הקואליציה הפילה היום (רביעי) הצעת חוק של ח"כ מירי רגב (הליכוד) להחמרת הענישה נגד אנסים. "גזרתם קופון פוליטי על הנאנסות, על הנכים, על הלוחמים, על החלשים", אמרה רגב לאחר הפלת הצעת החוק. "ניצלתם אותם כמו שאתם מנצלים את האוכלוסיות האלה כל הזמן כדי לשסע, כדי להשפיל, להעליב. בזה אתם טובים".
בהצעה של רגב נכתב כי העונש המרבי על אונס הוא 16 שנות מאסר, ובמקרה של אונס בנסיבות מחמירות - עד 20 שנות מאסר. "זהו אינו עונש ראוי, בלשון המעטה, למעשה חמור שהשלכותיו כה עצומות", נכתב. "החמרת הענישה למאסר עולם בעבירת האינוס ומאסר עולם חובה בעבירת האינוס בנסיבות מחמירות מהווה ענישה השקולה לגזר דין רצח, וזהו גזר הדין הראוי לנאשמים באונס. שינוי גזר הדין יוביל לירידה ניכרת במקרים קשים אלו".
בקואליציה הסבירו כי ההחלטה להתנגד לחוק של רגב הגיעה בעקבות חוות הדעת של משרד המשפטים שלא להתערב בשיקול הדעת של השופטים בנושא זה. השר עמר בר-לב הסביר כי "ועדת שרים לענייני חקיקה קבעה כי הדיון בהצעה יידחה בשישה חודשים, אולם המציעה (רגב, מ"א) מבקשת לדון בהצעה - ולכן עמדת הממשלה היא להתנגד להצעת החוק. ראשית, מאסר עולם כעונש חובה הוא חריג וקיצוני. עונש כזה קיים כיום רק בעבירות הרצח, בנסיבות מחמירות, וכן בעבירה של חטיפת אדם ממשמורת במטרה לרצוח אותו או להעמידו בסכנת רצח. קביעת מאסר עולם כעונש חובה במקרה דנן תפר את עיקרון היחס ההולם בין חומרת מעשה העבירה בנסיבותיו ומידת אשמתו של הנאשם ובין סוג ומידת העונש המוטל עליו. הרחבתו לעבירה זו תביא לענישה בלתי פרופורציונלית".
"שנית, העונש הקבוע היום בצד עבירת האינוס הבסיסית הוא עונש חמור של 16 שנות מאסר, המאפשר לבטא את הפגיעה בערך המוגן", הוסיף. "אין הצדקה להחמיר אותו למאסר עולם כעונש מרבי ללא נתונים או מקרים המבססים זאת, שכן כבר היום בתי המשפט אינם ממצים את העונש המרבי בגין עבירת אינוס בודדת. אין בהצעת החוק כדי להגשים את התכלית שבבסיסה. בדוח הוועדה הציבורית לבחינת מדיניות הענישה והטיפול בעבריינים נקבע כי אין טעם בניסיון לקדם הרתעה באמצעות החמרת ענישה. אין בהצעת החוק כדי להביא לירידה בכמות מקרי האונס. נוכח האמור לעיל, הממשלה מתנגדת להצעת החוק".
1 צפייה בגלריה
מירי רגב במליאת הכנסת
מירי רגב במליאת הכנסת
"אכפת לנו". רגב
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
לאחר שהחוק נפל, תקפה רגב את הקואליציה. "כל נשות הקואליציה הפמיניסטיות הצביעו נגד החוק שלי להחמרת ענישה נגד אנסים", אמרה רגב. "לנו יש כאבי בטן אמיתיים, לא מדומים. אכפת לנו, אכפת לנו מנכים, מנאנסות, מחיילי ולוחמי צה"ל".
לדברי רגב, "4,000 נשים נפגעות מתקיפה מינית בשנה. 21% מהנשים נאנסו. אחת מתוך חמש עוברת אונס. אותה ילדה בת 13 שנאנסה באכזריות, האנס שלה ייכנס לכלא במקרה הטוב לשבע שנים. לאחר שהוא ישתחרר על התנהגות טובה, הוא יחזור להתהלך ברחובות, לאמלל ילדות נוספות ולהשאיר אותן מצולקות לכל חייהן. את הכסף לעבאס, זועבי וטיבי הם העבירו עוד היום. אבל הנאנסות? שיחכו עוד חצי שנה, זה לא דחוף. אז האנס ישתחרר עוד חודש ויאנוס עוד ילדה".
רגב הוסיפה: "יאיר לפיד, למה לא אכפת לך מנערות שמותקפות מינית? אתה שמדרדר את השיח למחוזות שלא היינו בהם. מה קרה לך? מה נהיה ממך? באת לחרחר ריב. כל הכבוד שהצלחת להפוך את בנט, איילת שקד וגדעון סער לחיילים שלך. מרב מיכאלי, למה לא אכפת לך מנאנסות? זה עוד ספין כמו שעשית עם הפונדקאות?".

שלשום, בישיבת סיעת הליכוד, קראה רגב לחבריה למפלגה להימנע מהצבעה בעד חוקים שמעלה הקואליציה, גם אם הם קשורים בנשים מוכות, נכים או במקרי אונס. "ברגע שיש חוק חשוב, שקשור לחיילים, שקשור בנכים, שקשור באותו דבר שנוגע בבטן הרכה של כל אחד ואחת מאיתנו - צריך להיערך נכון. קיבלנו החלטה כאופוזיציה, לא מצביעים בעד אף חוק", נשמעה רגב אומרת בהקלטה מתוך הישיבה.
רגב, שדיברה על התנגדות הליכוד לחוק "ממדים ללימודים", הוסיפה כי "אנחנו כסיעה חייבים לקבל החלטה. החלטנו שאנחנו אופוזיציה לוחמת ואנחנו רוצים להפיל את הממשלה הזו, אז אין כאבי בטן. אין כאבי בטן למקרי אונס, ואין כאבי בטן עם נשים מוכות ואין כאבי בטן עם חיילים. כולם מבינים שזה הרציונל".