ברקע הביקורת בממשלה על כך שהרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ימנה בכירים בצבא לפני פרישתו הצפויה בעקבות מחדל 7 באוקטובר, צה״ל הודיע הערב (חמישי) על שורת מינויים. בין השאר, את ראש אמ"ן האלוף אהרן חליוה, שהודיע על התפטרותו בעקבות אחריותו לטבח, יחליף ראש חטיבת המבצעים תא"ל שלומי בינדר - ואת מפקד פיקוד המרכז האלוף יהודה פוקס יחליף תת-אלוף אבי בלוט. ל-ynet נודע כי דווקא שר הביטחון יואב גלנט הוא זה שדחף לבצע את המינויים.
5 צפייה בגלריה
שלומי בינדר יואב בגלנט  אבי בלוט
שלומי בינדר יואב בגלנט  אבי בלוט
גלנט לצד תא"ל בלוט (מימין) ואלוף בינדר
(צילום: נחום סגל, אלעד מלכה, דובר צה"ל)
כמו כן, מפקד אוגדה 98, תת-אלוף דן גולדפוס, ימונה לתפקיד מפקד הגיס הצפוני ומפקד מערך התמרון בזרוע היבשה; מפקד עוצבת געש, תת-אלוף דוד (דדו) בר כליפא, ימונה לתפקיד ראש אגף כוח האדם; וראש מנהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית באגף התקשוב, תת-אלוף אביעד דגן, ימונה לתפקיד ראש אגף התקשוב. השלושה יועלו לדרגת אלופים.
לפני כחודשיים, נזכיר, תת-אלוף גולדפוס פנה באופן חריג ופומבי למנהיגים "מכל הצדדים" ונשא נאום תוכחה, שבו קרא להם: "אתם חייבים להיות ראויים לנו, לא לברוח מאחריות״ - ובעקבות כך ננזף בחומרה על ידי הרטמכ"ל.
מצה״ל נמסר הערב כי "בתום תהליך ממושך, סיכמו שר הביטחון יואב גלנט וראש המטה הכללי רב-אלוף הרצי הלוי על קידום מפקדים שבלטו בלחימה בשטח ובמטה במהלך מלחמת 'חרבות ברזל', לתפקידים בפורום המטה הכללי. שר הביטחון אישר את המלצת הרמטכ"ל, והמינויים ייכנסו לתוקפם בחודשים הקרובים ובהדרגה".
5 צפייה בגלריה
דן גולדפוס
דן גולדפוס
תא"ל גולדפוס. ננזף על ידי הרמטכ״ל - אך קודם בכל זאת
(צילום: הרצל יוסף)
5 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי בהערכת מצב בפיקוד דרום
הרמטכ"ל הרצי הלוי בהערכת מצב בפיקוד דרום
הרמטכ"ל הלוי. ההערכות הן שהוא יפרוש בקרוב
(צילום: דובר צה"ל)
כהונתו בת שלוש השנים של אלוף פיקוד המרכז פוקס תסתיים באוגוסט הקרוב כמתוכנן, והוא הודיע לאחרונה כי יפרוש מצה״ל עם סיומה. גם מפקד פיקוד העורף אלוף רפי מילוא היה מועמד להחליפו, אך לבסוף כאמור נבחר תא"ל בלוט, מפקד המכללה הבין-זרועית לפיקוד ולמטה ששימש בעבר כמפקד אוגדת איו״ש. מדובר במינוי רגיש - מול ראשי הנהגת המתנחלים ושריהם הבכירים בקבינט, כאיתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'.
לפי גורמים בכירים, שר הביטחון גלנט הוא כאמור זה שדחף לבצע את המינויים הללו אף יותר מהרמטכ"ל הלוי, למרות ביקורת עזה על כך בקואליציה מצד שר האוצר סמוטריץ' וגורמים בליכוד.
