במהלך ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני היום (שישי), שעסקה בין היתר בתשובת חמאס על הסכם הפסקת האש ושחרור החטופים, ביקר שר הביטחון יואב גלנט את הימנעות הממשלה מהעיסוק בשאלת "היום שאחרי" ובמי הגורם האזרחי שישלוט ברצועת עזה. "אם לא נייצר אלטרנטיבה שלטונית לא נצליח למוטט את החמאס", טען גלנט.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס את הקבינט המדיני ביטחוני בקריה בתל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס את הקבינט המדיני ביטחוני בקריה בתל אביב
כינוס הקבינט, היום
(צילום: קובי גדעון /לע"מ )
שר הביטחון הציג את ארבע "החלופות הרעות" לשלטון בעתיד ברצועה. לדבריו, הגרועה ביותר היא של חמאס, אחריה שלטון צבאי של ישראל, "שיעלה לנו בחיי חיילים ויגזול משאבים צבאיים למול מוכנות לצפון וביו"ש", והבאה: "כאוס שיביא להשקעת משאבים רבים מול הקהילה הבינלאומית ולהתעסקות מיותרת בעזה".
גלנט הדגיש כי האפשרות הכי פחות גרועה בעיניו היא "שלטון של גוף אחר שיהיה גוף מקומי, אך משום שהוא לא חמאס והוא בא מעזה - פירוש הדבר שאחת לזמן מה הוא יסתכל על מה אומרים ברמאללה". דבריו עוררה סערה בקבינט, שאף הפכה לקרב צעקות של ממש.
שר המשפטים יריב לוין ושרת התחבורה מירי רגב אמרו כי דברי גלנט לא מקובלים עליהם, אך לא הציעו חלופה אחרת. הם אף האשימו אותו שהוא "מקדם את הרשות הפלסטינית". גלנט השיב להם כי "כל מי שאומר לא מפתחים אלטרנטיבה אחרת, בוחר באחת משלוש האפשרויות שהיא שלא גורם מקומי".
2 צפייה בגלריה
 איסמעיל הנייה, יחיא סינוואר
 איסמעיל הנייה, יחיא סינוואר
"אלמנטים בעייתיים בתשובת חמאס". מנהיגי הארגון, בעזה ובחו"ל
(צילומים: AP)
גלנט אף תקף את השרים ואמר כי בחוסר ההחלטיות שלהם הם פוגעים בחיילי צה"ל. "מי שמשלם מחיר היום על חוסר קבלת ההחלטה הם חיילי צה"ל. הקצינים הבכירים ביותר אומרים בדיונים לדרג המדיני: הכוחות עושים פשיטה בשכונה מסוימת, יוצאים החוצה, בזמן הזה במקום להכניס גורם מקומי החמאס מתבסס שוב - כך לא נמוטט את הארגון".
הקבינט כאמור דן גם בתשובת חמאס, אך גורמים שנכחו בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני, אמרו כי "היום היה דיון התחלתי". לדבריהם, עדיין לא התקבלה החלטה סופית לגבי יציאת צוות המשא ומתן לקטאר להמשך השיחות - וכדי שזו תצא היא צריכה את אישור הקבינט.
עם זאת, ציינו הגורמים, יש הבנה שישראל בסבירות גבוהה תשלח את צוות המשא ומתן לדוחא כדי לתת אפשרות להמשיך לנהל שיחות, תוך שמגדירים לצוות סל כלים בהתאם לגבולות הגזרה והקווים האדומים הברורים שיינתנו להם מהקבינט. עוד הדגישו הגורמים כי בתשובת חמאס יש "אלמנטים בעייתיים".
מוקדם יותר פרסמה לשכת ראש הממשלה הודעה שלפיה ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר את התוכניות של צה"ל לפעולה ברפיח. עוד נמסר בהודעה שהתפרסמה על רקע כינוס קבינט ניהול המלחמה והקבינט המדיני-ביטחוני המורחב כי "צה"ל נערך לצד המבצעי ולפינוי האוכלוסייה".
במקביל, על רקע תשובת חמאס למתווכות בנוגע לאפשרות של חידוש המשא ומתן לעסקת חטופים, אמרו בלשכת נתניהו כי "דרישות חמאס עדיין מופרכות. משלחת ישראלית תצא לדוחא לאחר שהקבינט המדיני-ביטחוני ידון בעמדת ישראל".
גורם מדיני אמר כי "חמאס עומד על דרישות הזויות ואין לאן להתקדם. הקבינט המורחב וקבינט המלחמה ידונו בימים הקרובים בעמדה המפורטת של ישראל ואז יחליטו אם להורות לצוות המשא ומתן לצאת לדוחא. גורמי הביטחון דיווחו בקבינט המורחב כי מתרבות העדויות על חיסולו של מרואן עיסא. ראש הממשלה נתניהו בירך על כך וקרא לחיסול הישג ישראלי גדול".