משרד ההגנה של רוסיה דיווח בצהריים (יום א') כי הצבא הרוסי הפציץ שני בניינים במזרח אוקראינה ששימשו כבסיס זמני עבור חיילים אוקראינים, וזאת כנקמה על המתקפה לפני שבוע שבה הרג צבא אוקראינה לפחות 89 חיילים רוסים במקיבקה. לדברי מוסקבה, מתקפת הנקם בוצעה בעיר קרמטורסק, ולטענתה יותר מ-600 חיילים אוקראינים נהרגו בה.

6 צפייה בגלריה
אוקראינה עשן מיתמר ברחובות בחמוט אחרי הפצצה רוסית במהלך הפסקת האש החד צדדית שעליה הכריזה רוסיה
אוקראינה עשן מיתמר ברחובות בחמוט אחרי הפצצה רוסית במהלך הפסקת האש החד צדדית שעליה הכריזה רוסיה
עשן מיתמר ברחובות בחמוט, מוקד הקרבות בחבל דונבאס, שם נמשך הירי גם בזמן "הפסקת האש"
(צילום: רויטרס )
6 צפייה בגלריה
הבניין ההרוס
הבניין ההרוס
השמדת הבניין שבו שוכנו החיילים הרוסים במקיבקה: לפני שנהרס ולאחר מכן
(צילום: רויטרס / Planet Labs PBC)
6 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגש ב מינסק בלארוס עם הרודן אלכסנר לוקשנקו 19 בדצמבר
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגש ב מינסק בלארוס עם הרודן אלכסנר לוקשנקו 19 בדצמבר
נשיא רוסיה פוטין. מוסקבה: "החיילים נפגעו בגלל הטלפונים הניידים"
(צילום: רויטרס)
בהודעה שפרסם בצהריים טען משרד ההגנה כי צבא רוסיה נשען על "מודיעין אמין" כדי לפגוע בחיילים האוקראינים, וכי באחד הבניינים היו יותר מ-700 חיילים ובשני יותר מ-600. קייב טרם הגיבה על הטענה, אך יש לזכור כי שני הצדדים נוהגים כדבר שבשגרה להפריז במספר האבדות של האויב. מוקדם יותר היום דיווחו האוקראינים כי במהלך הלילה פגעו שבעה טילים רוסיים בעיר קרמטורסק, אך לא דיווחו על הרוגים.
המתקפה האוקראינית בשבוע שעבר על הבסיס הרוסי במקיבקה, עיירה הנתונה לכיבוש רוסי במחוז דונייצק שבמזרח אוקראינה, אירעה בליל השנה החדשה: לדברי רוסיה אוקראינה תקפה אז בשישה טילי HIMARS בניין שבו שוכנו חיילים רוסים, וגרמה לקריסתו המוחלטת. רוסיה הודתה ב-89 חיילים הרוגים, אך אוקראינה טוענת כי מספר ההרוגים היה גבוה בהרבה, וזו גם הערכתם של פרשנים צבאיים רוסים.
לפי דיווחים שהגיעו מרוסיה, רוב ההרוגים במקיבקה היו חיילים שגויסו במסגרת מבצע הגיוס הגדול שעליו הכריז פוטין בסתיו, מבצע שממילא גרר מורת רוח מצד רוסים רבים והוביל לבריחה של מאות אלפי גברים מרוסיה. משרד ההגנה הרוסי טען כי שימוש שעשו החיילים בטלפונים ניידים בניגוד לנהלים בבניין שבו השתכנו במקיבקה הוא שחשף את מיקומם לאוקראינים – ואִפשר לצבא של קייב לתקוף אותם.


6 צפייה בגלריה
הבניין ההרוס
הבניין ההרוס
בזירת הבניין ההרוס במקיבקה הכבושה, שם הרגה אוקראינה עשרות מחיילי פוטין
(צילום: רויטרס, AFP)
6 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו ראיון ל AP
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו ראיון ל AP
הרודן הבלארוסי לוקשנקו. עלול להצטרף למלחמה
(צילום: AP)
המתקפה הרוסית, בהנחה שאמנם בוצעה, באה אחרי שבלילה האחרון פקע תוקפה של הפסקת האש החד-צדדית שעליה הכריז פוטין ל-36 שעות לרגל חג המולד האורתודוקסי שצוין ברוסיה ובחלקים מאוקראינה בסוף השבוע. הממשלה בקייב הודיעה מראש כי לא תכבד את הפסקת האש הזו, ולאורך כל סוף השבוע המשיכו להגיע דיווחים על ירי משני הצדדים. משרד ההגנה הרוסי טען בשבת כי עד חצות כוחותיו מסתפקים ויסתפקו רק בירי בתגובה על אש אוקראינית.
לדברי אוקראינה, בהפצצות שביצעה רוסיה במזרח המדינה בלילה האחרון נהרגו לפחות שני בני אדם: גבר בן 50 שנהרג בחרקוב ואדם אחר שנהרג בסולדר שבמחוז דונייצק. האוקראינים מסרו כי תשעה טילים התפוצצו הלילה במחוז דונייצק, כאמור שבעה מהם בעיר קרמטורסק, ופיצוץ נשמע גם בעיקר זפוריז'יה.
בתוך כך, היום המשיכו להגיע סימנים מדאיגים מבלארוס, שכנתה של אוקראינה מצפון: בצל החשש שפוטין יצליח לשכנע את הרודן הבלארוסי אלכסנדר לוקשנקו לצרף את צבאו למלחמה כדי להכניע את האוקראינים דיווח משרד ההגנה במינסק שרוסיה ובלארוס "הגבירו" את האימון המשותף שהן עורכות בימים אלה. בהודעת המשרד נמסר כי באימון הן נשענות על הניסיון שצברה מוסקבה במלחמה באוקראינה, בדגש על הלוחמה בשטח בנוי.
בסוף השבוע הגיעו דיווחים, שטרם אומתו, על כך שכ-1,600-1,400 חיילים רוסים הגיעו לבלארוס מרוסיה ביומיים האחרונים. אם יש ממש דברים, הם מחזקים את החשד האוקראיני שרוסיה נערכת למתקפה גדולה בסיוע בלארוס בחודשים הקרובים.