7 צפייה בגלריה
נתניהו, בלינקן ולפיד
נתניהו, בלינקן ולפיד
נתניהו, בלינקן ולפיד
(צילום: יואב דודקביץ', AFP, אלכס קולומויסקי)
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן יבקר בישראל ביום שני הקרוב, ובארצות הברית חוששים שההסלמה מול הפלסטינים - שהכריזו הערב על הפסקת התיאום הביטחוני בעקבות הפעולה בג'נין - תעיב על ביקורו. האמריקנים מנהלים כל העת מאמצים למנוע מההסלמה להחמיר עוד יותר, אך לצד זאת יעמוד במרכז ביקורו של בלינקן גם הנושא האיראני, המגעים עם סעודיה - וגם תוכנית נתניהו-לוין לשינויים במערכת המשפט.
7 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"רוצים לראות איזונים ובלמים חזקים ודמוקרטיה חזקה". לוין ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בלינקן, שייפגש בין היתר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש האופוזיציה יאיר לפיד, נשיא המדינה יצחק הרצוג, שר החוץ אלי כהן ובכירים נוספים, יביע בשיחותיו את דאגתו משינויים במערכת המשפט והחשש לפגיעה בדמוקרטיה הישראלית. פקיד אמריקני בכיר אמר כי "לא נהיה ביישנים בנושא הזה. העמדה שלנו היא שישראל היא דמוקרטיה בריאה - היחידה במזרח התיכון - וזה טיעון מספר 1 שלנו להגן על ישראל באו"ם. אלה הערכים המשותפים שלנו וחשוב שזה יימשך".
לדברי הפקיד, "אנחנו רוצים לראות איזונים ובלמים חזקים ודמוקרטיה חזקה. זה חשוב לנו מאוד וחשוב ליותר ממחצית מהישראלים. אבל השולחן עמוס מאוד בנושאים אחרים לשיחה: הפלסטינים, איראן, סעודיה ועוד". לדברי בכירים אמריקנים, בלינקן לא "ינזוף" בנתניהו על התוכניות - אלא רק יביע את עמדתו שצריך לשמור על איזונים ובלמים.


בגדה המערבית ייפגש בלינקן עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ובכירים אחרים כדי לדון ביחסי הרשות עם ישראל ובחשיבות פתרון שתי המדינות. בנוסף ידון ברפורמות פוליטיות שיש לערוך ברשות, וחיזוק נוסף של מערכת היחסים של ארה"ב עם הפלסטינים.
בהודעת משרד החוץ האמריקני נכתב כי בלינקן ידגיש את הצורך הדחוף של הצדדים לנקוט בצעדים להורדת המתיחות כדי לשים קץ למעגל האלימות ש"גבה יותר מדי חיים של חפים מפשע". הוא גם ידון בחשיבות שמירה על הסטטוס-קוו ההיסטורי בהר הבית בירושלים, "במילים ובמעשים".
לפי ההודעה, שבה לא הוזכר שבלינקן ידון בשינויים במערכת המשפט, הוא יגיע לירושלים ביום שני כדי "לדון בתמיכה המתמשכת של ארה"ב בביטחון ישראל, במיוחד נגד איומים מאיראן. הוא ידון גם בהעמקת ההשתלבות של ישראל באזור, ביחסי ישראל-פלסטינים ובחשיבות פתרון שתי המדינות, ובמגוון נושאים גלובליים ואזוריים נוספים".
עוד לפני כן יבקר בלינקן בקהיר, שם ייפגש עם הנשיא עבד אל פתח א-סיסי, שר החוץ שוקרי ובכירים מצריים אחרים כדי "לקדם את השותפות האסטרטגית בין ארה"ב למצרים ולקדם שלום וביטחון באזור, כולל באמצעות תמיכה משותפת בבחירות בלוב ובתהליך המדיני המתמשך בהובלת סודן".
7 צפייה בגלריה
כניסת כוחות צה"ל לג'נין
כניסת כוחות צה"ל לג'נין
כניסת כוחות צה"ל לג'נין
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
תיעוד פעילות כוח צה"ל במחנה הפליטים ג'נין
תיעוד פעילות כוח צה"ל במחנה הפליטים ג'נין
תיעוד פעילות כוח צה"ל במחנה הפליטים ג'נין
(צילום: דובר צה"ל)
עוזרת מזכיר המדינה האמריקני, ברברה ליף, פרסמה הערב הודעה שלפיה ארה"ב ביקשה הסברים מישראל על הפשיטה במחנה הפליטים בג'נין - והוסיפה כי היא מודאגת מהרג אזרחים לא-מעורבים במהלכה. עם זאת, היא ציינה כי ההחלטה הפלסטינית להפסיק את התיאום עם ישראל היא "לא ההחלטה הנכונה".
בתוך כך, מאז הבוקר נמשכים כל העת הלחצים הבינלאומיים למנוע הסלמה, כשבין היתר ארה"ב פועלת באינטנסיביות מאחורי הקלעים מול ישראל והפלסטינים. במגעים מעורבים גם המצרים, שמפעילים לחץ על חמאס והג'יהאד למנוע ירי רקטות מעזה, וגם שליח האו"ם למזרח התיכון תור וונסלנד.
