12 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
החל מחצות, ראש הממשלה. יאיר לפיד
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
ראש הממשלה יאיר לפיד, שנכנס לתפקידו באופן רשמי בחצות (בין חמישי לשישי), עשוי לכהן בתפקיד זמן קצר במיוחד. עם זאת, גם בתקופת ממשלת המעבר יעמדו בפניו כמה אתגרים משמעותיים, כשברקע יהיה עליו לנהל קמפיין בחירות, שבו ינסה לחזק את המחנה בראשותו ולשמור על העמדה שאליה הגיע. המשימה הראשונה והחשובה ביותר של לפיד תהיה ביקורו של נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן ב-13 ביולי - שהצלחה בו תשרת מהלכים רבים שניסתה להוביל הממשלה שהתפרקה.
אם ביקור ביידן יצליח, הוא יספק ללפיד את התמונות שהוא צריך, של מדינאי, ראש מדינה, שמקבל כבוד מנשיא המעצמה הגדולה בעולם. לפיד צריך שהביקור יצליח גם ברמה המדינית, ויוביל להישגים מוחשיים כמו הבטחה לברית הגנה ישראלית-ערבית נגד איראן, וגם צעדים מסוימים של נורמליזציה מול סעודיה.

12 צפייה בגלריה
איי טיראן (למטה) וסנפיר. בדרך לשינוי הסטטוס קוו?
איי טיראן (למטה) וסנפיר. בדרך לשינוי הסטטוס קוו?
איי טיראן (למטה) וסנפיר. בדרך לשינוי הסטטוס קוו?
(צילום: AFP)
12 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהרה אחרי פסיקה של בית המשפט העליון נגד הפלות
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהרה אחרי פסיקה של בית המשפט העליון נגד הפלות
לשמור על ההבנות עם האמריקנים בעניין איראן. ביידן
(צילום: gettyimages)
12 צפייה בגלריה
יאיר לפיד נחת באבו דאבי
יאיר לפיד נחת באבו דאבי
טיסות ישירות לאוסטרליה? מטוס אל על
(צילום: דוברות אל על)
12 צפייה בגלריה
הכנות אבטחתיות בביתו של ראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד
הכנות אבטחתיות בביתו של ראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד
מעמידים אבטחה בביתו של לפיד, אמש
(צילום: נדב אבס)
12 צפייה בגלריה
הכנות אבטחתיות בביתו של ראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד
הכנות אבטחתיות בביתו של ראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד
(צילום: נדב אבס)
האמריקנים משקיעים מאמץ רב במגעים בין ישראל לסעודיה, ומנסים לסגור הסכם שבמסגרתו ישראל תיתן את הסכמתה להחזרת האיים טיראן וסנפיר ממצרים לסעודיה - נושא שהוסכם בין שתי המדינות כבר ב-2016. סעודיה, מנגד, תתחייב בפני מצרים וארה"ב שהיא תקיים את ההתחייבויות בנספח הצבאי של הסכם השלום בין מצרים לישראל, ותשמור על חופש השיט באזור, תוך הבטחת חופש השיט של אוניות ישראליות. לפי ההסכם, באיים יוצבו מצלמות, והכוח הרב-לאומי (כמ"ר) יוכל לעבור לסיני ומשם לשמור על חופש השיט. זהו שינוי של סטטוס קוו שנמשך זה עשרות שנים, ובכירים בישראל אומרים ששר הביטחון בני גנץ אישר את המתווה החדש כבר לפני שנה.
בתמורה להסכמה הישראלית, הסעודים יסכימו לצעדי נורמליזציה קטנים מול ירושלים, בהם הסכמה למעבר טיסות ישראליות מעל סעודיה בדרך למזרח. הדבר יאפשר לאל על לקצר בשעתיים וחצי את משך הטיסה שלה לתאילנד ולהודו, ויאפשר בעתיד להקים קו תעופה ישיר מתל אביב לסידני או מלבורן שבאוסטרליה. כיום, בגלל המעקף, מטוס דרימליינר לא יכול לטוס ישירות ליבשת.
דבר נוסף שבישראל מקווים להשיג בביקור ביידן הוא נכונות סעודית לטיסות ישירות של ערבים-ישראלים לארצם, כך שאלה יוכלו לעלות לרגל למכה.

