מאות אלפי ילדים הורשו להגיע לבתי הספר למרות שלא עברו בדיקת אנטיגן, גם ההבטחה שעד יום ראשון יהיו מספיק ערכות לא צפויה להתממש – ובמשרד הבריאות הודיעו שתלמידים שהחלימו לא יידרשו להיבדק עד 60 יום מההחלמה. מתווה ביטול הבידודים שנכנס היום (ה') לתוקף במערכת החינוך עורר סערה לנוכח הקושי ביישומו והחשש מהדבקה המונית, וכעת מתברר שלא רק המורים מתנגדים לו, אלא גם לא מעט הורים כנראה חוששים ממנו.
2 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר ארזים בתל אביב
היום הראשון ללימודים בבית ספר ארזים בתל אביב
ארכיון. גם ההורים חוששים, המורים ילמדו מהזום?
(צילום: רויטרס )

מנתוני מנהלי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות עולה כי היום הייתה נוכחות של כ-50% מהתלמידים. בין השאר, כך העריכו גורמים ברשויות, הורים רבים חששו לשלוח את ילדיהם לבתי הספר בשל ביטול הבידודים, אם כי הנתון הזה נובע כנראה גם בשל היעדרות תלמידים מאומתים בבידוד וגנים שנסגרו עקב מחסור בסייעות ובגננות.
במקביל, הערב הצטרף יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז לאלו שמביעים חשש מסוים מהמתווה, אם כי הוא הדגיש שהוא תומך בו – וקרא למשרד החינוך לאפשר למורים ללמד מהבית בזום, כדי שלא לחשוף אותם לסכנת הידבקות בשל פטור הבידודים הנרחב.
במכתב לשרת החינוך יפעת שאשא ביטון ציין ארז כי הגיל החציוני של המורים בחינוך העל יסודי הוא 52 – מה שאומר שמחציתם של עובדי ההוראה מעל גיל זה, וחלקם סובלים ממחלות רקע, באופן שעמיד אותם בסיכון רב יותר במקרה של הדבקה. לדבריו, בתיאום עם מנהלי בתי הספר, יש לאפשר למורים הללו ללמד מהזום. "הסכמתכם לכך היא לא רק לטובתם, אלא לטובת כלל המערכת העל-יסודית, במיוחד כשאנו יודעים שהתלמידים לא נבדקים וחלקם הגדול אינו מחוסן", ציין.
ארז הדגיש כאמור כי הוא תומך בביטול הבידודים, אך לדבריו יש לתת מענה למורים המבקשים ללמד מרחוק. בניגוד לארגון המורים העל-יסודיים, בהסתדרות המורים הביעו התנגדות עיקשת למתווה הזה, וטענו כי מדובר ב"ניסוי בבני אדם" שמעמיד את צוותי ההוראה בסכנה בריאותית. מזכ"לית ההסתדרות, יפה בן דויד, הודיעה אמש על שביתת פתע, אולם בית הדין לעבודה הוציא באישון לילה צו מניעה זמני שחייב את המורים להגיע לעבודה. דיון שנערך בהמשך היום הסתיים ללא החלטה, והצו זמני נותר בתוקף.


במסגרת המתווה, נזכיר, פטורים תלמידים שנחשפו למאומתים לקורונה מבידוד – אך נדרשים כולם לעבור בדיקות מדי יום ראשון ורביעי. המתווה הוכרז כבר בשבוע שעבר, והבוקר היו אמורים התלמידים לעבור בדיקה חד-פעמית עם כניסתו לתוקף, אך רשויות רבות דיווחו על מחסור - ועקב כך משרד החינוך התיר לתלמידים שנחשפו למאומתים להגיע לבית הספר גם אם לא עברו בדיקה. בסך הכול, מאות אלפי תלמידים הגיעו הבוקר למוסדות החינוך מבלי שנבדקו בבדיקת אנטיגן.
במשרד החינוך הבטיחו שעד יום ראשון ייפתר המחסור, אך כיוון שעדיין מיליוני ערכות אנטיגן, נראה שגם אז לא יוכלו תלמידים רבים לבצע את הבדיקה בבית. ככל הנראה, הבעיה תיפתר עד יום רביעי הקרוב - כשגם אז יידרשו כאמור התלמידים להיבדק. בסך הכול, לפי משרד החינוך חולקו עד כה רק 17 מיליון ערכות בדיקה לתלמידים ולילדי גנים, מתוך 35 מיליון ערכות שאמורות להספיק לתקופה של שבועיים. מחר צפויות להתקבל עוד 1.5 מיליון ערכות. ברשויות יש מהסבב הקודם עוד 4.5 מיליון ערכות, ובסך הכול יש ברשותן כ-23 מיליון ערכות, וחסרים למעשה 12 מיליון בדיקות.
ממשרד החינוך נמסר: "המחסור בערכות נובע ממחסור שקיים בארץ. הגורם האחראי על הרכש שלהן הינו משרד הבריאות. דיווח על בדיקה לא יהיה תנאי כניסה למוסד החינוכי ביום ראשון. לגבי ערכות למעונות היום, החלוקה שלהן היא באחריות פיקוד העורף והרשויות המקומיות". מהשלטון המקומי נמסר: "פיקוד העורף אחראי על חלוקת הבדיקות למעונות".

