שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן חתמו הבוקר (שני) על רפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית, שתיכנס לתוקף ב-1 באוגוסט. בהתאם ללרפורמה "דרך שווה", מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית יעודכנו ויהיו אחידים בכל הארץ, כך שיישאר מספר מצומצם של תעריפים אחידים - ארבעה לאוטובוסים וחמישה לרכבת.
4 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי ואביגדור ליברמן
מרב מיכאלי ואביגדור ליברמן
מרב מיכאלי ואביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים
(צילום: עמית שאבי)
הרפורמה תוביל לצמצום של יותר מ-80 תעריפי התחבורה הציבורית השונים הקיימים כיום לכמה תעריפים בודדים בלבד. במסגרת המודל החדש ניתן יהיה לקנות בכל יישוב בארץ כרטיס לנסיעה בודדת, מנוי "חופשי יומי" או מנוי "חופשי חודשי" בתעריף אחיד לפי מרחק נסיעה ומיקום גאוגרפי. כרטיס נסיעה עירוני יעלה 5.50 שקלים וייאפשר נסיעה של 90 דקות עם מעברים בלתי מוגבלים למרחק של עד 15 קילומטרים, גם בין יישובים שונים הסמוכים זה לזה. המחיר יהיה זהה עבור נסיעות באוטובוסים, ברכבת הקלה וכן במטרונית, הכרמלית והרכבלית בחיפה.
על פי הרפורמה כרטיס חופשי-חודשי ארצי חדש, שלא היה קיים עד כה, יעלה 225 שקלים. בנגב, בגליל ובכל היישובים שמחוץ למטרופולינים של ירושלים, גוש דן וחיפה יהיה כרטיס חופשי-אזורי במחיר 99 שקלים, עבור כל הנסיעות ברדיוס של 40 קילומטרים. במסגרת השינוי, המחירים יסובסדו ב-70%, והתכנון הוא להגדיל את הסבסוד עוד יותר בשנים הבאות.
4 צפייה בגלריה
מתוך מצגת משרד התחבורה
מתוך מצגת משרד התחבורה
מתוך מצגת משרד התחבורה
הרפורמה מסדירה גם נסיעות חינם לבני 75 ומעלה. כמו כן, ילדים ובני נוער עד גיל 18 ומבוגרים בני 60 ומעלה יקבלו הנחה של 50%. ליברמן ציין כי הוא מקווה שעד סוף השנה כל הגמלאים - בני 67 ומעלה - לא יצטרכו לשלם כלל על שימוש בתחבורה הציבורית.
ברכבת ישראל ייקבעו חמישה תעריפים מבוססי מרחק לנסיעה בודדת ושלושה מנויי חופשי-חודשי משולבים בכרטיס "חופשי ארצי" החדש. כל הכרטיסים שיימכרו לפני כניסת הרפורמה יכובדו, ולא יהיה צורך להחליפם בחדשים.