3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית מסיבת עיתונאים הבית הלבן
ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית מסיבת עיתונאים הבית הלבן
לפיד וביידן. רה"מ יקבל את פני הנשיא בעוד שבועיים
(צילום: יואב דודקביץ', AP)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בירך הלילה (בין חמישי לשישי) את ראש הממשלה החדש יאיר לפיד, ונפרד מראש הממשלה היוצא נפתלי בנט - שהרוטציה ביניהם יצאה לפועל בשעה חצות בדיוק, בעקבות פיזורה הסופי של הכנסת אתמול - ויציאתה של ישראל למערכת בחירות חמישית בתוך שלוש שנים.
"ברכות ליאיר לפיד, ראש הממשלה החדש של ישראל, ותודה לך ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, על הידידות שלך לאורך השנה האחרונה", צייץ ביידן בחשבון הטוויטר שלו בדיוק בשעה חצות, לפי שעון ישראל. "אני מצפה לראות את שניכם ביולי על מנת לחגוג את הידידות הבלתי ניתנת לערעור של ארה"ב וישראל", הוסיף, בהתייחסות לביקורו הצפוי בעוד כשבועיים בארץ.
לפיד השיב לביידן בטוויטר: "תודה לך אדוני הנשיא. הקשרים בין ישראל לארה"ב בלתי ניתנים לערעור. הם מבוססים על יסודות עמוקים של ערכים משותפים וחזון משותף לעתיד. אני מצפה לקבל את פניך בישראל ולחזק את הברית הייחודית שלנו".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
בנט וביידן בפגישתם בבית הלבן בשנה שעברה
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד אנתוני בלינקן ביקור נגב קבר בן גוריון שדה בוקר ישראל פסגת הנגב
יאיר לפיד אנתוני בלינקן ביקור נגב קבר בן גוריון שדה בוקר ישראל פסגת הנגב
גם בלינקן בירך את לפיד. "נילחם יחד באיומים המשותפים"
(צילום: רפי בן חקון, שלומי אמסלם, לע״מ)
ביידן יגיע לישראל ב-13 ביולי, לביקור ראשון שלו כנשיא, ויבקר גם ברשות הפלסטינית במהלך שהותו בארץ. מכאן ימשיך לביקור ראשון כנשיא בסעודיה. ההכנות לקראת הביקור הולכות וצוברות תאוצה, ומשלחת מקדימה מטעם הבית הלבן תגיע לישראל ביום שני הבא ותשהה בארץ עד יום חמישי, כדי לסגור את כל פרטי הביקור.
עבור לפיד ביקור ביידן הוא אחד המשימות המרכזיות הראשונות שיעמדו בפניו כראש ממשלת המעבר. אם ביקור ביידן יצליח, הוא יספק ללפיד את התמונות שהוא צריך, של מדינאי, ראש מדינה, שמקבל כבוד מנשיא המעצמה הגדולה בעולם. לפיד צריך שהביקור יצליח גם ברמה המדינית, ויוביל להישגים מוחשיים כמו הבטחה לברית הגנה ישראלית-ערבית נגד איראן, וגם צעדים מסוימים של נורמליזציה מול סעודיה.
בכירים בישראל אומרים שלא צפויים צעדים סעודיים פומביים מול ישראל, אלא רק צעדים קטנים - וייתכן שגם לא נראה אותם מתרחשים בזמן ביקור ביידן, אלא רק אחריו. בישראל גם מקווים שבביקורו של נשיא ארה"ב יישמעו גם הצהרות על אודות ברית ההגנה הערבית-ישראלית שנרקמת נגד איראן.
אתגר נוסף שעומד לפני לפיד בביקור ביידן יהיה לשכנע את הנשיא האמריקני שלא לחזור להסכם הגרעין עם איראן, על רקע המגעים הלא-ישירים בין וושינגטון לטהרן. ראש הממשלה הנכנס ינסה לשכנע את הנשיא האמריקני לא להסיר את הסנקציות על טהרן, ולהבטיח שמירה על תיאום מירבי עם האמריקנים ועל הבנות מה יקרה אם ההסכם ייחתם ומה יקרה אם איראן תפר אותו.
מאוחר יותר הלילה גם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בירך את לפיד על כניסתו לתפקיד. בהצהרה מטעמו נכתב: "אני מצפה להמשך שיתוף הפעולה ההדוק בינינו כדי לחזק את כל ההיבטים של השותפות בין ירושלים לוושינגטון ולהילחם יחד באיומים המשותפים". בלינקן אף הודה לראש הממשלה היוצא והחליפי נפתלי בנט "על הנהגת ישראל בשנה החולפת". לדבריו, "הקשר בין ישראל לארה"ב מעולם לא היה חזק יותר. הנשיא ואני מצפים לשיפור השותפות בין המדינות בביקורו של ביידן ביולי, ואילך".