1 צפייה בגלריה
 הלוויה בירושלים
 הלוויה בירושלים
ארכיון
(צילום: AFP)
מנהיגים נבחנים בין היתר בניסיון, באינטואיציה, בתושייה. לבנימין נתניהו מודל 2023 כבר אין את התכונות האלה, ולכן כדאי לעזור לו ולהתריע מראש: אם הציבור החרדי יקבל פטור גורף מגיוס לצה"ל – מדינת ישראל תתהפך על ראשה. זה לא יעבור.
אסביר: במשך שנים קיבלה החברה הישראלית כמובנת מאליה את העובדה שעשרות אלפי חרדים אינם מתגייסים. זה היה שקר מוסכם. הם אמנם מתמיינים בכאילו, פה ושם בודדים מתייצבים בבקו"ם, הרוב מקבלים דחייה אחר דחייה עד שהשנים חולפות ומועד הגיוס פוקע. בהתחלה אמרנו שאין דבר, בסוף החיים יכפו עליהם להתגייס, הצרכים המשפחתיים, המצב הכלכלי, משהו. כשהתברר שזה לא קורה התחלנו לחשוב על התנדבות לשירות לאומי, פעילות הקהילה, במערכת החינוך, בשירותי החירום. גם זה לא עבד. הנושא עלה לבג"ץ שביקש מהמדינה לחוקק חוק. אופס. כאן התחילה הפארסה. המדינה התחמקה מהחוק כמו מאש והעדיפה דחיות אין קץ.
בממשלה הקודמת הציג לנו שר הביטחון בני גנץ תוכנית שכולנו הבנו שסיכוייה נמוכים, אבל עדיין קיווינו, אז חייכנו ואישרנו. בממשלה הנוכחית עברו נציגי החרדים מהגנה להתקפה. כבר במו"מ הקואליציוני הם תבעו פטור גורף, ונתניהו, רך כחמאה, הסכים אפילו לחוק שישווה בין שירות צבאי לבין לימוד תורה. מאחר שבקואליציה צפו בצדק התנגדות של בג"ץ, החליטו על מהלך דו-שלבי: קודם נעביר פסקת התגברות, כמכה מקדימה לריכוך היעד, ולאחר מכן ננחית את המהלומה העיקרית.
אבל יש בעיה. מאז ינואר 2023, ישראל היא מדינה אחרת לחלוטין. לא היה נביא או עתידן שחזו את המהפך, את ההתקוממות, את מיליוני הישראלים שהחליטו "עד כאן". זו כבר לא רק התנגדות למהפכה המשפטית, אלא הסכמת יסוד מוצקה שלפיה מי שרוצה ליהנות מהטוב שבחברה הישראלית, בכלכלה הישראלית, בהצלחה הישראלית - שייכנס מתחת לאלונקה. נגמרו הפריבילגיות. כולם נושאים בנטל, כולם מזיעים.
רוח חדשה מנשבת, רוח שנותנת תקווה ששקרים, אפילו מוסכמים, לא יתקבלו עוד. כסופי שיער בוגרי מלחמת יום הכיפורים לצד צעירים בני 20, מן הצפון ועד הדרום, מעמד בינוני, חרוץ, עובד קשה, משלם את מיסיו, שולח את בניו למערכה על ביטחון ישראל – אלה לא יניחו להזדמנות לחמוק מהם. מרגע שממשלת נתניהו פתחה את הבקבוק והשד יצא החוצה, אי אפשר להחזיר אותו פנימה. יהיה פה סדר חדש.
לכן נתניהו חושש. הוא הפנים שעם האנשים הללו – שמוחים נגדו ונגד שריו בכל פינה בארץ ובעולם - לא כדאי להתעסק. אז הוא פנה לשותפיו החרדים וביקש מהם להמתין, אולי לשנות את הצעת החוק, אולי להמשיך בשקרים המוסכמים. אבל הם מסרבים. הם טרם קלטו את השינוי שהתחולל פה. נתניהו מהרהר עכשיו בקודמיו, מלוי אשכול ועד יצחק שמיר, שאמרו שנכון, הבטחנו, אבל לא הבטחנו לקיים.
ד"ר נחמן שיד"ר נחמן שיצילום: ג'ורג' גינסברג
נתניהו וחבריו חייבים לדעת: הארץ תגעש ותרעש. כמו מכתבי השמיניסטים שפורסמו החל ממלחמת ההתשה, יגיעו עכשיו עצומות של מאות אלפי חייבי שרות. הילדים של 2023 יבהירו שכסף (:שיפור תנאי השירות") לא יקנה אותם. בעידן הנוכחי, הם יאמרו - או שוויון או שתחפשו אותנו.
צה"ל כבר מריח את השינוי וזאת הסופה הבאה. היא תערער לא רק את מערכי המילואים והמתנדבים אלא גם את הסדיר והקבע. הכתובת על הקיר ורק נתניהו משפיל עיניו ומתעלם ממנה. כדאי שיתעשת ויבהיר לשותפיו את טעותם. תפסתם מרובה לא תפסתם. אשליית הכוח הבלתי מוגבל של 64 הח"כים התנפצה על קיר ברזל. ברוכים הבאים לישראל החדשה.
  • ד"ר נחמן שי היה שר התפוצות, סגן יו"ר הכנסת ודובר צה"ל
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il