3 צפייה בגלריה
מפקד בסיס רמת דוד חיל האוויר ג'
מפקד בסיס רמת דוד חיל האוויר ג'
חצה את הגבול מבחינת מפקד חיל האוויר. אל"מ (במיל') גלעד פלד
(צילום: דובר צה"ל)
אלוף משנה במילואים גלעד פלד, שעד לפני כמה חודשים היה מפקד בסיס רמת דוד של חיל האוויר וכיום הוא ממובילי מחאת הטייסים שהודיעו על סירוב להתייצב למילואים, הושעה הבוקר (יום חמישי) מהחיל עד להודעה חדשה. מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר נקט עד כה במדיניות מכילה בכל הנוגע למחאת אנשי המילואים וספג על כך ביקורת, אך מבחינתו פלד עבר את הגבול כש"עודד קריאות לאי-התייצבות".
לדברי מפקד חיל האוויר, "מזה שלושה שבועות אנחנו מנהלים את האירוע בצל המחאה באחריות ותוך דאגה לשמירה על החיל. אני מכיר את גלעד ואני מכבד אותו, הוא עתיר זכויות, אבל ההשעיה שלו היא עד להודעה חדשה". בר הוסיף כי "הסיבה שהביאה להשעייתו היא שלראייתי גלעד תיאם וסינכרן אי-התייצבות של אנשים בטייסות. כשאני ניסיתי לברר איתו את העניין ,לפני ההודעה על ההשעיה, הוא לא פרס בפניי את התמונה הרחבה שהתגלתה לי דרך מפקדי הטייסות".
3 צפייה בגלריה
מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר
מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר
"ההחלטה היא אישית שלי והתקבלה בכובד ראש". מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר
(צילום: דובר צה"ל)
עוד אמר בר על הקצין המושעה כי הוא "לקח לעצמו זכויות בשמו למול משרתי החיל. אני לא נתתי לו סמכויות לאגד את אנשי המילואים, ולא עושים דבר כזה בלי תיאום עם מפקד חיל האוויר. זה פורם לי את ציר הפיקוד". לדבריו, "ההחלטה היא אישית שלי והתקבלה בכובד ראש. היחידים שהתייעצתי איתם זה הרמטכ"ל והמפקדים בחיל, עימם אני בקשר הדוק ומסונכרן".
מצה"ל נמסר כי מפקד חייל האוויר "קיים אמש שיח פיקודי" עם פלד, שבסיומו הודיע לפלד כי "לאור התנהלותו, לא יוכל להמשיך במילואים עד הודעה חדשה, מאחר שפעל בניגוד להנחיותיו של מפקד החיל, באופן שלא הולם את דרגתו ומעמדו של הקצין. הקצין יהיה רשאי להביא את טענותיו בפני הרמטכ"ל, טרם קבלת החלטה סופית בעניין המשך שירותו". עוד נמסר כי "צה״ל מוקיר את משרתיו במילואים, מכבד את זכותם כאזרחים לפעול על פי צו מצפונם, לצד הותרתו מחוץ לכל מחלוקת ציבורית, לשם שמירה על כשירותו של צה"ל ואמון הציבור בו".
במקביל, כך נודע ל-ynet, הודיעו אנשי צוות אוויר נוספים שהם מקפיאים לעת עתה את ההתנדבות שלהם לטיסות מילואים. בשדרת הפיקוד של חיל האוויר החליטו "להשאיר דלת פתוחה" לטייסים האחרים לחזור בעתיד, בתנאי שחזרתם תהיה לפעילות מלאה וללא סייג. ההערכה היא שבשעת צורך ובמקרה חירום יוכלו הטייסים לחזור לכשירות אווירית במהירות.
3 צפייה בגלריה
מטוסי מטוס קרב F-16 F16 של חיל האוויר הישראלי ב תרגיל הבינלאומי בלו פלאג Blue Flag ב בסיס עובדה
מטוסי מטוס קרב F-16 F16 של חיל האוויר הישראלי ב תרגיל הבינלאומי בלו פלאג Blue Flag ב בסיס עובדה
חיל האוויר החליט להשאיר לטייסים "דלת פתוחה" לחזור בעתיד. מסוק קרב בבסיס עובדה
(צילום: AFP)
בתחילת השבוע, 37 טייסים במילואים בטייסת הקרב 69 של חיל האוויר הודיעו כי לא יתייצבו לאימונים במחאה על המהפכה המשפטית. עם זאת, הטייסים הודיעו כי כן יתייצבו לפעילות מבצעית. האל"מ שהודח לא משתייך בעצמו לטייסת 69. שלשום הודיעו הטייסים כי יתייצבו ביחידה - אך במקום האימון שאליו זומנו, הם יקיימו "שיח לוחמים" בעקבות הזמנתו של מפקד בסיס חצרים, תת-אלוף גיא דוידסון. "אנו נענים לקריאת מפקדינו ונתייצב ביחידה לשיח לוחמים. יש לנו אמון מלא במפקדים ונמשיך לשרת את מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית ככל שיידרש", מסרו.
טייסת 69 נחשבת לטייסת מהחשובות בחיל, שמובילה את התקיפות בסוריה במסגרת המב"מ (המערכה שבין המלחמות), ומבצעים נוספים. אנשיה השתתפו בין השאר בתקיפת הכור הגרעיני בסוריה. בכירים בצה"ל אמרו לאחר ההודעה כי מדובר באירוע חמור ביותר. לדבריהם, לא ייתכן שטייס יבחר לאיזה סוג מילואים הוא מתייצב.
ח"כ מתן כהנא (המחנה הממלכתי), טייס קרב בעברו, התייחס למחאת הטייסים ואמר הבוקר בריאיון ל-ynet radio כי "הניצנים שראינו מטייסת 69 זה קצה הקרחון של מה שקורה בשאר החיל. מרבית חברי טייסים, ואני שומע מהם תסכול גדול לנוכח המצב". כהנא הוסיף כי הוא "קורא להם, ואני אומר להם בכל הזדמנות, שצריכים להשאיר את צה"ל מחוץ לדיון הפוליטי. אין לנו צה"ל אחר, אין לנו מדינה אחרת".
כהנא התייחס גם לאמירה של שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד) שהטייסים המוחים הם "נפולת של נמושות" ולקריאתו של שר התקשורת שלמה קרעי (הליכוד) "ללכת לעזאזל". "מדובר באנשים שמתנדבים ליותר מ-60 ימי מילואים בשנה, כשכל יום מילואים כזה הוא סכנת חיים, כי גם טיסות האימונים הן מאוד מסוכנות, שלא לדבר על מבצעים מה שנקרא מעבר להרי החושך. והם שומעים שרי ממשלה מתנהגים אליהם ומדברים אליהם בצורה כל כך מבזה ומשפילה, זה פשוט מקומם", אמר כהנא.
השתתפו בהכנת הכתבה: דניאל סלאמה, קורין אלבז-אלוש