במסע רגלי לילי בסוף השבוע נכנס צוות הקרב של חטיבת הצנחנים ללחימה במרחב חאן יונס ברצועת עזה. הלוחמים ששבו מכמה ימים של התרעננות בעורף הספיקו מאז לפגוע במחבלים ולהשמיד פירים, כפי שעשו ששת צוותי הקרב החטיבתיים האחרים שפועלים תחת אוגדה 98 ומפקדה, תא"ל דן גולדפוס. למיטב זיכרוני, זו הפעם הראשונה בתולדות צה"ל ומלחמות ישראל שמפקדת אוגדה מפעילה סדר כוחות בגודל כזה, ועוד במרחב לחימה מצומצם יחסית.
הסיבה העיקרית לכך נעוצה ברצון להגביר את הלחץ על מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר, ועל מקורביו שיושבים איתו מתחת לקרקע, כדי להאיץ את תהליך המשא ומתן לשחרור החטופים. סיבה נוספת היא הרצון לסיים מהר יותר את שלב "הלחימה העצימה", כדי לפנות את החטיבות והאוגדות המסתערות למטרות אחרות מחוץ לרצועת עזה - בהן התרעננות והתארגנות או משימות מבצעיות חדשות, למשל לחימה בצפון, אם וכאשר תתפתח.
1 צפייה בגלריה
תיעוד צוות קרב של חטיבת הצנחנים תוקף תשתיות טרור בחאן יונס, רצועת עזה
תיעוד צוות קרב של חטיבת הצנחנים תוקף תשתיות טרור בחאן יונס, רצועת עזה
כוח צנחנים בחאן יונס. חטיבה שביעית תחת האוגדה
(צילום: דובר צה"ל)
סיבה נוספת היא הרצון להיענות לדרישה האמריקנית לסיים במהירות את שלב הלחימה העצימה ולעבור לטיהור הקומה התחתונה של תשתיות חמאס, התת-קרקעית, ואז תתאפשר הכנסת סיוע הומניטרי מוגבר, מתוך כוונה להקטין את הרעב ואת התחלואה בקרב האוכלוסייה הלא-מעורבת המרוכזת באזורי המקלט שבדרום הרצועה.
אך כאמור, המטרה העיקרית היא להגביר לחץ על בכירי הנהגת חמאס בעזה. הכוונה היא להבהיר לסינוואר שלא רק שהוא נצור ומכותר, ושכוחו הצבאי של הארגון סביבו נמוג הולך, אלא גם שתקוותו להישאר גורם משמעותי ברצועה עומדת להתפוגג. כאשר ישלים צה"ל את ההשתלטות המבצעית על אזור חאן יונס ומחנות המרכז, יוכל סינוואר לכל היותר להישאר בחיים מתחת לפני הקרקע לפרק זמן שהוא לא יודע את סופו. החטופים יבטיחו לו שיישאר בחיים, אך יכולתו להשפיע תדעך עד שתיעלם.
ככל שהמהלך הצבאי של צה"ל באזור חאן יונס יתקדם יושמדו עוד ועוד פירים, יקרסו עוד ועוד מנהרות, ועוד ועוד פעילים בכירים שעימם תקשר עד עתה ייאלמו דום – אם מפני שקווי הקשר איתם נותקו, אם מפני שברחו ואם מפני שחוסלו. בעוד כמה שבועות סינוואר לא יוכל לקיים ברצועה אפילו מראית עין של שלטון. הוא אולי ישרוד בינתיים, אבל יישאר מנותק קשר כמו החטופים שסביבו, והוא יודע שאם יפגע בהם - ימיו ספורים.
הכותרת
מה הסיכוי שמחלות וזיהומים יתפשטו מעזה לישראל?
21:32
סינוואר לא פוחד למות, אבל הוא רוצה סוף משמעותי שיקדם את המטרות הדתיות והאידיאולוגיות של חמאס ויהפוך אותו ל"שהיד-על". הוא לא רוצה סוף משפיל וארוך כמו זה שהיה לסדאם חוסיין, שנשלף מהמחילה שבה הסתתר באזור עיר מולדתו תיכרית, עבר בדיקת שיניים מול מצלמה על ידי רופא צבאי אמריקני כפי שבודקים בעל חיים, ולבסוף נתלה לאחר משפט בבגדד. משיחות עם מקורות ביטחוניים עולה שהגברת הלחץ הצבאי באזור חאן יונס נועדה להבהיר לסינוואר שאם חלילה יפגע בחטופים - סופו יהיה גרוע אפילו יותר.
בכירי מערכת הביטחון ובראשם שר הביטחון יואב גלנט רוצים שהלחץ הצבאי בחאן יונס יביא את סינוואר להסכים לעסקת שחרור חטופים תמורת שרידותו ושימור יכולתו – ולו התיאורטית - לקדם את מטרות חמאס. הוא סבור שניצח ב-7 באוקטובר ורוצה לקצור את פירות הניצחון הזה, אולי ממקום גלות מחוץ לרצועת עזה. זאת, או פתרון דומה, הוא יוכל להשיג רק באמצעות שחרור החטופים כולם. גורמים מוסמכים בישראל טוענים שידיהם תוכלנה להשיג אותו גם אם יצליח להישאר בחיים.

להשיג נקודות בזירת הלגיטימציה

הגברת הלחץ הצבאי באמצעות פריסת כוחות מוגברת מאוד באזור חאן יונס מבקשת להביא לידי סיום את ההשתלטות המבצעית על פני השטח. מהלך זה דורש כוחות רבים שייצרו מגעים רבים ככל האפשר עם מחבלי חמאס, וישמידו בקצב מהיר את תשתיות הלחימה של הארגון מעל הקרקע ומתחתיה.

כששלב הלחימה הזה של ההשתלטות על פני השטח יושלם, אפשר יהיה לשחרר למשימות אחרות יחידות מסתערות כגון חטיבות גבעתי, גולני, הצנחנים ועוד. חטיבות מילואים מובחרות יוכלו לשחרר חלק ניכר מאנשיהן לחיים האזרחיים ולתפעול המשק הכלכלי.
סיום הלחימה העצימה יעזור לנו גם ב"זירת הלגיטימציה". האמריקנים ודעת הקהל באירופה לוחצים להגביר את הסיוע ההומניטרי לרצועה. האוכלוסייה הלא מעורבת שברחה למחסות מתחילה להראות סימנים ממשיים של רעב והתפשטות מגיפות, וזה לא רק מגביר את הביקורת על ישראל, אלא מסכן את הכוחות הפועלים ברצועה וגם את אזרחי ישראל. הכנסת מזון, מים, תרופות וצוותים רפואיים נדרשת כדי לבלום את התופעות האלו ולייצב את מעמד ישראל בדעת הקהל העולמית, אבל כל עוד נמשכת הלחימה העצימה - אין סיכוי ששיירות הסיוע יגיעו ליעדן במועד, ולא ייבזזו על ידי ההמונים או פעילי חמאס.
לאור כל אלה - הגברת לחץ על סינוואר בעניין החטופים, הצורך לשחרר כוחות מהרצועה וההיענות לבקשות האמריקנים בעניין הסיוע ההומניטרי – החליט צה"ל לרכז מאמץ וכוחות רבים בתא שטח קטן יחסית, ותחת פיקוד אחד, שיכול לייעל את תנועתם ולצמצם מקרים של ירי דו-צדדי. ייתכן שבזמן הקרוב יגדיל צה"ל את כמות הכוחות, ואולי אף יוסיף מפקדת אוגדה, כדי לסיים במהירות את שלב ב' של הלחימה במרכז רצועת עזה ובדרומה.