נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי טען היום (ד') כי רוסיה נערכת להכריז על מבצע נוסף של גיוס מילואים כדי לצאת למתקפה חדשה גדולה על השטח האוקראיני. לא ברור על מה מתבססים דברי זלנסקי ולא ברורה מידת אמינותם, אך הנהגת רוסיה מתמודדת בימים אלה עם ביקורת חריפה על הביצועים של הצבא הרוסי בשדה הקרב, במיוחד בעקבות ההפצצה האוקראינית בעיר מקיבקה שבה נהרגו השבוע לפחות 89 חיילים רוסים, ונראה כי עוד רבים נפצעו או מוגדרים נעדרים. בימים האחרונים קראו גורמים ניציים ברוסיה לנשיא ולדימיר פוטין להכריז על גיוס ענקי בניסיון להכריע את המלחמה.

5 צפייה בגלריה
הבניין ההרוס
הבניין ההרוס
הבניין שאוקראינה השמידה - לפני ואחרי. פיצוצי המשנה של התחמושת הגדילו את ההרס
(צילום: רויטרס / Planet Labs PBC)
5 צפייה בגלריה
הבניין ההרוס
הבניין ההרוס
זירת ההפצצה במקיבקה ואירוע זיכרון ברוסיה. גוברת הביקורת, בינתיים לא על פוטין
(צילום: רויטרס, AFP)
"אין לנו שום ספק שמנהיגיה הנוכחיים של רוסיה יטילו למערכה את כל מה שנשאר להם ואת כל מי שהם יכולים לגייס בניסיון לשנות את מהלך העניינים ולפחות לדחות את התבוסה שלהם", אמר זלנסקי. "כל ניסיון מצדם למתקפה חדשה חייב להיכשל".
לפי דיווחים המגיעים מרוסיה, רוב ההרוגים במתקפה האוקראינית על העיר מקיבקה, ששוכנת במחוז דונייצק ונתונה לכיבוש רוסי, הם חיילים שחוילו במסגרת מבצע הגיוס הגדול שעליו הכריז פוטין בסתיו, מבצע שממילא גרר מורת רוח מצד רוסים רבים והוביל לבריחה של מאות אלפי גברים מרוסיה. אמש טען משרד ההגנה הרוסי כי שימוש שעשו החיילים האלה בטלפונים ניידים בניגוד לנהלים בבניין שבו השתכנו במקיבקה הוא שחשף את מיקומם לאוקראינים – ואִפשר לצבא של קייב לתקוף אותם בשישה טילי HIMARS שהביאו להשמדת הבניין.

בחודש שעבר טען נשיא רוסיה פוטין כי אין צורך בגיוס חיילים נוספים, אבל אתמול, במה שעשוי להיות סימן לכך שהקרמלין שוקל את העמדה הזו מחדש, פרסם ארגון המייצג אלמנות של חיילים רוסים קריאה שבה דרש מפוטין להורות על גיוס של מיליוני גברים ולסגור את הגבולות כדי למנוע בריחה המונית כמו זו שהתרחשה לפני שלושה חודשים.

"חוסר מקצועיות, כישלון פיקודי". ומה קרה בחרסון?

