4 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר מנהיג חמאס רצועת עזה
יחיא סינוואר מנהיג חמאס רצועת עזה
יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה
(צילום: AP)
ארגון הטרור חמאס מפעיל באיסטנבול יחידת ביון וסייבר סודית - הפועלת על פי הוראות שמגיעות מהנהגת חמאס בעזה וללא ידיעתן של הרשויות בטורקיה. כך אומרים גורמי מודיעין מערביים לעיתון "טיימס" הבריטי.
על פי הדיווח שפורסם אתמול (חמישי) ב"טיימס", מטה היחידה הסודית הוקם באיסטנבול לפני כשנתיים - ופועל בנפרד ממשרדי חמאס הרשמיים שעוסקים בעיקר בתיאום ובמימון. עוד דווח כי אנשי חמאס המוצבים בטורקיה באופן רשמי אינם מודעים לפעילותה של היחידה הסודית, וכך גם הממשלה הטורקית והנשיא רג'פ טאיפ ארדואן.
4 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה ארדואן
(צילום: AP)
עוד דווח כי היחידה פועלת על פי הוראותיו של בכיר חמאס סמאח סראג' מעזה, אשר מדווח על פעולותיה למנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר. ב"טיימס" נכתב כי היחידה מבצעת פעולות סייבר נגד יריביו של חמאס בעולם הערבי, ואף נגד הרשות הפלסטינית ונציגויותיה ברצועת עזה, וכן נגד שגרירויות של סעודיה ואיחוד האמירויות במזרח התיכון ובאירופה.
כמו כן, כך דווח, היחידה מרגלת ובמקרים מסוימים אף חוקרת אנשי חמאס אשר נחשדים כלא נאמנים לארגון.
לזרוע הצבאית של חמאס יש פעילים בכירים מאוד שחיים בצללים וזהותם לא ידועה. בדרך כלל מדובר על פעילים שיוצאים מעזה ופועלים בחו"ל. נראה שסראג' הוא אחד כזה. חשיפת שמו לכתבה ב"טיימס" על ידי הגורם המתדרך נועדה לשבש מטרה זו, לעשות לו שיימינג (גם עבור טורקיה) וגם לאותת לו שיודעים עליו והוא למעשה חשוף לחיסול.
4 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה טאיפ ארדואן קיבל היום את פניו של מנהיג חמאס איסמאעיל הנייה באיסטנבול
נשיא טורקיה טאיפ ארדואן קיבל היום את פניו של מנהיג חמאס איסמאעיל הנייה באיסטנבול
ארדואן והנייה באחת מפגישותיהם באנקרה
באוגוסט השנה פרסם ה"טלגרף" הבריטי כי טורקיה החלה להעניק אזרחות לפעילי חמאס בכירים. הענקת דרכונים טורקיים לפעילי חמאס עשויה להקל על הארגון בהנעת פיגועים נגד יעדים ואזרחים ישראלים ברחבי העולם.
לפי הדיווח אז ב"טלגרף", לפחות 12 פעילים בכירים בחמאס קיבלו אזרחות טורקית. מדובר בפעילים שגרים כעת בטורקיה. חמישה פעילים נוספים נמצאים בתהליך קבלת האזרחות. חלק מפעילי חמאס בטורקיה משתמשים בזהות טורקית בדויה כדי להקשות על איתורם בידי גורמי מודיעין מערביים. מחזיקי דרכון טורקי רשאים להיכנס ליפן, לדרום קוריאה, לסינגפור ולסרביה ללא צורך מוקדם בוויזה. בנוסף, טורקיה פועלת להגדיל את ההטבות הניתנות לאזרחיה במדינות האיחוד האירופי.

כמה ימים בלבד לאחר הדיווח ב"טלגרף", נפגש מנהיג חמאס איסמעיל הנייה באיסטנבול עם נשיא טורקיה ארדואן. בפגישה השתתפו גם סגנו של הנייה ומי שנחשב לאדריכל הפיגועים של חמאס, סאלח אל-עארורי, ותת מזכיר המודיעין הטורקי ומי שהיה ראש המודיעין בטורקיה, הקאן פידאן.
העורך המדיני של ה"טיימס" הלונדוני, רוג'ר בויס, דיווח ברקע הפגישה בין הנייה לנשיא טורקיה כי ראש המוסד יוסי כהן אמר בעבר שטורקיה תחת שלטונו של ארדואן מהווה סכנה גדולה יותר מאשר איראן. לפי בויס, כהן "פלט" את האמירה הזו לפני כ-20 חודשים, בשיחה עם גורמים ממצרים, סעודיה ואיחוד האמירויות. "העוצמה האיראנית שברירית", הוא אמר להם לפי הדיווח הזה. "אבל האיום האמיתי מגיע מטורקיה".

הבקשה של ישראל: לרסן את חמאס בטורקיה

כבר באוגוסט בשנה שעברה דווח ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי ישראל פנתה למדינות האיחוד האירופי בבקשה שיפעלו מול טורקיה כדי שתרסן את פעילות חמאס על אדמתה. מסרים דומים הועברו אז במקביל גם מירושלים לאנקרה.
בישראל הביעו אז דאגה מהתגברות פעילות ארגון הטרור האיסלאמיסטי בטורקיה, ורואים בכך גורם שמערער את היציבות באזור ופוגע ביחסים המתוחים ממילא מול מדינתו ארדואן. עוד נטען אז בישראל כי טורקיה מאפשרת לחמאס לפעול משטחה ומתייחסת אליו כאל ארגון לגיטימי.
4 צפייה בגלריה
אל-עארורי. שוהה בלבנון, מגיע לטורקיה לעיתים קרובות
אל-עארורי. שוהה בלבנון, מגיע לטורקיה לעיתים קרובות
אל-עארורי. שוהה בלבנון, מגיע לטורקיה לעיתים קרובות
בדצמבר בשנה שעברה חשף ה"טלגרף" הבריטי כיצד טורקיה מאפשרת לאנשי חמאס לתכנן פיגועים בישראל מאדמתה. תמלילי חקירות של חשודים שנעצרו עם שובם לישראל חשפו בין היתר תוכנית להתנקש בח"כ ניר ברקת בזמן ששימש ראש העיר ירושלים, במפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך ואף בחבר הכנסת לשעבר יהודה גליק - מזימה שאף הובילה להגשת כתב אישום.
לפי הדיווח אז ב"טלגרף", גורמים ישראלים אמרו כי בשנת 2015 טורקיה חתמה עם ישראל על הסכם בתיווך אמריקני ובו נקבע כי היא תפסיק לאפשר לחמאס לתכנן פיגועים משטחה. אולם אנקרה לא מממשת את ההסכם. "ישראל מודאגת מאוד מכך שטורקיה מאפשרת לטרוריסטים של חמאס לפעול משטחה ולתכנן פיגועים נגד אזרחים ישראלים", מסר אז משרד החוץ בירושלים לעיתון הבריטי.
עד 2015, אז נחתם ההסכם בין ישראל לטורקיה, לסגנו של הנייה אל-עארורי אף היה מקום מגורים באיסטנבול, אולם מאז הוא שוהה בלבנון ומגיע לטורקיה לעיתים קרובות. גורמי מודיעין ישראלים ומצרים אמרו ל"טלגרף" כי כעשרה אנשי חמאס נוספים עברו לאיסטנבול מרצועת עזה בשנה שעברה.