בית הדין האזורי לעבודה תל אביב דן היום (חמישי) במשך כשלוש שעות בעתירת המדינה להוציא צו מניעה נגד הסתדרות המורים, שקראה לעובדי ההוראה לא להגיע לעבודה בעקבות מתווה הפטור מבידודים לתלמידים - אחרי שבמהלך הלילה כבר הוצא צו מניעה זמני למהלך. בתום הדיון צו המניעה לשביתה נשאר בעינו, והחלטה סופית תישלח לצדדים.
הסתדרות המורים מבקשת לשבות אם המתווה החדש לא יידחה בשבוע. מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד אמרה בתום הדיון: "אני שמחה שניתנה לנו הזדמנות לזעוק את זעקת המורים. כבוד השופט שמע אותנו בקשב רב ואנחנו ממתינים להחלטתו".
3 צפייה בגלריה
יפה בן דויד מגיעה לבית הדין האזורי בבת ים
יפה בן דויד מגיעה לבית הדין האזורי בבת ים
"לא יכול להיות שיפקירו את שלומם ובריאותם של עובדי ההוראה". בן דויד
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
דלית שטאובר
דלית שטאובר
מענה למחסור בבדיקות - עד יום ראשון. דלית שטאובר
(צילום: בראל אפרים)
3 צפייה בגלריה
הפגנת המורים מחוץ לבית הדין האזורי בבת ים
הפגנת המורים מחוץ לבית הדין האזורי בבת ים
המחאה מחוץ לבית הדין
(צילום: מוטי קמחי)
מירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אמר כי "השביתה הזו היא שביתה פראית ואין לה מקום. הילדים שלנו צריכים להיות במערכת החינוך וזה המקום הטוב ביותר למען הבריאות הנפשית שלהם".
בסיכום הדברים מול השופט אמרה עו"ד מלקמן, המייצגת את משרד החינוך: "מדובר בשביתה פוליטית שמטרתה להפוך את החלטת הריבון. מה שהיה אתמול בערב, ההכרזות של הסתדרות המורים, הן מחאה וזכות המחאה מוצתה. להתנהלות זו אין לתת יד".
מנגד, עו"ד אורנה לין, המייצגת את הסתדרות המורים, טענה כי עמדת הסתדרות המורים כלל לא נלקחה בדיונים על המתווה, וכי הדבר רק הובהר לה במהלך הדיון: "ראש הממשלה, שרת החינוך ושר הבריאות החליטו ללכת ראש בקיר ולהוציא מתווה שאין אפשרות ליישם אותו. במהלך השנתיים האלה ניסינו להתאים עצמנו לכל שינוי או גחמה שהיו לממשלה. נגיד שוב - אנחנו לא מתנגדים למתווה, אבל אנחנו רק חושבים שאי אפשר ליישם אותו בעת הזו כפי שהממשלה ניסתה לעשות".


עוד הוסיפה עו"ד לין: "הבנו היום שכל הפוקוס של הדיון במתווה היה התלמידים ולא עובדי ההוראה ואחרי שבוע של דיונים התקבלה החלטה בחטף, חרף עמדת המומחים. נכון לעכשיו אין בדיקות שמספיקות לפעמיים בשבוע, אין".
הסתדרות המורים ביקשה כאמור לדחות בשבוע את יישום המתווה, כך שיוכל להתקיים כראוי. "אם המתווה הזה צריך להתקיים, צריכה להתאפשר לנו זכות השביתה למרות שלא הגשנו סכסוך עבודה", אמרה עו"ד לין. "את רוצה שתלמידי ישראל ישבו בבית בשבוע הבא על אף שהובהר פה מצבם הנפשי וההשלכות עליהם?", שאל השופט דורי ספיבק. לין השיבה: "המתווה הזה זה ניסוי בבני אדם, כל דקה אנחנו מקבלים ווטסאפ עם מה שקורה בכיתות".
הסתדרות המורים צירפה לבית הדין חוות דעת של פרופ' יהודה אדלר, מומחה לקרדיולוגיה פנימית ומנהל רפואי ויועץ קורונה לחלק מהרשויות המקומיות. לדבריו ביטול הבידודים הוא טעות קשה אשר עלולה להוביל לפגיעה בבריאות האוכלוסייה ככלל והילדים בפרט. "לפני יומיים התקבל מידע חדש מגורמי הרפואה בארצות הברית המעורר דאגה ולפיו יש תופעות ותסמינים שהופיעו בתקופה האחרונה אצל ילדים ונוער שחלו בקורונה ולקו בתסמונת מסובכת בשם פימס", ציין פרופ' אדלר.
"מדובר בתסמונת בה מתפתחת דלקת באזורים רבים בגוף לרבות הלב, הריאות, הכליות, המוח והעור, העיניים ומערכת העיכול - תסמונת העלולה להביא למוות. על פי הערכות לכ-75 אחוזים מהסובלים ממנה לא היו מחלות רקע כלשהן . הדבר חמור כפליים שבדרך כלל הלוקים בתסמונת הם כנראה ילדים לא מחוסנים, כשמבצע חיסוני הילדים לא הצליח לעלות אפילו ל-25 אחוזים מהילדים".

