הרוסים מפרסמים פרטים על תקיפת חיל האוויר שלשום (יום ב') בסוריה. לפי בכיר בצבא הרוסי, שישה מטוסי F-15 השתתפו בתקיפה וירו שמונה טילים מונחים לעבר מתקנים של הצבא הסורי במחוז חומס.
לפי רשת "ספוטניק", אותו בכיר, ואדים קוליט, סגן מפקד המרכז הרוסי לפיוס בין הפלגים השונים בסוריה, אמר בתדרוך כי "ששת המטוסים של חיל האוויר הישראלי חדרו למרחב האווירי הסורי דרך לבנון ושיגרו שמונה טילים מונחים לבסיסים לוגיסטיים של הצבא הסורי במחוז חומס". לפי "ספוטניק", ההגנה האווירית הסורית השמידה שישה מהטילים על ידי מערכות ההגנה הרוסיות באק M2 ופנציר S.
3 צפייה בגלריה
מערכות ההגנה האוויריות של סוריה מופעלות נגד התקיפה
מערכות ההגנה האוויריות של סוריה מופעלות נגד התקיפה
תיעוד יירוט בשמי סוריה שפורסם בטלוויזיה הסורית
שלשום בערב דיווחה הטלוויזיה הסורית על תקיפה ישראלית הן במחוז חומס - והן במחוז טרטוס. בצבא הסורי אמרו כי התקיפה אירעה סמוך לשעה 19:15, וטענו כי מערכות הנ"מ יירטו את מרבית הטילים הישראליים. לפי הסורים, שני חיילים נפצעו ונגרם נזק לרכוש.
לפי מרכז המעקב הסורי, המזוהה עם האופוזיציה למשטר אסד, התקיפה במחוז חומס בוצעה באזור שבו ישנו ריכוז של מבנים צבאיים ומרכז פיקוד של צבא סוריה. יעד נוסף היה לדבריהם באזור שדה התעופה א-שעיראת, שבו נמצאים כוחות פרו-איראניים ושל ארגון הטרור הלבנוני חיזבאללה. לפי ההערכות של מרכז המעקב, יעדי התקיפה היו מחסני אמל"ח ואתרים לפיתוח נשק שמשמש את המיליציות הנתמכות בידי איראן.
על פי הפרסומים השונים אותה תקיפה נראית כפעולה מורכבת שנוהלה מהבור של חיל האוויר, וסביר להניח שאושרה מבעוד מועד ולא הייתה בגדר ניצול הזדמנות, כפי שקרה בתקיפה לפני שבוע וחצי, בשבת בצהריים, אז לפי הפרסומים הותקפה שיירה של אמצעי לחימה שעשתה דרכה ללבנון. לפי אותם פרסומים, התקיפה באותה שבת בוצעה באמצעות טילים מדויקים מהקרקע ולא על ידי מטוסי חיל האוויר.
בסך הכול נרשמו בחודש האחרון לפחות שבע תקיפות במרחב. הספק זה מלמד על עלייה בהיקף ובאיכות היעדים בהשוואה לשנה שעברה. המטרות העליונות נותרו זהות: מניעת התבססות איראנית והעברת אמצעי לחימה.

ביקור נדיר בדמשק: שר החוץ האמירתי הגיע

אתמול בשעות הצהריים הגיע שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן-זאיד לביקור בדמשק, שם נפגש עם נשיא סוריה בשאר אסד. מדובר בביקור הרשמי הראשון של בכיר מאיחוד האמירויות בסוריה מאז שפרצה בה מלחמת האזרחים ב-2011, והוא מהווה סימן נוסף לחידוש הקשרים בין סוריה למדינות העולם הערבי שרבות מהן נידו אותה עם פרוץ מלחמת האזרחים. חלקן, בהן איחוד האמירויות, אף תמכו בעבר במורדים הסורים, שכעת – אחרי הסיוע שקיבל אסד מאיראן ומרוסיה – הובסו למעשה ושולטים במעוז אחרון בלבד בצפון-מערב המדינה.
3 צפייה בגלריה
נשיא סוריה בשאר אסד נפגש בדמשק עם שר החוץ של איחוד האמירויות השייח עבדאללה בן זאיד
נשיא סוריה בשאר אסד נפגש בדמשק עם שר החוץ של איחוד האמירויות השייח עבדאללה בן זאיד
אסד עם עבדאללה בן-זאיד בדמשק. בוושינגטון מודאגים
(צילום: EPA)
ארה"ב מתנגדת לנרמול היחסים עם משטר אסד, ודובר מחלקת המדינה נד פרייס מסר לאחר המפגש בדמשק כי וושינגטון קוראת למדינות באזור "לשקול בזהירות את הזוועות שהמשטר הזה, ושאסד עצמו, גרמו לעם הסורי – וכן את המאמצים המתמשכים למנוע סיוע הומניטרי וביטחון מרוב אזורי המדינה". הוא הצהיר כי וושינגטון לא תסיר את הסנקציות החריפות שהוטלו על סוריה, כולל כאלו שמאפשרות הקפאת נכסים של כל מי שמבצע עמה עסקאות.
לשכת הנשיאות הסורית מסרה לאחר המפגש בין אסד לשר החוץ האמירתי כי "השניים דנו ביחסים בין שתי המדינות במספר תחומים בעלי עניין משותף, וכן בהגברת המאמצים ליצירת אופק חדש לשיתוף הפעולה". לפי ההודעה שפרסמה לשכתו, אסד ציין במפגש את היחסים בין שתי המדינות לאורך ההיסטוריה, בעוד ששר החוץ האמירתי הדגיש את תמיכתה של האמירויות ב"יציבות" בסוריה.
איחוד האמירויות היא כעת מבין המדינות שמובילות את המאמצים להחזרת סוריה לחיק העולם הערבי: מוקדם יותר השנה קראה להחזרת סוריה לליגה הערבית, וכבר לפני שלוש שנים פתחה מחדש את השגרירות שלה בדמשק. לצידה גם ירדן ומצרים נקטו צעדים לנרמול יחסיהן עם משטר אסד. אנוואר גרגש, בכיר בממשלה באבו דאבי, כתב אחרי המפגש בציוץ בטוויטר כי "איחוד האמירויות ממשיכה לבנות גשרים, לחזק יחסים ולחבר את מה שנותק". הוא הוסיף כי "אנו מעוניינים לחסוך מהאזור סכסוכים נוספים".
פורסם לראשונה: 23:10, 09.11.21