כוונת הרמטכ״ל לקדם את תא"ל שלומי בינדר שכשל בתפקידו כרח״ט מבצעים, ומנויו לתפקיד ראש אמ"ן, היא המשך ישיר לבורות וחוסר אחריות מתמשכים, בדמות מינוי קצינים שכנראה הצטיינו (מאוד) בתפקידיהם הקודמים, והמינוי אמור להוות עבורם פרס, או הצבתם בעמדת זינוק לתפקיד הרמטכ"ל.
1 צפייה בגלריה
ראש אגף המודיעין הנכנס, תת-אלוף שלומי בינדר
ראש אגף המודיעין הנכנס, תת-אלוף שלומי בינדר
ראש אגף המודיעין הנכנס, תת-אלוף שלומי בינדר
(צילום: דובר צה"ל)
ראש אמ"ן הוא התפקיד החשוב והרגיש ביותר בצה״ל. האיש הנושא בתפקיד חייב להיות איש מודיעין מנוסה, דובר ערבית, אשר התנסה בשורה של תפקידים של קצין מודיעין, אדם שצפה במשקפת, האזין באוזניות או הפעיל סוכנים. אין מניעה, ואפילו רצוי, שהמועמד לראשות אמ"ן יעשה מספר תפקידי פיקוד ביחידות לוחמות, על מנת לצבור נסיון קרבי ופיקודי. אבל המציאות מוכיחה כי איש מראשי אמ"ן בדורות האחרונים לא היה קצין מודיעין - האחרון שבהם היה האלוף פרקש זאבי.
כל אלו שמונו אחריו היו לכל היותר עסקני מודיעין. קצין מודעין בעיני הוא קצין הדובר ומבין ערבית, מכיר את האויב ודרכי מחשבתו, בקיא בתרבותו מנהגיו, שיריו ומזונו. איש מראשי אמ"ן האחרונים לא מצויד בכלים שציינתי, ומכאן צמחה התמיכה הגורפת של ידלין ודומיו בהסכם הגז עם לבנון, והביטחון שיביא למדינת ישראל, או הקביעות ההזויות "שחמאס וחיזבאללה מורתעים".

סלאם או צלאח?

האלוף אהרן יריב, אשר היה ראש אמ"ן לתפארת, למרות שלא היה ערביסט, נהג להתעדכן בדקויות, ולהבהיר עד תום, משמעותן של מילים וביטויים אשר לדעתו הייתה להן משמעות בהבנת הידיעה. יריב נהג להגיע לבסיסי יחידה 504 ולהשתתף בפגישות עם סוכנים חשובים אשר למידע שמסרו היה ערך התרעתי או מדיני רב ערך. זכורני כי האלוף יריב הקפיד לשאול סוכנים שדווחו ברמה המדינית, את השאלה "כאשר הערבים מדברים על שלום עתידי עם מדינת ישראל, האם הם מתכוונים "לסלאם" (שלום) או "לצלח" (פיוס). מי יכול היום להעלות על דעתו ראש אמ"ן המקפיד עד כדי כך בדקויות.
איש מחברי המשלחת המייצגת את מדינת ישראל במו"מ עם החמאס על שחרור החטופים, איננו דובר ערבית
כאשר היה מגיע מאחד מבסיסי היחידה דיווח בעל משמעות התרעתית, נהג האלוף יריב להתקשר למפקד המרחב או למפקד הבסיס כדי לבדוק ולהעמיק בפרטים. האלוף יריב לא היה עובר לסדר היום אם היה מקבל דוח תצפיתניות על פעילות חריגה של האויב על הגבול. גם ארגוני המודיעין האחרים כמו שב"כ והמוסד, לוקים בתסמינים דומים. מאז סיים יוסי כהן את תפקידו כראש המוסד, לא עמד בראש הארגון ערביסט. גם בראש השב"כ ניצב מפקד שבא מהתחום המבצעי, ואין בינו לבין הכרת האויב הערבי דבר. האסון היה גדול לעתים אף יותר, בעת שבראש יחידה 504 ובראשות אגף הצומת של המוסד, הוצבו אנשים שאינם דוברי מילה בערבית, וכל כישוריהם התבטאו בהצטיינות בדיונים ובקורסים.

יאיר רביד (רביץ)יאיר רביד (רביץ)


זה המקום להזכיר כי איש מחברי המשלחת המייצגת את מדינת ישראל במו"מ עם החמאס על שחרור החטופים, איננו דובר ערבית. לפני שנים רבות אחד ממוריי בעבודת המודיעין, בני זאבי ז״ל, לימים סגן ראש המוסד, אמר: "קצין המודיעין האידאלי זה האיש שמדבר ערבית, חושב תלמודית, ומחליט ביידיש״. מי יגול עפר מעיניך יא אבו נור.
הכותב הוא קצין מודיעין בדימוס מתחום גיוס והפעלת סוכנים ביחידה 504 ובמוסד