12 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
לא צפויים צעדים סעודיים פומביים מול ישראל. יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
(צילום: EPA)
12 צפייה בגלריה
נשיא איראן איברהים ראיסי
נשיא איראן איברהים ראיסי
ישראל פועלת נגד "ראש התמנון" ולא רק נגד זרועותיו. נשיא איראן ראיסי
(צילום: AFP/IRANIAN PRESIDENCY)
בכירים בישראל אומרים שלא צפויים צעדים סעודיים פומביים מול ישראל, אלא רק צעדים קטנים - וייתכן שגם לא נראה אותם מתרחשים בזמן ביקור ביידן, אלא רק אחריו. בישראל גם מקווים שבביקורו של נשיא ארה"ב יישמעו גם הצהרות על אודות ברית ההגנה הערבית-ישראלית שנרקמת נגד איראן.

איראן, עזה והפלסטינים

אחד האתגרים של לפיד בביקור יהיה לשכנע את ביידן שלא לחזור להסכם הגרעין עם איראן, על רקע חידוש השיחות הבלתי-ישירות בין וושינגטון לטהרן. ראש הממשלה הנכנס ינסה לשכנע את הנשיא האמריקני לא להסיר את הסנקציות על טהרן, ולהבטיח שמירה על תיאום מירבי עם האמריקנים ועל הבנות מה יקרה אם ההסכם ייחתם ומה יקרה אם איראן תפר אותו.
12 צפייה בגלריה
חוסיין אמיר עבדוללהיאן וז'וזפ בורל
חוסיין אמיר עבדוללהיאן וז'וזפ בורל
שרי החוץ של איראן והאיחוד האירופי מכריזים על חזרת השיחות
(צילום: AFP)
לפיד, שכיהן בשנה האחרונה כשר החוץ, מאמין בגישה שלפיה על ישראל לשמור על חופש פעולה מול איראן. הוא ימשיך ללוות כראש ממשלה את ההכנות של מערכת הביטחון ליום פקודה, למקרה שלא יהיה מנוס מתקיפה באיראן. קודמו של לפיד, ראש הממשלה היוצא נפתלי בנט, נדהם לגלות את הפערים האדירים בנושא הזה, ובשנה שכיהן כראש ממשלה עשה הרבה כדי להשלימם. לפיד יצטרך להמשיך באותו מסלול.
ככלל, לפיד לא צפוי לשנות את האסטרטגיה הלוחמנית שהוביל בנט נגד איראן, שעיקרה הרבה פעולות קטנות נגד "ראש התמנון" ולא רק נגד הזרועות של איראן, כשבמקביל ישראל נמנעת מעימותים גדולים שעלולים להידרדר למלחמה.
12 צפייה בגלריה
תיעוד: השבוי הישראלי בידי חמאס
תיעוד: השבוי הישראלי בידי חמאס
קושי להעביר עסקה משמעותית בתקופת ממשלת מעבר. הישאם א-סייד בתיעוד שפרסם חמאס
אתגר נוסף של לפיד מגיע מגזרת עזה: אחרי שחמאס פרסם את הסרטון שבו נראה אחד השבויים, הישאם א-סייד, כשהוא בחיים ומחובר לחמצן, ייתכן שתתרחש פריצת דרך במו"מ התקוע בסוגיית השבויים והנעדרים. ישראל מסרבת לשחרר מחבלים רוצחים, ולא נראה שלפיד ישנה את הקו הזה מול ההתעקשות של חמאס. מחר הוא ייפגש עם מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום, ובכל מקרה, אם הדברים אכן יבשילו לעסקה בתקופת שלטונו של לפיד, מדובר יהיה בהחלט בהישג משמעותי. עם זאת, האופוזיציה עלולה לתקוף ולנגח כל הסכם שיביא לפיד במהלך קמפיין, וניתן להעריך שיהיה קושי ציבורי גדול להעביר עסקה משמעותית בתקופת ממשלת מעבר - ובפרט כזו שבה ישוחררו רוצחים, כפי שהיה בעסקת שליט.
לפיד גם ימשיך במדיניות של בנט וגנץ מול חמאס, שמאפשרת יציאת פועלים מעזה לעבודה בישראל והקלות נוספות בהתאם למצב הביטחוני. לאסטרטגיה זו היו תוצאות משמעותיות בשטח, כשצה"ל עצמו דיווח לאחרונה כי השנה שחלפה מאז מבצע "שומר החומות" הייתה השקטה ביותר בדרום זה יותר מעשור.
12 צפייה בגלריה
לפיד ומקרון
לפיד ומקרון
בקרוב פגישה נוספת. לפיד ומקרון
(צילום: AFP)
לצד כל אלה, ובניגוד לבנט שהחרים את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, לפיד ימשיך לקיים ערוצי הידברות עם הרשות הפלסטינית - נושא שחשוב גם לממשל האמריקני. ביידן, אגב, צפוי בביקורו להגיע גם לשטחי הרשות, להיפגש עם אבו מאזן ואולי גם לספק כותרות שלא יהיו נוחות לממשלה בישראל.

