ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר (ראשון) בפתח ישיבת הממשלה לפוסט שבו הייתה קריאה ל"דין רודף נגד ראש ממשלה שייקח סמכויות דיקטטוריות", ואמר כי "אנחנו ראינו איום מפורש לרצח ראש ממשלה בישראל. האיום הזה פורסם שחור על גבי לבן בפייסבוק והגיע מדמות מובילה בהפגנות נגד הממשלה. הוא תוצאה ישירה של הסתה חסרת אחריות שמקבלת רוח גבית וגיבוי, ולפעמים אמירות מפורשות מהאופוזיציה. אסור לעבור על כך לסדר היום".
נתניהו הוסיף: "אני דורש מראשי האופוזיציה לגנות את ההסתה ולהוקיע את המסיתים. אנחנו יודעים שאפשר להתווכח על מה באמת מסכן את הדמוקרטיה, אבל קריאות מפורשות לרצח, לרצח פוליטי, זה לא דבר שנתון לוויכוח - זאת סכנה אמיתית לדמוקרטיה שכולם צריכים לצאת נגדה בתוקף".
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נתניהו. "הסתה חסרת אחריות"
(צילום: EPA)
בפוסט בפייסבוק שפורסם בעמוד של אל"מ במיל' זאב רז, ממובילי "מחאת בלפור" נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, נכתב כי "אם יקום ראש ממשלה וייטול לעצמו סמכויות דיקטטוריות, ראש הממשלה הזה הוא בן מוות, פשוט כך, יחד עם שריו ועושי דברו. גם לנו צריך להיות דין רודף". הפוסט הופיע ביום שישי האחרון בעמוד הפייסבוק של רז, אלוף משנה במילואים ששירת כטייס קרב בחיל האוויר. רז עמד בראש המבנה שהפציץ את הכור הגרעיני העיראקי במבצע אופרה ועוטר על כך בצל"ש הרמטכ"ל.
אמש הסיר רז את הפוסט וטען לאחר מכן: "הפוסט שהעליתי כאן עם המילים 'דין רודף' היה ציטטה של אדם שחזר בו, ומחקתי אותו. אינני מזדהה עם פוסט זה ועם רוח הדברים". גורמים במשטרה אמרו הבוקר רז זומן לחקירה ביחידת הסייבר בלהב 433 במשטרה בחשד להסתה ואיומים, אבל הוא הכחיש בריאיון לאולפן ynet ואמר: "המשטרה לא פנתה אליי".
2 צפייה בגלריה
הפוסט המסית של זאב רז
הפוסט המסית של זאב רז
הפוסט שפרסם רז
(מתוך פייסבוק)
אחרי הפרסום בעמוד הפייסבוק של רז, פרסמה אמש המשטרה הודעה רשמית שבה הודיעה כי המפכ"ל יעקב שבתאי החליט, בעקבות "עליית מדרגה משמעותית בהתבטאויות חמורות להסתה", כי כל פרסום "מהסוג הזה" ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת - יטופל חקירתית.
לאחר מכן פורסמה הודעה חריגה מטעם השב"כ, שבה נאמר כי ראש השב"כ רונן בר שוחח עם מפכ"ל המשטרה על רקע העלייה בשיח האלים והמסית כנגד נבחרי ציבור ככלל וראש הממשלה בפרט. בשיחה, נכתב, ציין ראש השב"כ כי בימים האחרונים מזוהה עלייה בהיקף וחומרת התבטאויות פומביות, בדגש על הרשתות החברתיות, אשר יש בהן קריאה לפגיעה פיזית ולפעילות אלימה כנגד ראש הממשלה ונבחרי ציבור נוספים.
בהודעה נאמר כי "סוכם שתינקט מדיניות של אפס סובלנות של מערכת אכיפת החוק כלפי מי שיסית לאלימות או יקרא לפגיעה באישי ונבחרי ציבור וכן כלפי מי שיקרא לפגיעה במפגינים. זכות ההפגנה והמחאה היא זכות חוקית וחשובה במדינה דמוקרטית, ובצידה נכון להבהיר כי קריאות לפגיעה ולאלימות הן מחוץ לשיח הלגיטימי".
שר המורשת עמיחי אליהו, שהתראיין הבוקר ב-ynet radio, התייחס גם הוא לפוסט ואמר כי "אני חושב שאנשים ממש איבדו את הצפון. באופן פרדוקסלי, אותם אנשים היום שמדברים בצורה הזו – במובן מסוים מצדיקים רצח של ראש ממשלה כמו רצח רבין. כאילו הם אומרים 'הכלים הדמוקרטיים מוגבלים, ולכן אנחנו מבקשים לקחת לעצמנו את החוק לידיים או לעודד אחרים'. זה נורא ואיום, אנשים פשוט איבדו את הדרך".

במקביל לדבריו של נתניהו, ברחבי הארץ החלו צעדות של סטודנטים ברחבי הארץ נגד תוכנית נתניהו-לוין לשינויים במערכת המשפט. בשלטים שנשאו המוחים נכתב בין היתר: "בלי דמוקרטיה אין אקדמיה". אנו קוראים לכל ציבור הסטודנטים, ולצעירים בכלל, לעצור את הלמידה והלחצים בתקופת המבחנים ולהצטרף לצעדות, ולהיאבק יחד איתנו בהפיכה המשטרית", אמרו במחאת הסטודנטים. "לדמוקרטיה אין מועד ב', וזה תפקידנו להגן עליה".