ארה"ב מנעה הלילה (בין חמישי לשישי) הצהרה משותפת נגד ישראל במועצת הביטחון של האו"ם, בעקבות התקרית הקשה אתמול בצפון הרצועה שבה נהרגו עשרות פלסטינים במהלך כאוס שהתחולל בחלוקת סיוע הומניטרי. לפי צה"ל, רוב מקרי המוות התרחשו בשל דוחק ודריסה על ידי משאיות הסיוע, והלוחמים שאבטחו את השיירה ההומניטרית אמנם פתחו באש בתקרית - אך רק בשל סיכון שנשקף לעברם. הדיון הסגור במועצה נערך לבקשת אלג'יריה, שהציעה לפרסם הצהרה שבה לא רק הבעת "דאגה עמוקה" בעקבות התקרית, אלא גם נוסח שמטיל על ישראל את האחריות לה וקובע כי היא נגרמה "בשל פתיחת אש מצד הכוחות הישראליים".

לדרישת בריטניה וארה"ב הטקסט רוכך, כך שיתייחס להרוגים "בתקרית המערבת כוחות ישראליים". ארה"ב - שמחזיקה בזכות וטו במועצה והשתמשה בה כבר שלוש פעמים מאז פרוץ המלחמה כדי לחסום הצעות לקריאה להפסקת אש מיידית - חסמה גם את ההצעה זו. השגריר הפלסטיני באו"ם, ריאד מנסור, אמר בתום הדיון כי 14 מבין 15 מחברות המועצה תמכו בנוסח שהציעה אלג'יריה.
גורם דיפלומטי אמר לסוכנות הידיעות AFP כי ארה"ב התנגדה לאזכור שמה של ישראל, אך הוסיף כי המגעים על ניסוח ההצהרה משותפת נמשכים. רוברט ווד, סגן השגרירה האמריקנית באו"ם, אמר כי הצדדים דנים כעת בנוסח ומנסים להגיע לפתרון מוסכם. "הבעיה היא שאנחנו לא יודעים את כל העובדות", אמר ווד - והדגיש כי הנוסח צריך להיות זהיר במיוחד בכל הנוגע להטלת אשמה.
2 צפייה בגלריה
תושבי עזה לאחר תקיפות צה"ל ברצועה
תושבי עזה לאחר תקיפות צה"ל ברצועה
תיעוד מאזור התקרית
2 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו״ם
מועצת הביטחון של האו״ם
מועצת הביטחון של האו״ם
(צילום: EPA/EDUARDO MUNOZ)
אלג'יריה האשימה בדיון את ישראל וטענה שאילולא הווטו האמריקני על הצעתה בשבוע שעבר, על קריאה להפסקת אש, המצב כעת היה טוב יותר. מרבית חברות המועצה הביעו הלם וצער בעקבות מקרי המוות הרבים, ותסכול מאי-יכולתה של המועצה להסכים על קריאה להפסקת אש באופן שמביא לדבריהן להתמשכות הסכסוך. רוב חברות המועצה הביעו גם תסכול בנוגע למגבלות על הסיוע ההומניטרי, אשר "נחסם ונתקל במכשולים" לדבריהן. סגן השגריר הרוסי אף התייחס לתקרית אתמול כאל "שואה".
בטרם הדיון הסגור טען השגריר הפלסטיני מנסור כי התקרית הייתה "רצח בכוונה תחילה", חרף העדויות שפורסמו אמש ולפיהן רוב מקרי המוות אכן התרחשו בשל דריסת משאיות. "הטבח הנורא הזה הוא עדות לכך שכל עוד מועצת הביטחון נשארת משותקת - זה יעלה בחייהם של הפלסטינים", אמר לעיתונאים במטה האו"ם בניו יורק. השגריר הפלסטיני קרא למועצה לגנות את האירוע ולדרוש "דין וחשבון ממבצעי הטבח".
בתוך כך, נשיא צרפת עמנואל מקרון הביע הבוקר זעם בעקבות התקרית הקשה בעזה - ודרש "אמת וצדק" בכל הנוגע לחלקם של לוחמי צה"ל באחריות לאסון.