מאז תחילת המלחמה מדכאת רוסיה בחריפות כמעט כל קול של מחאה נגד המהלכים הצבאיים שלה, אבל היא נותנת חופש ביטוי רחב יחסית לבלוגרים צבאיים תומכי המלחמה, שלחלקם יש מאות אלפי עוקבים ברשתות החברתיות. בימים האחרונים משמיעים הבלוגרים האלה ביקורת יוצאת דופן על ביצועי הצבא, ואחרי הרג החיילים הרוסים במקיבקה הם טענו כי מדובר ברשלנות פושעת וכי מחדלים של מפקדי השטח – כולל העובדה שהחיילים שוכנו בבניין אחד יחד עם תחמושת חשופה – גרמו לאסון. בינתיים הם מפנים את הביקורת רק למפקדים, ולא לנשיא פוטין, שטרם הגיב פומבית על ההתקפה.
5 צפייה בגלריה
הבניין ההרוס
הבניין ההרוס
"פשוט כישלון פיקודי". הבניין שנחרב בהפצצה האוקראינית בדונייצק
(צילום: רויטרס)
סמיון פגוב, כתב לענייני מלחמה שזכה בעבר לעיטור מפוטין, טען היום בטלגרם כי ההסבר שסיפק הקרמלין, ולפיו השימוש המנוגד לנהלים שעשו החיילים בטלפונים סלולריים הוא שגרם לחשיפתם ולאסון, "נראה כמו ניסיון להסיט את האשמה אל החיילים", וכי יש דרכים אחרות שבהן אוקראינה הייתה יכולה לגלות את קיומו של הבסיס המאולתר. הלילה הבטיח משרד ההגנה למצות את הדין עם הגורמים הרשמיים האחראים ל"טרגדיה" במקיבקה, כלשונו.
ההרג ההמוני במקיבקה נתפס כמחדל רוסי גם במערב. משרד ההגנה של בריטניה מסר היום בעדכון היומי שלו על מצב המלחמה כי בהתחשב בהיקף ההרס שנגרם סביר להניח שתחמושת אכן אוחסנה ליד החיילים והתפוצצה במהלך המתקפה: "לצבא רוסיה יש היסטוריה של אחסון לא בטוח של תחמושת, עוד הרבה לפני המלחמה הזו, אבל האירוע הזה ממחיש עד כמה התנהלות לא מקצועית תורמת לשיעור ההרג הגדול בשורותיו". רוב לי, עמית בכיר במכון למדיניות חוץ, אמר כי שיכון החיילים ליד מאגר תחמושת "הוא פשוט כישלון פיקודי".
5 צפייה בגלריה
זלנסקי נגד פוטין: "הם ישלחו למערכה את כל מי שנשאר, הכול כדי לדחות את התבוסה"
זלנסקי נגד פוטין: "הם ישלחו למערכה את כל מי שנשאר, הכול כדי לדחות את התבוסה"
זלנסקי נגד פוטין: "הם ישלחו למערכה את כל מי שנשאר, הכול כדי לדחות את התבוסה"
(צילום: AP, רויטרס, AFP)
הכתב הרוסי פגוב העריך כי מניין ההרוגים, שעומד כעת רשמית על 89, וכבר עכשיו הוא הגבוה ביותר שבו הודתה רוסיה בהתקפה אחת באוקראינה, צפוי לעלות: "סביר להניח שהמספר שנמסר הוא זה של מספר החיילים שהצליחו לזהות מהר. רשימת הנעדרים, למרבה הצער, ארוכה בהרבה". אוקראינה, נזכיר, טענה כי מאות חיילים רוסים נהרגו בהפצצה במקיבקה, ולדבריה חיילים רוסים רבים נהרגו בהתקפה דומה שאירעה באותו לילה על בסיס רוסי אחר, במחוז חרסון שבדרום אוקראינה, אבל רוסיה טרם הודתה בהתקפה הזו.

פוטין שולח טילים היפר-סוניים לאוקיינוס ולים התיכון

בתוך כך דיווח הלילה מיכאיל רזבוז'ייב, המושל שמינתה רוסיה לסבסטופול שבחצי האי קרים, שאותו כבשה מוסקבה מידי אוקראינה כבר ב-2014, כי מערכות ההגנה האווירית הרוסיות יירטו שני מל"טים ליד בסיס חיל האוויר הרוסי בלבק. ההודעה הזו באה אחרי שבשבועות האחרונים תקפו מל"טים מסתוריים כמה בסיסים רוסיים, גם בעומק רוסיה, וגרמו להרוגים. אוקראינה היא החשודה המיידית בהתקפות הללו, אך היא נמנעת מליטול אחריות להן באופן מפורש, ומסתפקת ברמיזות ועקיצות. בין השאר טענה כי מתקפות אלה הן תוצאה של "קארמה".

היום אמור פוטין להיפגש בקרמלין עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. במהלך השנה שעברה שימשה טורקיה כמתווכת בין רוסיה לאוקראינה, ויחד עם האו"ם הצליחה בין השאר להביא לגיבוש הסכם על חידוש ייצוא התבואה מאוקראינה, כדי למנוע משבר מזון עולמי חמור. הסיכוי לשיחות שלום של ממש נראה כרגע קלוש: תנאי הפתיחה שמציבה מוסקבה לקייב הוא שאוקראינה תכיר בשטחים שאותם קרעה ממנה רוסיה כשטחיים רוסיים לכל דבר, ואילו אוקראינה נשבעת לסלק קודם לכן את הרוסים מכל שטחה. זלנסקי אמר גם כי האוקראינים יישאו וייתנו רק עם הנשיא הרוסי הבא, זה שיעלה אחרי פוטין.
בתוך כך, היום הודיע פוטין כי רוסיה שלחה אל האוקיינוס האטלנטי פריגטה חמושה בטילי שיוט היפר-סוניים מסוג "זיקרון" שאותם פיתחה. פוטין אמר את הדברים בשיחת וידאו עם שר ההגנה שלו סרגיי שויגו ועם מפקד הפריגטה. שויגו אמר שהיא תפליג גם לאוקיינוס ההודי ולים התיכון.