2 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל היום בגבול עזה עם מג"ד 51 של גולני, סא"ל אפרים תהילה
הרמטכ"ל היום בגבול עזה עם מג"ד 51 של גולני, סא"ל אפרים תהילה
סא"ל אפרים תהילה (מימין) עם הרמטכ"ל כוכבי
(צילום : דו"צ)
הרמטכ"ל אביב כוכבי החליט כי סגן-אלוף אפרים תהילה, מפקד יחידת אגוז לשעבר, לא ימלא עוד תפקידים בצה"ל - וישרת במערכת הביטחון עד לפרישתו מהשירות. הסיבה לכך היא התנהלותו בעקבות תקרית חריגה שהתרחשה באימון יחידתי ברמת הגולן, ובמהלכה הופעלה לבנת חבלה בניגוד להנחיות התיאום המקדימות. כתוצאה מכך פרצה שריפה שכובתה על-ידי הכוח, אך לאחר מכן סא"ל תהילה שיקר לקצינים ולנציגי רשות שמורת הטבע והגנים בנוגע לנסיבות פריצת השריפה.
"משנתגלה כי המידע שמסר אינו נכון, הקצין לקח אחריות מלאה על מעשיו והביע חרטה על כך", נמסר מצה"ל. "מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, קבע כי הקצין פעל בניגוד גמור להנחיות הנוגעות לאימון, וכי התנהלותו לאחריו אינה הולמת את ערכי צה"ל. כוכבי קיבל את המלצת מפקד פיקוד המרכז, וקבע שהקצין כשל ערכית באופן חמור, ומשכך אינו ראוי למלא תפקידי פיקוד או להתקדם בשירות בצה"ל. בהתאם, הקצין לא ימלא עוד תפקידים בצה"ל, וישרת במערכת הביטחון עד לפרישתו מן השירות".
2 צפייה בגלריה
אופק אהרון ואיתמר אלחרר
אופק אהרון ואיתמר אלחרר
רס"ן אופק אהרון ורס"ן איתמר אלחרר
(צילום: דני לחמי)
נזכיר כי זו לא הפעם הראשונה שסא"ל תהילה מסתבך: בחודש בינואר הוחלט להשאירו בתפקידו כמפקד אגוז חרף שורת כשלים וליקויים שהתגלו ביחידה אחרי מותם של המפל"גים רב-סרן איתמר אלחרר ורב-סרן אופק אהרון מירי חברם, בטעות, באימון בנבי מוסא. בעקבות הפרשה הוחלט שתהילה לא ישרת כמח"ט כפי שנקבע, וקידומו יוקפא לשנתיים. חרף האזהרה שקיבל, וחרף האירוע החמור והקטלני ביחידתו, הוא בחר לשקר, לפי צה"ל, בתחקירים שנערכו על תקרית השריפה.
מצה"ל נמסר גם שהקצין קיבל את ההחלטה להדיחו, והכיר בחומרת מעשיו. במקביל, בגין האירוע מתנהלת חקירה של המשטרה הצבאית. עם סיום החקירה, יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית.
כוכבי מסר בעקבות ההחלטה: "אמירת אמת היא עקרון מרכזי ובסיסי בצה"ל, ולפיכך אי אמירת אמת היא חציית קו אדום שאין לקבל. כל מערכת היחסים בין מפקדים ובין מפקדים לחיילים מבוססת על יושר ואמון. הקצין פעל במהלך האירוע ולאחריו בניגוד גמור לערכי צה"ל ולעקרונות הפיקוד. לצד זאת, לא ניתן להתעלם מעברו בכלל ועברו הקרבי בפרט. סא"ל תהילה הינו לוחם וקצין מוערך אשר פיקד על יחידות מבצעיות בלחימה, זכה בציונים לשבח ותרם רבות לצה"ל במהלך שירותו".
בתחקיר נסיבות מותם של אלחרר ואהרון נקבע כי הקצינים המעורבים יצאו לתפוס גנבי אמל"ח בשני כוחות ובלי תיאום, וירו זה על זה מטווח קרוב. ממצאי הוועדה העלו ממצאים קשים בנוגע להתנהלות מפקדי היחידה, בהם סא"ל תהילה. הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר: "זה אירוע שנובע מליקויים מקצועיים, מאי-קיום פקודות ומטעות חמורה בשיקול דעת. כל משימה פשוטה חייבת להיות מוגדרת כמשימה שמתכננים אותה ביסודיות, לרבות זיהוי סיכונים ומתן מענה".
מפקד פיקוד מרכז אלוף יהודה פוקס מסר בעקבות התחקיר כי "המפקדים ביחידה עשו כאן דין לעצמם, עיגלו פינות וחרגו מפקודות שקבעו בעצמם". ראש ועדת החקירה אלוף במיל' נועם תיבון אמר כי "אסור לתת לאירוע הזה פרשנות של יוזמה, חתירה למגע והתקפיות".