וונסלנד אמר הערב כי הוא "מודאג ועצוב מאוד ממעגל האלימות המתמשך בגדה המערבית הכבושה. מותם היום של תשעה פלסטינים, כולל חמושים ואישה אחת, במהלך מבצע מעצר ישראלי בג'נין הוא דוגמה בולטת נוספת. מתחילת השנה, אנו ממשיכים להיות עדים לרמות גבוהות של אלימות ולטרנדים שליליים נוספים שאפיינו את שנת 2022. יש חשיבות מכרעת להפחית את המתחים באופן מיידי ולמנוע עוד אובדן חיים. אני קורא, ונשאר מעורב באופן פעיל מול הרשויות הישראליות והפלסטיניות, להפחית את המתיחות, להחזיר את השקט ולהימנע מעימותים נוספים".
7 צפייה בגלריה
תיעוד ממצלמות הקסדה של לוחמי הימ"מ: קרב היריות מול מחבלים חמושים במחנה הפליטים ג'נין
תיעוד ממצלמות הקסדה של לוחמי הימ"מ: קרב היריות מול מחבלים חמושים במחנה הפליטים ג'נין
תיעוד ממצלמות הקסדה של לוחמי הימ"מ: קרב היריות מול מחבלים חמושים במחנה הפליטים ג'נין
(צילום: דוברות המשטרה)
7 צפייה בגלריה
תיעוד ממצלמות הקסדה של לוחמי הימ"מ: קרב היריות מול מחבלים חמושים במחנה הפליטים ג'נין
תיעוד ממצלמות הקסדה של לוחמי הימ"מ: קרב היריות מול מחבלים חמושים במחנה הפליטים ג'נין
(צילום: דוברות המשטרה)
נתניהו קיים היום הערכת מצב ביטחונית טלפונית בעקבות האירועים בג'נין והחשש מהסלמה בגדה ובעזה. נתניהו קיבל עדכונים מפורטים על התקרית מהרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש השב"כ רונן בר, מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי וראש אמ"ן אהרון חליוה. נתניהו שמע על תמונת הקרב, והביע את הערכתו לאומץ הלב ולתושייה של הלוחמים שסיכלו פיגועים שהיו יכולים לעלות בחיים רבים. נתניהו הבהיר שפניה של ישראל לא להסלמה, אבל הנחה את כוחות הביטחון להיערך לכל תרחיש בזירות השונות כדי להבטיח את ביטחון אזרחי ישראל.
בהתייעצויות השתתפו גם שר הביטחון יואב גלנט שנמצא בארה"ב, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שר החוץ אלי כהן, ראש המל"ל צחי הנגבי, המזכיר הצבאי לרה"מ אלוף אבי גיל, ראש אגף מבצעים עודד בסיוק, מתאם הפעולות בשטחים אלוף רסאן עליאן ומפקד מחוז במשטרה ירושלים ניצב דורון תורג'מן.
גלנט הביע הערכה על אומץ ליבם של כוחות צה"ל, שב"כ, משטרת ישראל ומג"ב שפעלו הבוקר בג'נין. גלנט הנחה את גורמי הביטחון השונים להגביר את פעולות ההגנה בקו התפר, יישובי איו"ש ועוטף עזה. בסיום הערכת המצב הוא אמר כי "מדינת ישראל תמשיך לפעול בכל מקום ובכל זמן נגד מי שפועל לפגוע באזרחי ישראל. כוחות הביטחון ערוכים לכל התפתחות בגזרות השונות".
בנוסף, מערך ההסברה הלאומי במשרד רה"מ הפיץ הנחיות לשרי הממשלה וגופי ההסברה ביחס לתקרית בג'נין שבהן נכתב כי "בפעילות במחנה הפליטים בג'נין סוכלו פיגועי טרור. כוחות הביטחון פעלו נגד פעילי טרור חמושים שירו לעברם. הכוחות השקיעו מאמצים בסיכול ופגיעה מדוייקת במקורות ירי על מנת לנטרל סכנת חיים, תוך הימנעות ככל שניתן מפגיעה בבלתי מעורבים. אין ערי מקלט למחבלים - מחנה הפליטים ג'נין הפך למעוז טרור בו מתבססים מחבלים חמושים הפועלים שיטתית נגד כוחות הביטחון הנכנסים לאזור במטרה לסכל טרור. המחבלים מסכנים אוכלוסייה בלתי מעורבת במרחב. בכל מקום שבו הרשות הפלסטינית לא מממשת את אחריותה - נאלץ להיכנס ולפעול על מנת לסכל טרור. כוחות הביטחון ימשיכו לפעול בכל מקום שיידרש סיכול טרור".
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן אמר על הודעת הפלסטינים: "בעקבות פעולת הסיכול הבוקר של צה"ל בג'נין והפנייה הפלסטינית למועצת הביטחון אמרתי היום כאן באו"ם, בטקס המיוחד ליום השואה הבינלאומי, שזה לא מספיק לדבר על זכרון השואה, חלק מהלקחים שחייבים היו להילמד מהשואה זה לגבות את מדינת ישראל והעם היהודי כשאנחנו נאבקים נגד טרור רצחני שמאיים לפגוע ביהודים חפים מפשע, ואני דורש את הגיבוי הזה גם היום. הפעולה הבוקר היא המשמעות של השבועה שאנו נשבעים: לעולם לא עוד".