשל הפרת המשמעת הקואליציונית" - אחרי שלא הגיע הלילה להצבעות על חוקי המהפכה המשפטית.
במהלך הלילה אושרו בקריאה ראשונה חוק פסקת ההתגברות וחוק הנבצרות ברוב של 61 ח"כים, אך אדלשטיין קוזז עם ח"כ שרן השכל (המחנה הממלכתי), לאחר שיצא להלוויה. היעדרותו קבעה שחוק הנבצרות - שחשיבותו לראש הממשלה בנימין נתניהו גבוהה במיוחד - יעבור ברוב המינימלי האפשרי, מאחר שנדרש רוב של 61 ח"כים בהצבעה, שכן מדובר בחוק יסוד.
2 צפייה בגלריה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק יסוד הממשלה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק יסוד הממשלה
הודיע לאדלשטיין על העונשים. יו"ר הקואליציה ויו"ר הליכוד אופיר כץ
(צילום: יואב דודקביץ')
בתגובה להיעדרותו של אדלשטיין, ח"כ זאב אלקין (המחנה הממלכתי) אמר ל-ynet radio כי הוא בטוח שאין מדובר בהיעדרות מקרית. "אני מניח, הרי הוא אמר דברים מאוד ברורים, לא פעם ולא פעמיים, שהוא חושב שצריך להיכנס למסלול הידברות", אמר אלקין בהתייחסות למהפכה המשפטית. אלקין הוסיף: "כל בר דעת מבין שזה מה שנכון גם בשביל המדינה. אני הרי שייך לאלה שכבר שנים מדברים על הצורך ברפורמה משפטית עוד כשזה היה פחות אופנתי, אך ברור לי שאם יעשו אותה בצורה דורסנית כפי שעושים אותה היום היא לא תחזיק מעמד".
אלקין הדגיש כי "אם לא יקומו אנשים אמיצים בליכוד ויעשו דברים אמיצים כפי שעשה הלילה אדלשטיין, התוצאה תהיה שהדברים האלה יעברו, עם מחיר מטורף שמדינת ישראל תשלם ועם אפס תוצאה מבחינת הרפורמה". הוא הבהיר: "ברגע שהרכב הכנסת ישתנה, והוא ישתנה, הדבר הראשון שיעשו זה שיבטלו את זה. תהיה פה רפורמה חד-פעמית. רק את המחירים נשלם, ושום רווח לא נקבל מזה".
"תהיה גבר עם ערכים - או סמרטוט רצפה של ביבי". ח"כ מלינובסקי
(צילום: ערוץ כנסת)

גם ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) התייחסה להיעדרות, והפנתה את דבריה במליאת הכנסת לאדלשטיין עצמו: "יולי, מה שקורה כאן מזכיר לי וגם לך דברים שקרו במדינה אחרת, שאתה אפילו יודע וזוכר יותר טוב ממני. יש רגעים בחיים שבהם צריך להחליט. הגענו למאני-טיים". היא פנתה אליו ברוסית, ואז תרגמה: "יולי, או שאתה תהיה גבר עם ערכים או שתישאר סמרטוט רצפה של ביבי, הבחירה בידיך".
הצעת חוק הנבצרות קובעת כי בג"ץ יוכל לבטל חוקים רק בהרכב מלא ובתמיכה של 12 מתוך 15 שופטים. במקרה של פסילת חוק – הכנסת תוכל לחוקק אותו שוב באמצעות פסקת ההתגברות, מבלי שבית המשפט יוכל לבטלו בשנית. באשר לחוק הנבצרות, ההצעה מבקשת לקבוע שראש הממשלה ייצא לנבצרות אך ורק על רקע אי-מסוגלות פיזית או נפשית, וקובעת מגבלות על אופן קביעת הנבצרות.