אותם מתנגדים גורסים כי יש להקפיא את מינויי הבכירים בצבא, ובעיקר את מינויי האלופים, שכן ראוי שהרמטכ"ל הבא שיגיע לאחר פרישתו המסתמנת בקרוב של הלוי - יהיה זה שיעצב את המטה הכללי המחודש. המינויים החדשים צפויים להעמיק את הקרע בצמרת המדינית-ביטחונית ואת המשבר הפוליטי.
5 צפייה בגלריה
מפקד עוצבת הגעש, תא''ל דדו בר כליפא
מפקד עוצבת הגעש, תא''ל דדו בר כליפא
תא''ל דדו בר כליפא. ימונה לראש אגף כוח האדם
(צילום: גיל נחושתן)
מינויו של בינדר היה הצפוי ביותר, והוא סומן לרמטכ"לות עוד בהיותו קצין בסיירת מטכ"ל ובשירותו כמח"ט גולני. הוא בלט גם כמפקד אוגדת הגליל. בינדר צפוי לשקם את אגף המודיעין, ובעיקר את יחידת 8200, בעקבות מחדלי 7 באוקטובר. בלוט לא יהיה חובש הכיפה היחיד בסבב הנוכחי: כך גם ראש אג"ת הבא, האלוף המיועד אביעד דגן, שתפקידו במטה הכללי ישמש לו מקפצה להתמודדות על הפיקוד על חיל האוויר בהמשך. תא"ל עופר וינטר, ששוב נותר בחוץ, וראש אכ"א אלוף יניב עשור, שפיקד בעבר על חטיבת גולני אך נותר גם הוא בחוץ, עשויים לפרוש מצה"ל כתוצאה מכך.
הרמטכ"ל הלוי, שכבר הודיע כי יחדש את סבבי המינויים בדרגי הביניים וכך עשה בשבועות האחרונים, לקח על עצמו אחריות מלאה בתחילת המלחמה על הכישלונות שהובילו לפלישה הרצחנית של חמאס לנגב המערבי, וההערכות הן שגם יפרוש בעקבות המחדל.
מועד הפרישה, בדומה להחלטתו של ראש אמ"ן להתפטר, קשור לעיתוי שיבחר, לאחר פעולה ברפיח או עסקה להשבת החטופים. יחד עם זאת, לא מעט גבות הורמו כאשר רא"ל הלוי החליט לקחת חלק בעיצוב המטה הכללי המחודש, ולא להשאיר כמקובל את המשימה למחליפו. המועמד המרכזי להחליף את רא"ל הלוי הוא מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף במיל' אייל זמיר, שהתמודד מולו על התפקיד ועדיין נשאר במערכת הביטחון מאז שפשט מדים לפני כשנה.
5 צפייה בגלריה
עופר וינטר יניב עשור
עופר וינטר יניב עשור
תא"ל עופר וינטר ואלוף יניב עשור. שוב נותרו בחוץ
(צילום: אוהד צויגנברג, דובר צה"ל)
זמיר, ששימש לפני עשור כמזכיר הצבאי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, מוערך ומקובל מאוד הן על נתניהו והן על שר הביטחון יואב גלנט, שבחר בו לנהל את משרד הביטחון. זמיר גם מנוסה יותר כאלוף מיתר המועמדים הפוטנציאליים, כמו סגן הרמטכ"ל אלוף אמיר ברעם או מפקד פיקוד הצפון אלוף אורי גורדין. בנוסף, הוא לא גדל באותה חממה אדומה מחטיבת הצנחנים שניפקה את מרבית הרמטכ"לים האחרונים, אלא צמח בחיל השריון והתנגד נחרצות כאלוף לסגירת חטיבות יבשה בעשור הקודם.
יחד עם זאת, יש במערכת הביטחון מי שרואים טעם לפגם בכך שהלוי, ערכי וממלכתי ככל שיהיה, הוא זה שממנה את אלופי צה"ל הבאים לפני שיעזוב בעצמו. הלוי הוא עדיין רמטכ"ל מחדל 7 באוקטובר, שהיה חלק מרכזי בקונספציה שלפיה חמאס מורתע ולא יוציא אל הפועל מתקפת ענק שכזו, ואף היה בעצמו אלוף פיקוד הדרום וראש אמ"ן.