דניאלה וייס, יו"ר תנועת נחלה להתיישבות, התייחסה לפרעות בעיירה חווארה - וסירבה לגנותן. בריאיון לכאן 11 אמש (ראשון) היא אמרה כי "אין לי מילה ואין לי רבע מילה" להגיד למתנחלים שנכנסו לעיירה שמדרום לשכם - והציתו בתים ורכבים. "אני אפנה לאנשים לצאת מחווארה? אני אקרא לאנשים להפסיק? להפסיק מה? אנחנו מגינים על חיי יהודים", אמרה.
פעילת הימין הגיעה אמש יחד עם כ-450 מתנחלים אל המאחז הבלתי-חוקי אביתר שבשומרון, בעקבות הפיגוע שקדם לפרעות, שבו נרצחו האחים הלל מנחם (22) ויגל יעקב (20) יניב, תושבי הר ברכה. כוחות הביטחון ניסו לפנות את האנשים שהגיעו למקום, ועשרות לוחמי מג"ב נערכים לפינוי ההתקהלות. "אני רואה את כוחות הביטחון כאן באביתר. למה הם כאן? שיתפסו את הרוצחים. למה הם מגיעים לכאן? יש פה הרבה משפחות שיש להם נשק, אנחנו לא צריכים כאן את הצבא, שיתפוס את המחבלים. אנחנו יכולים לדאוג לעצמנו".
4 צפייה בגלריה
דניאלה וייס ויוסי דגן באביתר
דניאלה וייס ויוסי דגן באביתר
"אני אקרא לאנשים להפסיק? אנחנו מגינים על חיי יהודים". דניאלה וייס
(צילום: שאול גולן )
4 צפייה בגלריה
   מתנחלים הציתו בית של פלסטינים בחווארה בעקבות הפיגוע
   מתנחלים הציתו בית של פלסטינים בחווארה בעקבות הפיגוע
בתים הוצתה, עשרות פלסטינים נפצעו
בריאיון היא פנתה לשר הביטחון יואב גלנט וראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני אומרת להם מהיישוב אביתר, הדרך להתמודד עם טרור זה לא נשק מול נשק, זה עם ישראל שב לארץ ישראל, זו התשובה לזה". לדבריה, "כל מי שמדבר על התמודדות עם הטרור באמצעות צבא ולא באמצעות התיישבות, מטעה את עם ישראל". בין מאות האנשים שהגיעו אל המאחז - גם חברי הכנסת מקואליציה לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית) וצבי סוכות (הציונות הדתית).
גורמי ביטחון בישראל אישרו אמש כי בשלל האירועים בעיירה חווארה במהלך השעות האחרונות נמנו עשרות פצועים פלסטינים. בתיעוד מחווארה, מוקד ההתפרעויות, נראים בתים עולים באש, וכוחות הביטחון מסייעים למפונים מבתים שהוצתו. מעט אחרי השעה 23:00 השיגו הכוחות שליטה על המהומות - ולאחר הערכת מצב הוחלט בצה"ל על תגבור כוחות ביהודה ושומרון. במקביל, בשל חשש מהסלמה גם בירושלים וברצועת עזה, הנחה שר הביטחון על הגברת כוננות בכל הגזרות.
4 צפייה בגלריה
מתנחלים הציתו אש בחווארה בעקבות הפיגוע
מתנחלים הציתו אש בחווארה בעקבות הפיגוע
הצתת רכבים בעיירה שמדרום לשכם, שעות לאחר הפיגוע
4 צפייה בגלריה
המתנחלים שחזרו לאביתר
המתנחלים שחזרו לאביתר
המתנחלים שחזרו לאביתר
ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם סרטון בעקבות האירועים שבו אמר: "קרה היום אסון נורא. אני מבקש לשלוח תנחומים למשפחת יניב שאיבדה שניים מבניה היקרים, השם יקום דמם. צה"ל וכוחות הביטחון כרגע נמצאים במרדף אחר הרוצח. אנחנו נמצא אותו, אנחנו נלכוד אותו, אנחנו נבוא איתו חשבון.
"אני מבקש גם כשהדם חם והרוחות לוהטות, לא לקחת את החוק לידיים. אני מבקש לתת לצה"ל ולכוחות הביטחון לעשות את עבודתם, ואני מזכיר לכם שבשבועות האחרונים הם חיסלו עשרות מחבלים ומנעו עשרות פיגועים. תנו לצה"ל להשלים את המרדף, אל תיקחו את החוק לידיים וביחד ננצח את הטרור".
לפי משרד הבריאות הפלסטיני, בשלל האירועים שמוגדרים כפשע שנאה נרשמו לפחות כ-20 מקרי חנק של פלסטינים בעקבות שאיפת עשן. בנוסף דיווחו הפלסטינים על הרוג מירי בעיירה זעתרה, ועל פצוע קשה מפגיעת אבן ופצוע קל מפגיעת מוט מתכת בחווארה. בישראל בודקים את הדיווחים. הפלסטינים גם דיווחו על הצתה בקבר יוסף בשכם.
לפי המידע שנבדק בישראל, במהלך ההתפרעויות הוצתו יותר מ-15 בתים ו-30 כלי רכב של פלסטינים. אנשי מנהלת התיאום והקישור לשכם במנהל האזרחי סייעו לחלץ פלסטינים משישה בתים שהוצתו. גם כוחות של צה"ל ומשמר הגבול סייעו בפינויים בזירות שונות.