השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מיהר להודיע שיגיע לזירת הטבח ביפיע, שם נורו למוות בצהריים (יום ה') חמישה בני אדם בעסק לשטיפת מכוניות. המפכ"ל יעקב שבתאי הגיע לפניו למקום, וזכה לקריאות "רוצח". בינתיים, רגע אחרי הירי הפלילי הקטלני זה שנים, במערכת הפוליטית תוקפים את יו"ר עוצמה יהודית, ובאופוזיציה קוראים לנתניהו לפטרו מיידית.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו להקים צוות שייאבק באלימות בחברה הערבית, שבראשה יעמוד. "אל תשאיר את הטיפול בנושא לבן גביר, השר הכושל והגרוע ביותר שידעה המשטרה", כתב בטוויטר. הוא הסביר: "לא ייתכן שבחודשים ספורים עלה מספר הנרצחים ב-300% בגלל מחדל ממשלתי מתמשך".
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד, איתמר בן גביר, ובני גנץ
יאיר לפיד, איתמר בן גביר, ובני גנץ
לפיד וגנץ תקפו את בן גביר, שר הביטחון לשעבר קרא לנתניהו לפטרו
(צילום: שלו שלום, AFP, אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה וזירת האירוע
מפכ"ל המשטרה וזירת האירוע
מפכ"ל המשטרה וזירת האירוע
(צילום: דוברות המשטרה)
נתניהו עצמו הודיע כי הוא "נחוש להכניס את שב"כ לפעולה" והתייחס למסע הרצח האכזרי סמוך לנצרת: "אני מזועזע מהרצח הנורא. אנחנו נחושים להפסיק את שרשרת הרציחות הללו. נעשה זאת לא רק בתגבור המשטרה, אלא גם בסיוע של שב"כ. אני נחוש להכניס את שב"כ כגורם מסייע למשטרת ישראל נגד הפושעים הללו, נגד ארגוני הפשע, נגד הרציחות הללו". ראש הממשלה ציין כי קיים השבוע שורה של ישיבות בנושא עם גורמי הביטחון, המשפט והמשטרה: "אני מתכוון להמשיך בכך בשבוע הבא, ולהגיע לתוצאה מהירה".
תשובתו של נתניהו לא מרצה את יריביו הפוליטיים, ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר כי "הצעד הראשון צריך להיות פיטורי בן גביר שמתעסק במופעי רהב בבתי הכלא ובהדחת קצינים, במקום בצעדים בשטח".
שר הביטחון לשעבר שלח תנחומים למשפחות הנרצחים, והוסיף כי "המציאות של הפשיעה במדינת ישראל מזעזעת, ובחברה הערבית בפרט. הגיע הזמן שראש הממשלה יאמץ צעדים פרקטיים, 'ייכנס לאירוע' וישים את הנושא בראש סדר העדיפויות". לדברי גנץ, בן גביר לא יכול לטפל ב"אירוע מורכב כזה" והביע ספקות באשר לרצונו לטפל בתופעה המדאיגה. "המחנה הממלכתי תגבה כל צעד נכון ואחראי - נדרשת תוכנית חירום", סיכם בציוץ בטוויטר.
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"נחוש להכניס את שב"כ לפעולה". התגובה של נתניהו, שלא מרצה את יריביו
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
"דם ערבים אינו הפקר!"
(צילום: שלו שלום)
שר המשפטים לשעבר, ח"כ גדעון סער התייחס גם כן לרצח המזעזע, שהזניק את מניין הנרצחים בחברה הערבית מתחילת השנה ל-97. "תוך דקות ספורות - שתי תקריות ירי קטלניות בכפר כנא וביפיע. בשבוע בו התפטר ראש האגף למאבק בפשיעה בחברה הערבית במשטרת ישראל - החידלון הולך ומעמיק", כתב. הוא טען כי הטיפול של נתניהו וממשלתו באלימות הגואה אינו מספק, וזלזל בפגישתו עם חברי סיעת חד"ש-תע"ל מוקדם יותר השבוע. סער מתח ביקורת גם על בן גביר, וציין: "הוא בכלל לא באירוע. איזו חבורה של כשלונרים".
גם נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס לטבח וכתב כי "זהו מצב חירום". לדברי הרצוג, "מדינת ישראל מתמודדת עם גל אלימות ופשיעה קיצוני. הטרור האזרחי מכה בראש ובראשונה בחברה הערבית, אך הוא לא נעצר שם. כדרכו של טרור – אין לו גבולות. רצח ועוד רצח, נשים וגברים, בכל גיל, וגם היום - מה שנראה ממש כמו טבח ביפיע. אסור לעמוד מנגד - עולמות נחרבים, משפחות שלמות מתרסקות. זה אחד האתגרים הכי מרכזיים של מדינת ישראל ויש לפעול בדחיפות כנגד הטרור האזרחי בכל דרך ותוך שילוב זרועות של כלל הגורמים. בנפשנו הדבר".
חבר הכנסת עופר כסיף מחד"ש- תע"ל אמר בתסכול: "‏די! דם ערבים אינו הפקר!". את הטבח הקטלני כינה "זוועת עולם", והפנה גם הוא אצבע מאשימה כלפי בן גביר: "הגזען ששינן כל נעוריו ש'ערבי טוב הוא ערבי מת' לא השתנה בכלום. ‏הוא חייב לעוף מתפקידו מיד. במקביל, חייבת הממשלה לצאת עכשיו למלחמת חורמה בכנופיות הפשע".
5 צפייה בגלריה
מירב מיכאלי ישיבת סיעה מפלגת  העבודה
מירב מיכאלי ישיבת סיעה מפלגת  העבודה
גם הם תקפו את בן גביר. "חבורה של כשלונרים"
(צילום: יואב דודקביץ')
יו"ר העבודה קראה לממשלה, אותה כינתה "ממשלה ביזיון", ללכת הביתה. "חמישה נרצחים באירוע ירי ועוד ילדה בת שלוש פצועה קשה. מזעזע. חוסר בטחון אישי נוראי. ארגוני הפשיעה לא סופרים את הממשלה. ההיפך הגמור מהבטחות 'בעל הבית' - שר המשטרה הכושל בתולדות המדינה".
ח"כ יואב סגלוביץ מיש עתיד, לשעבר סגן השר לביטחון פנים, אמר כי "אירועים קשים מאוד היום עם חמישה נרצחים ביפיע ושני פצועים בכפר כנא. הפשיעה, האלימות ומקרי הרצח בחברה הערבית יצאו משליטה כבר מזמן. על ראש הממשלה להתעורר, למנות פרויקטור מטעם הממשלה מיד. ולהתחיל לפעול באופן מיידי, זו חובתו".
ח"כ מירב בן ארי, יו"ר הוועדה לביטחון הפנים לשעבר מיש עתיד, אמרה כי "מה שקורה עם הפשיעה בחברה הערבית זה איבוד שליטה לחלוטין של הממשלה בראשות נתניהו והשר לביטחון לאומי שעסוק בחוק איזוק גרוע ובטיפולי שיניים לאסירים ביטחוניים. שום דרך, שום מדיניות, אפס עשייה, כישלון מהדהד שעולה בחיי אדם". יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הוסיף כי על נתניהו להפסיק להקים "עוד ועוד ועדות", ולהתחיל לטפל בפשיעה: "טבח אכזרי לאור יום, איבוד שליטה מוחלט. אדוני ראש הממשלה תפסיק לדבר ותתחיל לעבוד".