הבחירות המקדימות (פריימריז) בציונות הדתית נפתחו הבוקר (שלישי) בשעה 10:00 והקלפיות ייסגרו בשעה 20:00. התוצאות יתפרסמו מיד לאחר מכן באירוע הכרזה בכפר המכביה. 24,113 מתפקדי המפלגה יצביעו בבחירות המקדימות שלראשונה נערכות באופן דיגיטילי - כשכבר בשעה הראשונה להצבעה רבע מהם מימשו את זכותם להצביע.
16 מועמדים במפלגתו של בצלאל סמוטריץ' יתמודדו על מקום ריאלי ברשימה, ובכללם גם ארבעה ח"כים מכהנים (אופיר סופר, מיכל וולדיגר, שמחה רוטמן ואורית סטרוק). סמוטריץ' עצמו הבטיח את מקומו כיו"ר המפלגה לאחר שאף מועמד לא הציג מועמדות מולו.
3 צפייה בגלריה
הפריימריז למפלגת הציונות הדתית
הפריימריז למפלגת הציונות הדתית
בצלאל סמוטריץ' בפריימריז
(צילום: אלכס קולומויסקי)

ברקע הפריימריז מרחפת דמותו של יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר. שאלת האיחוד מעסיקה את המועמדים שאינם יודעים אם המיקום שיקבלו ברשימה יישאר ריאלי במקרה של איחוד. בעוד סמוטריץ' עסוק בפריימריז, בן גביר בונה את הרשימה שלו לכנסת, ומציב מועמדים מקרב הציונות הדתית, כמו הרב עמיחי אליהו.
חלק לא מבוטל מהמתפקדים למפלגה הצטרפו בתקופה האחרונה במפקד שפתח את השורות והוגדר כהצלחה. הפריימריז יתבצעו לראשונה באופן דיגיטלי כאשר כל מתפקד יוכל להצביע במחשב הביתי או מהטלפון הנייד מכל מקום דרך לינק מיוחד אותו קיבלו היום במסרון ובמייל. כל בעל זכות בחירה רשאי לסמן עד 8 מועמדים מתוך 16 האפשריים.
3 צפייה בגלריה
הפריימריז למפלגת הציונות הדתית
הפריימריז למפלגת הציונות הדתית
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במפלגה מתרגשים מאוד מקיומו של ההליך הדמוקרטי שמגיע לשיאו בבחירות הפנימיות והחל במפקד המוצלח שצירף לדבריהם למפלגה אנשים מכל חלקי הציבור הדתי לאומי והימין האידיאולוגי. במפלגה משדרים גם שביעות רצון מכך שהאווירה חיובית, השטח ער וההליך הדמוקרטי במפלגה מתנהל באופן חיובי וללא רשימות חיסול.
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"החלטה לא ברורה וחד-צדדית ללכת לבד". איתמר בן גביר
(צילום: מוטי קמחי)
16 איש הגישו כאמור את מועמדותם לרשימה: חברי הכנסת מיכל וולדיגר, אורית סטרוק, שמחה רוטמן ואופיר סופר. המתמודדים הנוספים הם: משה בהטה, הרב יצחק זאגא, נעמה זרביב, אלירן יעש, ארנון סגל, צבי סוכות, מה סלומון, מאיר סיידלר, הרב דוד פיין, רחלי צינקין, משה רוט ויוסף שפייזר.
יהודה ולד, מנכ"ל מפלגת הציונות הדתית, אמר אתמול כי "מחר יוצא לדרך הליך דמוקרטי עליו עבדנו ועמלנו במשך תקופה ארוכה. הבחירות המקדימות הן לא דבר קל והדרך הארוכה מגיעה היום לסיומה בצורה הטובה ביותר, באווירה חיובית. יש מתמודדים מעולים ואין לי ספק שתיבחר רשימה מצוינת, ומיד לאחר מכן נתרכז במטרה המשותפת לכולנו- ניצחון המחנה הלאומי בבחירות הקרובות".