כמה ערכות צריך, וכמה חסרות?

על רקע המחסור בבדיקות, אם כי לא בהכרח בגללו, הערב הודיע משרד הבריאות על כמה חריגים שבהם תלמידים לא נדרשים כלל להיבדק, ובין היתר תלמידים שהחלימו מהנגיף פטורים מביצוע בדיקות אנטיגן למשך 60 יום ממועד ההחלמה. בנוסף, תלמידי מסגרות החינוך המיוחד פטורים מביצוע בדיקות אנטיגן פעמיים בשבוע.
2 צפייה בגלריה
בדיקת אנטיגן שלילית
בדיקת אנטיגן שלילית
רק 17 מיליון בדיקות אנטיגן חולקו עד עתה, בנוסף לכ-4 מיליון שחולקו בסבב קודם - אבל חסרים עוד 12 מיליון
( צילום: AP)
במקרה של חשיפה לבן בית מאומת, כך נמסר, תלמידים לא-מחוסנים ייכנסו לבידוד לחמישה ימים ממועד החשיפה האחרון למאומת, וישוחררו בכפוף לתוצאה שלילית בבדיקת אנטיגן מוסדית שבוצעה ביום האחרון לבידוד. תלמידים בבתי ספר המשתתפים בתוכנית "מגן חינוך" לא יידרשו לבצע שתי בדיקות אנטיגן ביתיות בשבוע, כל עוד הם ממשיכים לבצע באופן סדיר בדיקת PCR שבועית בבית הספר.
עוד נמסר כי מתווה הבדיקות במערכת החינוך לא חל על צוותי ההוראה, ועל כן אנשי הוראה שאינם מחוסנים ימשיכו לבצע בדיקת אנטיגן מוסדית פעמיים בשבוע, ובמקרה של חשיפה למאומת ייכנסו לבידוד מלא (5 ימים) בכפוף לתוצאה שלילית בבדיקה מוסדית שבוצעה ביום האחרון לבידוד.
בין אלו שמדווחים על מחסור בערכות הבדיקה גם ארגון מעונות היום המפוקחים, שמופעלים על ידי הארגונים החברתיים אמונה, נעמת, ויצו, נשי ישראל, החברה למתנ"סים, בית יעקב ונאות מרגלית. אליהם מגיעים 120 אלף פעוטות. "למרות התרעות חוזרות ונשנות מצד ראשי המעונות, טרם התקבלו ערכות אנטיגן על מנת לחלקן להורים", קובלים בארגון המעונות.
"משרד החינוך טרם קלט שיש לו אחריות גם על מעונות היום. היה לו מספיק זמן להיערך ולהעביר לנו ערכות אנטיגן וזה לא בוצע. שמענו בתקשורת שיש פורטל דיווח להורים, לנו הפורטל הזה כלל לא נגיש. בשל התנהלות משרד החינוך, ביום ראשון ימשיכו להגיע ילדים למעונות מבלי להיבדק, ובכך לסכן ילדים אחרים ואת הצוות".
בנוסף, מתריעים בארגונים כי מאות כיתות במעונות היום ימשיכו להיות סגורות בשל המחסור החריף בכוח אדם. "המשבר החריף בכוח האדם העמיק בשבועות האחרונים, נותרנו ללא צוותי חינוך. מאות כיתות יוותרו סגורות בגלל שצוותים רבים נמצאים בבידוד ואין מי שיחליף אותם. המדיניות שהממשלה כפתה עלינו לא מאפשרת לנו לגייס כוח אדם בשל השכר הנמוך שהיא מתקצבת למטפלות. ללא העלאת שכר המחנכות-מטפלות לא נוכל להשלים את הפערים העצומים בכוח האדם ואלפי ילדים יישארו ללא מסגרות. זה לא איום - זו המציאות".