יוקר המחיה: דיבורים לא יספיקו

ולצד כל הסוגיות הביטחוניות, המדיניות והדיפלומטיות, יהיה על לפיד להתמודד עם אתגרי פנים - ובעיקר עם יוקר המחייה ועליות המחירים במשק. ראש האופוזיציה בנימין נתניהו זיהה את הנושא הזה כנקודת תורפה, ולכן כבר ביום הראשון שלו לקמפיין ביקר בקניון מלחה בירושלים והבטיח להילחם ביוקר המחייה. עד לא מזמן, נזכיר, היה זה לפיד שתקף שוב ושוב את נתניהו על יוקר המחייה, אך בבחירות הקרובות יהיה היפוך בתפקידים. בכל מקרה צפוי לפיד לטעון שנתניהו לא נלחם ביוקר המחייה במשך 12 שנותיו כראש ממשלה, ולהזכיר שבשנת הכהונה של הממשלה הנוכחית חלו עליות מחירים רוחביות ומשמעותיות בכל העולם, על רקע האינפלציה הגואה בעקבות סיום סגרי הקורונה והחזרה לשגרה.
12 צפייה בגלריה
מחאת האוהלים על יוקר המחייה ברוטשילד
מחאת האוהלים על יוקר המחייה ברוטשילד
לפיד יצטרך להיכנס בעובי הקורה. מחאת אוהלים ברוטשילד לפני שבועיים
(צילום: מוטי קמחי)
אבל דיבורים נגד נתניהו לא יספיקו: לפיד, שעד היום העדיף להשאיר את נושא יוקר המחיה הנפיץ לשר האוצר אביגדור ליברמן והניח לו לספוג את האש, יצטרך להיכנס מיד בעובי הקורה ולהוביל איתו ועם שרת הכלכלה אורנה ברביבאי מהלכים דרמטיים כדי לנסות ולעצור את הסחף. בממשלה הנוכחית, שבה השתתפו הן מפלגות סוציאליסטיות והן מפלגות קפיטליסטיות, התקשו השרים להוביל רפורמות משמעותיות שלדבריהם היו מובילות לירידת מחירים. ללפיד אין זמן להשתהות: אחרי עליית מחירי הלחם הלא-מפוקח בעקבות התייקרות החיטה, מחירי החלב צפויים לעלות גם הם בקרוב, והדלק כבר חצה את רף ה-8 שקלים לליטר. בשבוע הבא תתכנס רשות החשמל, וצפויה להעלות את מחירי החשמל בשיעור גבוה יחסית, אולי יותר מ-10% - אך בהדרגה.
בינתיים, לפיד כבר מתכונן לישיבת הממשלה הראשונה שלו, שתתכנס ביום ראשון. בנוסף, ומלבד מתאם השבויים והנעדרים, פגישות נוספות של לפיד מחר בארץ יהיו עם ראש השב"כ רונן בר ועם המזכיר הצבאי אבי גיל. בשבוע הבא הוא גם יטוס לביקור מדיני ראשון, כשימריא לפריז ביום שלישי וייפגש עם מקורבו הנשיא עמנואל מקרון. הביקור, נציין, נקבע מבעוד מועד על-ידי בנט - אך יבוצע בפועל על-ידי לפיד.
תקופת כהונתו של לפיד, כפי שהוסבר תחילה, עשויה להיות קצרה במיוחד: אם בלוק נתניהו יצליח להשיג 61 מנדטים, בניגוד לארבע מערכות הבחירות האחרונות, ראש האופוזיציה צפוי להרכיב ממשלה ולחזור לשלטון אחרי הפסקה של כשנה וחצי. עם זאת, אם הדבר לא יקרה, עשויות להיות רק שתי אפשרויות: או בחירות נוספות, או שלפיד יצליח שוב להפתיע ולהקים ממשלה שתורכב ככל הנראה שוב מקשת רחבה של מפלגות. הפעם, הוא יקווה, היא תשרוד למשך זמן רב יותר.
פורסם לראשונה: 22:09, 30.06.22