סמוטריץ': "בן גביר עושה טעות קשה"

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' התייחס הבוקר באולפן ynet לפיצול מבן גביר. "אני חושב שנכון ללכת ביחד, זה הוכיח את עצמו בבחירות הקודמות בצורה מצוינת ולא ברורה לי ההתנהלות של האיש וההחלטה החד-צדדית שלו ללכת לבד. כל מי שמבין בפוליטיקה, יודע שכדי שמשא ומתן יצליח הוא צריך שקט".
סמוטריץ' התייחס לדיווחים לפיהם הוא מנהל מו"מ לחיבור עם עמיחי שיקלי. "אני חותר למפלגה כמה שיותר רחבה, כמה שיותר גדולה. אני לא רוצה להתייחס כרגע לאנשים או לדמויות. עמיחי שיקלי לא קונסרבטיבי, הוא אדם ראוי שהוכיח בשנה האחרונה יכולת עמידה גבוהה, שילם על זה מחיר. אני הרבה זמן חושב שאנחנו השמרנים דתיים, הרבה יותר ליברליים מכל הפייק ליברלים שלא מסוגלים לגלות שום סובלנות לשום דעה אחרת ששונה משלהם".
בן גביר קורא לך ימין רך לעומתו שהוא ימין על מלא. אתה באמת מרגיש את זה? "עזוב את זה, זה לא רציני. עצוב לי שאיתמר לוקח את זה למקומות האלה. זה נכון, לציונות הדתית יש סל שלם של ערכים, אנחנו לא מתעסקים רק בנושא אחד. המאבק באויב הערבי הוא חשוב, קריטי. יש שלל נושאים נוספים - חינוך, הנגב והגליל, כלכלה, תיקון מערכת המשפט. אני חושב שנכון ללכת ביחד, אמשיך לעשות כל מאמץ, אני מקווה שאיתמר יתעשת ויבין מה נכון לעשות. אני חושב שלרוץ לבד זו טעות וסכנה מאוד גדולה".
סמוטריץ' תקף את איילת שקד, שבעבר הלא רחוק הייתה איתו באותה מפלגה. "יש לי הרבה כאב ואכזבה ממנה, היא הייתה חברה ושותפה לדרך אבל היא הפנתה עורף לערכים. מי שהקים ממשלה שנשענת על תומכי טרור לא ציוניים, מי שעמד פה לפני הבחירות ונשבע שהוא לא ימכור את המדינה לאויביה. איילת שקד עדיין יושבת בממשלה עם מנסור עבאס. היא חברה לשמאל, החרימה יותר מחצי עם ישראל. אני לא מחרים אף אחד".
"אפשר היה להקים ממשלת ימין על מלא אחרי הבחירות האחרונות", הוסיף סמוטריץ'. "אלמלא בנט היה מטרפד את זה בידיים, ולכן טרפד את היכולת להקים משלת ימין על מלא. כל הסיפורים על למנוע בחירות חמישיות, הכל שקר מוחלט. יציבות כל כך חשובה להם? הכל שקר".
יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר שוחח היום גם הוא עם אולפן ynet, ואמר כי הוא דווקא תומך בחיבור בין סמוטריץ לשיקלי. "לא שתיתי לאף אחד מנדטים. שיקלי הוא שם מעולה לימין הרך והקלאסי, יש מפלגה אחת שתפנה לימין הרך ומפלגה שנייה זו פריפריה, צעירים, חילונים".
בן גביר התייחס לפריימריז בציונות הדתית. "מאחל להם הצלחה, חלק מהם חברים שלי. שואלים אותי מה ההבדל ביני לבין סמוטריץ'. באידאולוגיה ההבדלים הם מינוריים, אבל יש דבר אחד שהוא המשמעותי מבחינתי - אני רוצה משהו של כלל ישראל. לנגד עיניי אני רואה את אבא ואמא שלי שהיו חילוניים, הם היו האנשים הכי טובים, לימדו אותי ערכים ואת אהבת ישראל. זה מה שאני רוצה. אני בחזון שלי רואה את כל אנשי המדינה- פריפריה, תל אביב, חילוניים, חרדים".
-הפיצול לא יכול לסכן את הגוש? לדעתי זה ימקסם את קולות הגוש ויביא לניצחון בימין. אם חותרים לממשלת אחדות רחבה, תזכרו שתמיד הממשלות האלו היו ממשלות שיתוק, גררו שמאלה, תמיד הכניסו את ברק, לבני. צריך לשאוף לממשלת ימין מלא מלא, חסינות לחיילים, עונש מוות למחבלים".
פורסם לראשונה: 10:07, 23.08.22