לשכת ראש הממשלה פרסמה בצהריים (שישי) הודעה שלפיה ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר את התוכניות של צה"ל לפעולה ברפיח. עוד נמסר בהודעה שהתפרסמה על רקע כינוס קבינט ניהול המלחמה והקבינט המדיני-ביטחוני המורחב כי "צה"ל נערך לצד המבצעי ולפינוי האוכלוסייה".
במקביל, על רקע תשובת חמאס למתווכות בנוגע לאפשרות של חידוש המשא ומתן לעסקת חטופים, אמרו בלשכת נתניהו כי "דרישות חמאס עדיין מופרכות. משלחת ישראלית תצא לדוחא לאחר שהקבינט המדיני-ביטחוני ידון בעמדת ישראל".
2 צפייה בגלריה
אוהלים ברפיח
אוהלים ברפיח
רפיח
(צילום: REUTERS/ Bassam Masoud)
גורם מדיני אמר: "חמאס עומד על דרישות הזויות ואין לאן להתקדם. הקבינט המורחב וקבינט המלחמה ידונו בימים הקרובים בעמדה המפורטת של ישראל ואז יחליטו אם להורות לצוות המשא ומתן לצאת לדוחא. גורמי הביטחון דיווחו בקבינט המורחב כי מתרבות העדויות על חיסולו של מרואן עיסא. ראש הממשלה נתניהו בירך על כך וקרא לחיסול הישג ישראלי גדול".
גורם רשמי בחמאס אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP בהתייחסו לאפשרות של חידוש המשא ומתן: "אנו מציעים הפסקת אש של שישה שבועות בעזה וחילופי בני ערובה ועצורים בשלבים". לפי רשת "אל-ג'זירה" הקטארית, ההצעה שהגיש חמאס למתווכות תכלול שלושה שלבים, שכל אחד מהם יימשך 42 ימים. לפי הדיווח, "ההצעה כוללת שחרור 50 אסירים פלסטינים על כל חיילת ישראלית חיה שתשוחרר, ובהם 30 אסירים שנידונו למאסר עולם". עוד נמסר כי חמאס דורש נסיגה ישראלית מרחובות א-רשיד וסלאח א-דין בשלב הראשון, כדי שיוכנס סיוע הומניטרי לרצועת עזה, ושבתחילת השלב השני תוכרז הפסקת אש קבועה לפי שחרור החיילים שהוא מחזיק בשבי.
2 צפייה בגלריה
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר
סינוואר ונתניהו
(צילום: דנה קופל, רויטרס)
סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה הבוקר כי נחשפה למסמך התשובות הרשמי של חמאס שנמסר לקטאר וממנה לישראל בנוגע לעסקת חטופים נוספת. לפי המסמך, השלב הראשון יכלול שחרור של הנשים הישראליות, הילדים, הקשישים והחטופים החולים בתמורה לשחרור של 700 עד 1,000 אסירים פלסטינים מהכלא הישראלי. ברויטרס מדגישים כי השלב הראשון כולל שחרור של "חיילות ישראליות" - עבור 100 אסירים פלסטינים שמרצים מאסרי עולם. בהקשר זה יצוין כי מבחינת חמאס, כל מי ששירתה בצה"ל היא חיילת.
עוד דווח כי חמאס הציע להסכים על תאריך להפסקת אש כוללת לאחר השלב הראשון של העסקה, ובמקביל לקבוע גם במועד זה דד-ליין לנסיגת כוחות צה"ל מרצועת עזה. במסגרת השלב השני של העסקה, חמאס יסכים לשחרור כל יתר החטופים שנמצאים בשבי ארגון הטרור בעזה בתמורה לשחרור אסירים פלסטינים נוספים.
ראש המוסד דוד (דדי) ברנע קיבל אמש מראש ממשלת קטאר מוחמד א-ת'אני את נייר התשובה הרשמי של חמאס, לאחר עיכובים רבים. המסמך מצד ארגון הטרור התקבל שעות לאחר שגורם ישראלי טען בשיחה עם ynet כי אפשר להגיד שיש "אינדיקציות חיוביות" להתקדמות מסוימת במגעים לעסקת חטופים נוספת, אבל מוקדם לדעת אם זו תביא להתנעת המשא ומתן.
ברנע היה אמור להציג היום את הצעת חמאס בפני קבינט ניהול המלחמה, שיצטרך לקבל החלטה אם ישראל מוכנה להיכנס למשא ומתן. למרות תגובת לשכת ראש הממשלה ש"חמאס מתבצר בדרישות מופרכות", בתוך הקבינט נשמעו קולות להרחבת המנדט של צוות המשא ומתן שלפיה למרות הפערים יש בסיס לקיומו.
חמאס הגדיל כאמור את מספר האסירים ה"כבדים" שהוא דורש ל-100 בתמורה לשחרור החיילות. יש גם דרישה לאפשר חזרה של כל העזתים לצפון הרצועה. במתווה פריז, ישראל הביעה נכונות לחזרת נשים וילדים שלא בגיל הלחימה, אך חמאס דורש מעבר חופשי לכולם. ההערכה היא שישראל תגלה גמישות בנקודה זו מתוך אינטרס לפנות את האזרחים מאזור רפיח לקראת פעולה עתידית.