"אין שום מוכנות למתווה החדש, נזק גדול לתלמידים ולמורים"

עשרות מורות ומורים הפגינו מחוץ לדיון, וקיבלו את מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד בתשואות. השופט דורי ספיבק שאל בפתח הדיון את הצדדים מדוע לא דנו על המחלוקות ביניהם והאם לפני שמשרד החינוך הודיע על ההחלטה להחיל את המתווה החדש, הוא שוחח עם הסתדרות המורים.


"הממשלה, מסיבות לא ענייניות, החליטה ליישם את המתווה למרות שאין שום מוכנות של מערכת החינוך", טענה עו"ד לין. "אנחנו רואים בזה נזק גדול גם לתלמידים וגם לעובדי ההוראה ונאלצים לדחות את המתווה. אנחנו מוכנים לקבל שזה המתווה, אנחנו לא מוכנים לקבל שהוא צריך לחול עכשיו כשהמערכת לא מוכנה אליו". הטענה הובאה על רקע העובדה שלמרות החלת המתווה, הורים רבים לא קיבלו את הבדיקות שהן החלק המהותי ביותר בו.
מנגד, במשרד החינוך טענו שהמערכת דווקא מוכנה. "נמסר לנו שעד סוף היום יגיעו מיליוני ערכות, אנחנו ערוכים", אמרה עו"ד אילת מלקמן, שמייצגת את משרד החינוך. "אנחנו לא רואים על מה יש פה לדבר - זו החלטה שהתקבלה על-ידי ראש הממשלה ושר הבריאות.
עו"ד לין חזרה בתגובה על הטענות שהשמיעה בן דויד הבוקר בריאיון לאולפן ynet: "אנחנו לא תוקפים את המדיניות אלא את היישום שלה - אין מספיק בדיקות אנטיגן, אלה שהגיעו לא חולקו בצורה טובה ברשויות ולאוכלוסייה אין בפועל אנטיגן. המערכת ממשיכה לעבוד גם אם תלמיד לא עשה אנטיגן, אין פיקוח על ביצוע הבדיקות או על האוורור של הכיתות, ואפילו הפורטל שצריך לדווח בו קורס. המדינה החליטה על מתווה ולא מצליחה לבצע אותו. למעשה זה מתווה בלוף - בפועל הוא לא מתקיים".

כשהשופט שאל את מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, מדוע היה דחוף להחיל את המתווה היום ולא בראשון, היא השיבה: "כל ילדי ישראל קיבלו שלוש ערכות לפני תקופה. חשבתי שחלקם השתמשו ולחלקם עדיין יש. יותר מ-10 מיליון בדיקות חולקו. ברגע שנפלה הכרעה ואני צריכה להוציא אותה לפועל, זה מה שאני עושה. הייתי צריכה לוודא שילדים לא יסכנו עצמם ואחרים".
שטאובר אמרה שוב כי עד יום ראשון יינתן מענה למחסור בבדיקות. כשעו"ד לין שאלה אם נכון שאין אמצעי פיקוח שהתלמידים אכן יערכו בדיקות, היא השיבה: "המדיניות מתבססת על כך שרוב ההורים נורמטיביים ורוצים לשמור על בריאותם ובריאות ילדיהם".
לאחר מכן דיברה בן דויד עצמה, ואמרה כי המורים חוששים מהמתווה החדש. "הבדיקות לא מפוקחות, הן נעשות על ידי ההורים", אמרה. "היום הילדים לא עשו את הבדיקה כי לא היה להם בדיקת אנטיגן, אבל התפרסמה הוראה ש'מי שאין לו בדיקה ומרגיש טוב שיגיע לבית הספר'. מצפים מהמורים שלא יכולים לשמור על מרחק בכיתות צפופות, שגם ילמדו במצב כזה. אנחנו חושבים שמוסדות החינוך צריכים להיות פתוחים, אבל לא יכול להיות שיזלזלו ויפקירו את שלומם ובריאותם של עובדי ההוראה".
בבקשה המקורית לצו מניעה נגד הסתדרות המורים כתבה פרקליטות המדינה כי "מדובר בשביתה פראית ופוליטית שעושה שימוש שלא כדין ולא לגיטימי בכוח ארגוני, המכוונת לשינוי מדיניות של הגורם המוסמך על פי דין". עוד נאמר בבקשה כי הסתדרות המורים איננה רשאית להפעיל "כוח ארגוני" שנתון לה במערכת יחסי העבודה הקיבוציים, כדי לכפות על הריבון לשנות מעמדתו שהתקבלה לאחר מכלול שיקולים.
אמש, מיד לאחר שראש הממשלה נפתלי בנט, שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת החינוך יפעת שאשא ביטון הודיעו על ביטול מתווה הבידודים, פרסמה בן דויד הודעה דרמטית שבה היא קוראת לגנות ולמורים שמשתייכים להסתדרות לא להגיע למוסדות החינוך. משרד החינוך מיהר לפנות לבית הדין לעבודה - ובשעת לילה התקבלה כאמור ההכרעה הזמנית שמנעה מהסתדרות המורים לשבות.