הפלסטיני שאותו על פי הדיווחים במלזיה חטפו מקומיים בשירות המוסד למשך יממה בחודש שעבר הוא עומאר אל-בלבייסי, מפתח תוכנה ואפליקציות שגדל בעזה, ונחשד כאיש חמאס. החטיפה, לפי הדיווחים, התבצעה כדי להשיג מידע על תוכנת מחשב שמאפשרת לפרוץ לטלפונים ניידים.
אל-בלבייסי, שנולד ברצועה, למד ללימודי תואר ראשון במדעי המחשב באוניברסיטה האיסלאמית בעזה. את עבודתו בפיתוח ותכנות החל אל-בלבייסי בשנת 2011, והוא מתאר שבשנת 2013 החל גם בפיתוח אפליקציות לאנדרואיד. עברו מגלה כי הוא עבד כמדריך וכמורה בשורת אקדמיות להכשרת מתכנתים, בעיקר ברצועה. ברשתות החברתיות שעדיין נותרו גלויות, הוא לא חושף כל קשר לארגון חמאס – או תמיכה בו.
2 צפייה בגלריה
חצי חצאים עומאר אל-בלבייסי "סוכני המוסד" עוצרים את החשוד במלזיה
חצי חצאים עומאר אל-בלבייסי "סוכני המוסד" עוצרים את החשוד במלזיה
עומאר אל-בלבייסי ו"סוכני המוסד" המקומיים במלזיה
(צילום: צילום: New Straits Times)
אחד המקומות שבהם עבד אל-בלבייסי הוא משרד החינוך העל-יסודי הפלסטיני ברצועה, עבורו פיתח כמה אפליקציות באנדרואיד. לפני כשנתיים, כך עולה מרישומיו של אל-בלבייסי, הוא עזב את רצועת עזה לאיסטנבול, שם לפי דיווחים הוקמה בשנת 2020 יחידת ביון וסייבר סודית, שהופעלה על פי הוראות שהגיעו מהנהגת חמאס בעזה, ללא ידיעת הרשויות בטורקיה.
במשך שנתיים שהה אל-בלבייסי בטורקיה, ועבר בין היתר באיסטנבול, באנקרה ובערים נוספות. הוא השאיר אחריו ביקורות על מסעדות, מלונות - ובתי עסק. לפני כשלושה שבועות הגיע אל-בלבייסי למלזיה, שם לפי הדיווחים נחטף בידי סוכנים מקומיים בשירות המוסד בצאתו מארוחת ערב בקניון. מאזור מועד החטיפה, שהתרחשה לפי הדיווחים ב-28 בספטמבר, הפסיק אל-בלבייסי את פעילותו ברשתות למשך שבועיים, ככל הנראה אחרי החטיפה.
אלא שבשבוע החולף הוא חידש אותה – ושב לכתוב ביקורות על מקומות שונים בבירה המלזית, כולל על הקניון שממנו יצא ונחטף - לו העניק ארבעה כוכבים. ביקורות חדשות הופיעו גם על מקומות בטורקיה, ככל הנראה אחרי שעזב את מלזיה, כפי שפרסמו כלי התקשורת במדינה האסיאתית. תמונתו של אל-בלבייסי הוסרה מכל העמודים שלו ברשתות החברתיות, והיא הוחלפה בסמל אחר.
2 צפייה בגלריה
הקניון שבו בילו שני הפלסטינים לפני פעולת המוסד קואלה לומפור מלזיה
הקניון שבו בילו שני הפלסטינים לפני פעולת המוסד קואלה לומפור מלזיה
הקניון שבו בילו אל-בלבייסי וחברו לפני החטיפה. בשבוע שעבר השאיר ביקורת
מוקדם יותר חשפו כלי תקשורת במלזיה תיעוד של 11 הנאשמים בפרשה: המבוגר בהם בן 42 והצעיר ביותר בן 21. לפי התקשורת במלזיה, בראש הקבוצה שעבדה לכאורה בשירות המוסד עמדה אישה מקומית, בשנות ה-30 לחייה, שגויסה על ידי סוכני מוסד לפני 2018 ואומנה בחו"ל וקיבלה 2,000 אירו בחודש ממפעיליה.
במלזיה דיווחו שלשום כי יעד המעצר כלל לא היה אל-בלבייסי, אלא פלסטיני אחר שהיה איתו ברכב. שמו טרם פורסם על ידי התקשורת במלזיה. אל-בלבייסי, שנחשד על ידי הסוכנים כאיש חמאס, נחטף, אבל המשטרה המלזית הצליחה לעלות על המיקום שבו הוחזק תוך יממה – ושחררה אותו. אותו פלסטיני שני שהיה עם אל-בלבייסי ברכב ניסה לסייע לו, אבל הוזהר שיתרחק מהמקום – ובהמשך הגיש תלונה בתחנת משטרה.
לפי הדיווחים במלזיה, אל-בלבייסי טען שחוטפיו הכו אותו ברכב שבו נלקח, לקחו ממנו את הטלפון הנייד שלו והכריחו אותו לפתוח את הנעילה. בהמשך, כשהובא לחדר על ידי החוטפים המלזים, הוא טען כי נקשר לכיסא ולאחר מכן נדרש לתקשר עם שני גברים, ככל הנראה ישראלים, שאמרו לו "אתה יודע למה אתה כאן".
במלזיה דווח כי אל-בלבייסי נחקר במשך 24 שעות על ידי הפעילים המלזים, והוכה כי תשובותיו לא השביעו את רצון חוטפיו. "הישראלים רצו לדעת על הניסיון שלו בתחום התוכנה, על החוזקות של חמאס בתחום זה ועל חברים בגדודי עז א-דין אל-קסאם שהכיר", אמר גורם לעיתון מלזי אמש.
המשטרה המלזית החלה מיד בניסיון לאתר את אל-בלבייסי והצליחה לפשוט על החדר שבו הוחזק - בזמן שהחקירה הייתה בעיצומה. לפי הדיווח, ישראלי היה בשיחת טלפון בצד השני של הקו, ולרגע לא הבין מה גרם לכאוס - לפני שהשיחה נותקה.
פורסם לראשונה: 22:30, 18.10.22