הדרך לעסקת חטופים עוד רחוקה, אבל מאחורי הקלעים נעשים מאמצים לצמצם את הפערים ואת דרישות החמאס כדי להתכנס למתווה אפשרי. נכון לרגע זה, ישראל צפויה לשלוח משלחת, לפגישה בהשתתפות ראש ה-CIA וויליאם ברנס וגורמים מקטאר ומצרים.
המשלחת תצא למצרים, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו נתן אור ירוק ליציאתה לשיחות בקהיר. ההחלטה הגיעה לאחר שיחה שקיים אתמול נתניהו עם נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, שבה ביקש האחרון לשגר משלחת ישראלית לשיחות בקהיר - גם אם בישראל "לא רואים אופק" לעסקת חטופים חדשה עם חמאס.
המשלחת תצא בראשות ראש המוסד דוד ברנע, האמון על המשא-ומתן להשבת החטופים. חברי המשלחת, על פי גורם ישראלי, יגיעו בעיקר על מנת לשמוע.זאת, למרות הדרישות של חמאס, שמוגדרות בישראל כבלתי הגיוניות.
2 צפייה בגלריה
דוד ברנע ויחיא סינוואר
דוד ברנע ויחיא סינוואר
דוד ברנע ויחיא סינוואר. הפערים עדיין גדולים
(צילום: יריב כץ EPA)
גורמים בכירים בישראל מסבירים כי הפערים לעסקה עדיין גדולים ובצד הישראלי יש קונצנזוס מוחלט שהתנאים שהוצגו על ידי חמאס הם לא כאלה שאפשר לדון סביבם. עם זאת, הדגישו גורמים מדיניים כי ייתכן שההחלטה תשתנה בשעות הקרובות בעקבות שיחות ומאמצים שמתקיים מאחורי הקלעים.
מאז ניתנה תשובת חמאס הכוללת לא מעט סעיפים בעייתיים, פועל ראש המוסד דדי ברנע מול מצרים ומול ראש ממשלת קטאר על מנת לצמצם את הפערים וכדי שאפשר יהיה להתכנס לדיון רציני סביב מתווה לעסקה. ראש המוסד פועל בין היתר מול שר המודיעין המצרי ומול ראש ה-CIA כדי להתקדם לעבר מתווה.
גורמים בלשכת ראש הממשלה מסרו כי טרם התקבלה החלטה באשר לנסיעה למצרים ואם תירשם פריצת דרך תתגבש המשלחת שתצא לשם.
השיחות יתקיימו בבירה המצרית בשיאו של משבר בין ירושלים לקהיר, זאת על רקע כניסה אפשרית של צה"ל לרפיח. גורם מצרי, אמין לרוב, הודיע לכתבים הזרים במדינה שהסכם השלום עם ישראל בסכנה, והזהיר כי אם ישראל תבצע מתקפה רגלית בעיר הדרומית ברצועת עזה, ההסכם עלול "להתמוטט ולהיעלם".
עם זאת, אתמול הגיעה הצהרתו החד־משמעית של שר החוץ המצרי הוותיק סאמח שוקרי ושמה קץ לחרושת השמועות הזדוניות: "מצרים מחויבת להסכם השלום עם ישראל", הודיע השר שוקרי במסיבת עיתונאים בסלובניה שהדהדה במהירות שיא בכל בירות האזור, גם בירושלים. "יש הסכם שלום בין מצרים וישראל והוא תקף כבר למעלה מ-40 שנה, ונמשיך לדבוק בהסכם".
במצרים מעוניינים בקידום העסקה, ובימים האחרונים פורסם כי היא העבירה מסרים לארגון הטרור ולפיהם עליהם להגיע להסכם תוך שבועיים או שישראל תחל בפעילות הקרקעית ברפיח שהפכה למקלט ליותר ממיליון עקורים. לפי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", התוכנית של ישראל לפעול ברפיח מאיימת גם על היחסים בין ירושלים לקהיר, שם גורמים רשמיים מודאגים מ"שיטפון של פלסטינים" נמלטים שייכנסו לסיני. ב"ג'ורנל" ציינו כי גורמים מצריים לחצו שוב ושוב לאחרונה על עמיתיהם הישראלים להגביל את היקף המבצע המתוכנן ברפיח, והזהירו כי באפשרותה של קהיר להשעות את הסכם השלום עם ישראל.
2 צפייה בגלריה
לפי דיווחים פלסטינים - לאחר מעל 120 ימי לחימה הצבא המצרי הקים גדר הפרדה מרצועת עזה
לפי דיווחים פלסטינים - לאחר מעל 120 ימי לחימה הצבא המצרי הקים גדר הפרדה מרצועת עזה
גדר הפרדה שחוזקה לאורך גבול מצרים
על רקע אותו חשש מפעולה קרקעית, למרות האזהרות של ארצות הברית ואירופה, משקיעה מצרים בהידוק הגבול שלה עם ישראל, במטרה שאותם פליטים לא יפרצו אותו. לפי דיווחים, המצרים הגביהו את החומה בגבול הסמוך והוסיפו גדר תיל. מנגד, בחמאס איימו כי פעולה ברפיח תוביל לפיצוץ משא ומתן על כל עסקת חטופים.
פורסם לראשונה: 20:41, 12.02.24