1 צפייה בגלריה
תרגיל Blue Flag הבינלאומי, לוחמי גדוד לביאי הבקעה
תרגיל Blue Flag הבינלאומי, לוחמי גדוד לביאי הבקעה
(צילום: AFP, דובר צה"ל)
התמיכה הציבורית בסרבנות המילואימניקים להתייצב לצה"ל אם המהפכה המשפטית תעבור היא חסרת תקדים, על פי סקר שערך מרכז אקורד באוניברסיטה העברית בירושלים השבוע במדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית בישראל.
בשמאל יש תמיכה של כ-87% בסירוב המילואימניקים לשרת אם החקיקה תעבור, ובקרב מצביעים שמגדירים את עצמם מרכז מדובר בכ-70%. אך ההפתעה הענקית היא בימין: לא פחות מ-31% מהבוחרים שמגדירים את עצמם ימנים תומכים בכך שלוחמי וקציני מילואים לא ישרתו אם ה"רפורמה" של שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן תעבור.

העמדה העקרונית של ישראלים-יהודים ביחס לסרבנות מקבלת את העיקרון שבתנאים מסוימים, קיצוניים - יש לסרב. בימין הישראלי כ-60% מסכימים שבתנאים מסוימים יש לסרב (וכארבעה מכל עשרה שוללים זאת לגמרי). במרכז ובשמאל מדובר במיעוט זניח יחסית ששולל עקרונית כל סרבנות.
ד"ר יוסי חסון, מנהל מחלקת המחקר באקורד, אמר ש"ממצאי המחקרים השבועיים שערכנו באקורד בקרב הציבור הרחב מצביעים על התנגדות רבה לרפורמה שנותרת יציבה על אף הזמן שחולף והצעות הפשרה השונות".

לדברי ד"ר חסון, "נראה כי הציבור, שלרוב לא ממהר לצאת למחאות ולהפגנות, מזהה כי יש פה מהלך מהותי וקריטי למשטר בישראל ולכן מתמיד בפעולות המחאה. יותר מזה, הציבור מגביר לנקוט בפעולות לא נורמטיביות, אך גם שאינן אלימות, שכוללות מהלכים שהציבור עצמו לא היה מוכן לבצע בעבר כמו סירוב לשירות במילואים, אך בגלל מהות המהלך הוא תופס מהלכים אלה כלגיטימיים מתוך תחושה של שמירה על הדמוקרטיה".
אתמול החליט מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר להשיב לשירות מילואים פעיל את אלוף-משנה במיל' גלעד פלד, שהושעה שלשום מהחיל עקב טענה של "חציית גבול" במחאה נגד המהפכה המשפטית. בפגישה שקיימו השניים, הציג פלד את סדר התפתחות האירועים לראייתו שהביאה להשעיה והציג בפני מפקד חיל האוויר את השיח בקרב קבוצות אנשי המילואים. לדברי הקצין הבכיר, הוא פעל לאורך כל הדרך לאור דרישתו של אלוף בר כי יישמר ציר פיקוד ברור של מפקד החיל מול מפקדי הטייסות והיחידות, תוך השארת מחלוקות פוליטיות מחוץ לצה"ל.
אלוף בר קיבל את דבריו של אל"מ פלד. בחיל האוויר נוצרה תמונה שגויה שפלד פעל במנגנון פיקודי מקביל והגיעו למסקנה שיש לחדד את ההתנהלות הסדורה בתקופה מורכבת זו. מפקד החיל הביע את הערכתו הרבה לאל"מ פלד, וקיבל את טענתו כי לא היה מעורב בעידוד אי התייצבות בקרב אנשי המילואים. בנוסף, אלוף בר הדגיש את הזכות של איש מילואים בהיותו אזרח להביע את דעותיו ולמחות במסגרת החוק ובלבד שהדבר לא חודר לתוך בסיסי חיל האוויר ולפעילות השוטפת של אנשי המילואים בהיותם בשירות פעיל.