ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש הבוקר (ראשון) שוב עם חבר מפלגתו ניר אורבך בניסיון למנוע את פרישתו מהקואליציה, הפגישה נמשכה פחות משעה. אורבך העביר לבנט בימים האחרונים מסרים שלפיהם הממשלה בהרכבה הנוכחי מיצתה את עצמה לאחר שאיבדה את הרוב בכנסת וביקש מבנט להציג לו את האופק שלה ואת הדרך שלו למנוע בחירות.
2 צפייה בגלריה
ניר אורבך ונפתלי בנט
ניר אורבך ונפתלי בנט
ניר אורבך ונפתלי בנט
(צילום: יואב דודקביץ, אלכס קולומויסקי)
השיחות והפגישות האחרונות עם בנט ועם שותפתו השרה איילת שקד נועדו למנוע מאורבך לפרוש מהקואליציה. בפגישות ביקש בנט מאורבך הזדמנות נוספת והדגיש כי כי כל חלופה אחרת גרועה יותר, משום שאם הממשלה תתפרק ישראל תיכנס שוב לשיתוק ולמערכות בחירות שלא ברור אם תהיה בהן הכרעה.

נוכח חוק הרוטציה הדילמה של אורבך היא קשה במיוחד, משום שאם יחליט להיות האצבע ה-61 בהצבעה על חוק פיזור הכנסת, משמעות הדבר היא שבנט יפנה את לשכת ראש הממשלה ואורבך למעשה ימליך את יאיר לפיד - איש שמאוד רחוק ממנו אידיאולוגית.
לקואליציה צפויים השבוע שלל מבחנים, הכוללים חוקים בכנסת ואת הארכת תקנות יו"ש שעדיין לא הושג לה רוב. בסוף השבוע העבירו ח"כ מאזן גנאים (רע"ם) וג'ידא רינאווי-זועבי (מרצ) מסרים שאין בכוונתם להתפטר, וכעת ישקלו בקואליציה אם להתחיל בהליך להכרזתם כפורשים.
2 צפייה בגלריה
הפגנת אנשי מרצ מול ביתה של ג'ידא רינאווי זועבי
הפגנת אנשי מרצ מול ביתה של ג'ידא רינאווי זועבי
הפגנת אנשי מרצ מול ביתה של רינאווי-זועבי. "החזירי את המנדט"
(צילום: שרון צור, יואב דודקביץ')
גנאים אמר אמש ל-ynet: "אין בכוונתי להתפטר כרגע מהכנסת, בוחריי כולם בעדי ומבקשים ממני שאמשיך לייצג אותם נאמנה בכנסת לכן התפטרות לא עומדת כרגע על הפרק". הוא הוסיף כי ימשיך להתנגד לחוק תקנות יו"ש: "אתנגד לכל חוק שבניגוד לצו מצפוני. אצביע נגד חוק יו"ש בפעם השנייה והשלישית וכל פעם". היום אמורה להתכנס מועצת השורא של רע"מ כדי לדון בצעדיה הבאים של המפלגה.
בתוך כך, חברי ועידת מרצ מהחברה הערבית פנו הבוקר לח"כ רינאווי-זועבי והפצירו בפניה: "פעולותייך בחודשים האחרונים פגעו ברבים, מעשייך מערערים באופן קשה את שיתוף הפעולה הפוליטי היהודי-ערבי אשר הגיע לשיאו בממשלה זו, על כל הקשיים הרבים שיש בממשלה. תתפטרי". אמש הגיעו פעילי מרצ להפגין מול ביתה וקראו: "קולי אינו רכוש שלך, החזירי את המנדט. זועבי התפטרי".
בסוף השבוע פרסם סגן שרת הכלכלה יאיר גולן ממפלגתה פנייה אישית לח"כית המורדת: "תצהירי שמרגע זה תצביעי עם הקואליציה ותשמרי על משמעת קואליציונית, או שתחזירי את המנדט לכנסת. תחזירי את המנדט לבוחר ותתפטרי מהכנסת כי, כאדם ישר, אינך יכולה עוד". הוא הוסיף: "השותפות היהודית-ערבית שיצרנו בממשלה הזו היא אירוע פורץ דרך. אין לך רשות להרוס, אין לך מנדט לחבל בעתיד של כולנו".
פורסם לראשונה: 09:01, 12.06.22