הרמטכ"ל אביב כוכבי ענה בצהריים (יום שני) לנשיא איראן איברהים ראיסי, שהטיל ספק שהשואה התקיימה בריאיון לתוכנית "60 דקות". לדברי כוכבי, שנאם במחנה ההשמדה אושוויץ כחלק מביקורו בפולין, "לא צריך להיות היסטוריון ולא חוקר כדי להבין את זוועות השואה - צריך להיות בן אנוש".
"סיירנו עכשיו בתאי הגזים, ראינו את המשרפות, אפילו אבני הבניין זועקות את רצח העם היהודי", הוסיף. "מי שמשקר ומתכחש לאמת ההיסטוריה הכואבת והמוצקה, בקלות משקר היום, ובטבעיות ישקר בעתיד. זוהי תזכורת נוספת לכך שאסור לאפשר לאנשים כאלה להחזיק כל יכולת מכל סוג לפיתוח נשק להשמדה המונית".
3 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל אביב כוכבי בטקס משלחת צה"ל במחנה אושוויץ בירקנאו בפולין
הרמטכ"ל אביב כוכבי בטקס משלחת צה"ל במחנה אושוויץ בירקנאו בפולין
"לא צריך להיות היסטוריון כדי להבין את זוועות השואה". כוכבי בטקס
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
תגובתו של ראש הממשלה יאיר לפיד
תגובתו של ראש הממשלה יאיר לפיד
התגובה של לפיד לראיסי
(מתוך הטוויטר של יאיר לפיד)
ראיסי אמר את הדברים אחרי שנשאל "האם אתה מאמין שהשואה התרחשה? ש-6 מיליון יהודים נטבחו?". הוא השיב: "תראי, אירועים היסטוריים צריכים להיחקר על-ידי חוקרים והיסטוריונים. יש כמה סימנים שזה קרה. אם כן, הם צריכים לאפשר להיחקר".
דבריו עוררו כצפוי זעם, והובילו לתגובות קשות מהצד הישראלי. ראש הממשלה יאיר לפיד צייץ בטוויטר תמונות מזוועות השואה, וכתב: "כמה סימנים". נשיא המדינה יצחק הרצוג מסר כי "על שולחן העבודה שלי, בלשכת נשיא מדינת ישראל, ניצבת תמונה אחת ויחידה, שמטלטלת את כל רואיה. גם אותה, מי שראה פעם אחת, לא יוכל לשכוח לעולם. במרכז התמונה – דורה דרייבלט-איזנברג זכרה לברכה, ילידת לודז', מספר אסיר 55374 מבירקנאו אושוויץ; ואיתה – נינתה הקטנה - דניאלה הר צבי. גם כאן – את פניה של האישה אי אפשר לראות. ולא את פני הנינה. הנינה אוחזת ביד סבתה. דגל ישראל נוגע בידיהן. מספרים מדברים בעד עצמם".
3 צפייה בגלריה
התמונה שעל שולחנו של נשיא המדינה
התמונה שעל שולחנו של נשיא המדינה
התמונה שעל שולחנו של הרצוג
(צילום: קארן גילרמן)
יו"ר יד ושם, דני דיין, הגיב לדבריו של ראיסי: "יש סימנים שהנשיא ראיסי הוא אנטישמי נתעב. הבוקר ייערך ביד ושם אירוע הוקרה לאנשי העדות, הניצולות והניצולים שמתארים את קורותיהם לקבוצות בארץ ובעולם. אנשי האמת מול מפיצי השקר. דבריו של נשיא איראן מופרכים, הזויים, מסוכנים וראויים לכל גינוי. אמירה אנטישמית מעין זה, ראוי שלא הייתה נאמרת, ואם נאמרה - עליה להיתקל בחומה בצורה של עובדות ועדויות מצד כל אדם מוסרי באשר הוא, שלא יאפשרו הכחשה או עיוות של ההיסטוריה".