העיתון האמריקני "ניו יורק טיימס" מדווח הבוקר (שני) כי גורמים אמריקנים, בריטים ואירופים לוחצים על ישראל לאפשר הזרמה של סיוע לרצועת עזה ישירות דרך נמל אשדוד, במטרה להקל על המשבר ההומניטרי.
2 צפייה בגלריה
נמל אשדוד
נמל אשדוד
נמל אשדוד
(צילום: אבי רוקח)
גורם אמריקני שדיבר בעילום שם אמר לעיתון כי מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן "לחץ על ישראל לאפשר את כניסת הסיוע לרצועה דרך נמל אשדוד בעת ביקורו בתל אביב בתחילת החודש". לפי שלושה מהגורמים, מדובר בהסכם שלפיו הסיוע יישלח מקפריסין לאשדוד. משם, כך ציין גורם אירופי, הוא יועבר לכרם שלום, שנפתח בחודש שעבר בצל לחץ בינלאומי שהופעל על ישראל במטרה להגדיל את כמות משאיות הסיוע ההומניטרי - שעד אז נכנסו לעזה רק דרך מצרים, ממעבר רפיח.
המטרה לפי הדיווח היא ליצור אלטרנטיבה להעברת הסיוע ממצרים - תוך שמירה על דרישותיה של ישראל לבידוק ביטחוני קפדני של הציוד שמוכנס לרצועה. ב"ניו יורק טיימס" מציינים כי צעד קטן בדרך לפתיחת נמל אשדוד לסיוע לעזה הגיע ביום שישי אחרון, אז הודיע הבית הלבן כי ישראל הסכימה להעביר לעזה משלוחי קמח דרך הנמל. שר החוץ הבריטי דייוויד קמרון כתב בחשבון ה-X שלו (לשעבר טוויטר) לאחר אותה הודעה של הבית הלבן: "אנחנו צריכים שהמשלוחים הללו יימשכו ושהנמל הזה יישאר פתוח לסיוע".
הכותרת
נקרעים בין שדה הקרב למשפחה: מצוקת המילואימניקים
25:20
2 צפייה בגלריה
מעבר כרם שלום
מעבר כרם שלום
משאיות במעבר כרם שלום
(צילום: AFP)
לפי העיתון האמריקני, שדיווח מפי גורם ישראלי המעורה בפרטים, בירושלים לא הודיעו באופן רשמי על ההחלטה להעביר משלוחי קמח דרך הנמל, ובלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו סירבו להגיב - אך הקבינט הביטחוני "הסכים בשקט לתוכנית". הגורם ציין כי "ישראל נרתעה מפתיחת הנמל על רקע החשש שהעברת סיוע נוסף דרך שטחה עלולה לעורר תגובה ציבורית בתקופה שבה חטופים עדיין מוחזקים בשבי חמאס ברצועה".
בתוך כך, היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים, האמונה בין היתר על העברת הסיוע האזרחי לרצועה, פרסמה ביום שבת נתונים רשמיים מעודכנים מתחילת המלחמה - שמהם עולה כי יותר מ-9,500 משאיות נכנסו לרצועה מאז 22 באוקטובר - המועד הראשון שבו נכנס סיוע לרצועה אחרי טבח 7 באוקטובר.
לפי הנתונים, עד כה נכנסו 175 אלף טונות של סיוע הומניטרי לרצועת עזה. מבין המשאיות, נכנסו 5,328 עם 112,120 טונות מזון; 1,106 משאיות ציוד רפואי שנשאו 12,930 טונות סיוע; 902 משאיות מים שנשאו 18,120 טונות; 1,393 משאיות עם ציוד מחסה שנשאו 11,640 טונות; ועוד 785 משאיות עם סיוע "מעורב", ועליהן 11,640 טונות. "המלחמה שלנו היא בחמאס, לא באנשים בעזה", נכתב בהודעת מתפ"ש.
בעזה מתפרסמים בימים האחרונים סרטונים של תושבים המעידים על רעב. אונר"א, סוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים הפועלת בעזה, טוענת כי נדרשות 800 משאיות שייכנסו מדי יום לרצועה במשך שלושה חודשים כדי לענות על הצרכים של התושבים.
באו"ם שוב ושוב מזהירים ממשבר הומניטרי חמור ברצועת עזה. לפי הארגון, 1.9 מיליון מתושביה - 85% מכלל האוכלוסייה הנאמדת בכ-2.3 מיליון איש - נעקרו מבתיהם ומתמודדים עם תנאים קשים בדרום הרצועה.