3 צפייה בגלריה
שר החוץ יאיר לפיד נפגש עם שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושולו ב אנקרה
שר החוץ יאיר לפיד נפגש עם שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושולו ב אנקרה
לפיד בטורקיה
(צילום: רויטרס)
במסגרת ביקורו בטורקיה נפגש הערב (חמישי) שר החוץ יאיר לפיד עם ראש המודיעין הטורקי הקאן פידאן, הנחשב איש אמונו הקרוב של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן. זאת שעות אחרי הודעת טורקיה כי סיכלה פיגוע איראני נגד ישראלים על אדמתה. בפגישה דנו השניים באיומי הטרור של איראן נגד תיירים ישראלים. לאחר מכן קיים לפיד הערכת מצב באנקרה, שבה הוא אמר כי אם המצב ימשיך להשתפר אולי ניתן יהיה לרכך את אזהרת המסע בימים הקרובים.
טורקיה ביקשה מפורשות מישראל להסיר את אזהרת המסע, מכיוון שלדבריהם היא הובילה לפגיעה בתיירות גם ממדינות נוספות, ולא רק מישראל. בישראל מעריכים שבטורקיה עדיין יש כמה חוליות טרור איראניות, ולכן נוקטים זהירות רבה ולא רוצים עדיין לרכך את אזהרת המסע ולסכן תיירים ישראלים.

3 צפייה בגלריה
ראש המודיעין הטורקי הקאן פידאן
ראש המודיעין הטורקי הקאן פידאן
ראש המודיעין הטורקי הקאן פידאן
(צילום: AFP)
גורם מדיני בכיר התייחס הערב לסוגיית אזהרת המסע ואמר כי ישראל וטורקיה פועלות לטפל בהתרעות הביטחוניות, כדי לאפשר את הסרתה. "זה תלוי בעבודה מאוד רצינית ומקצועית של מי שאמון על הדבר הזה. אני חושב שאנו צריכים להסיר את הכובע בפני האנשים שעושים את זה בצד הישראלי והטורקי. נוכל להסיר אותה רק כשנהיה בטוחים שלא נשקפת סכנה לישראלים", אמר הגורם. מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז הסביר: "המטרה שלנו היא להביא לרמת ביטחון שתאפשר לנו לשנות את אזהרת המסע כך שהתיירים הישראלים יוכלו לשוב לאיסטנבול ללא חשש".
לפיד ועמיתו הטורקי מבלוט צ'בושולו לא סיכמו בפגישתם אחר הצהריים על החזרה הדדית של השגרירים. "ישראל וטורקיה הולכות על קונספט של פיתוח אבולוציוני של היחסים", הסביר הגורם המדיני הבכיר. "זה יגיע, אבל רוצים שזה יגיע כשהיחסים יהיו מלאים בתוכן כמו הכלכלה והסכם התעופה".
ביקורו של לפיד התקיים לאחר שתחילה שקל לבטל אותו נוכח הטלטלה הפוליטית והקדמת הבחירות בישראל. "הבעת הערכה ותודה לזה שהממשל הטורקי פועל אקטיבית להציל חיים של ישראלים זה דבר שמוטב שייעשה פנים מול פנים", הסביר הגורם המדיני. "אסור להתעלם מזה שמדובר במערכת יחסים חשובה ואנחנו נמצאים היום במקום שונה ממה שהיינו לפני שנה". הוא הוסיף: "טורקיה מבינה היטב מה האיראנים עושים פה. הם רואים בחומרה רבה את העניין הזה. בסוף זה טרור על אדמת טורקיה".
3 צפייה בגלריה
שר החוץ יאיר לפיד נפגש עם שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושולו ב אנקרה
שר החוץ יאיר לפיד נפגש עם שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושולו ב אנקרה
לפיד עם שר החוץ הטורקי צ'בושולו. "היה חשוב לטורקים שהוא בא להכיר תודה"
(צילום: AFP)
מנכ"ל משרד החוץ אמר כי "היה חשוב מאוד לטורקים ששר החוץ בחר לבוא לאנקרה לשעות ספורות ולהביע את ההערכה והתודה של ישראל על המאמצים והפעולות שלהם".
אושפיז ציין כי לפיד ועמיתו צ'בושולו דנו בהסכם תעופה ובכינוס ועדה כלכלית של שתי המדינות בספטמבר או באוקטובר. "זאת ועידה חשובה מאוד, כי היא תהיה מסגרת מרכזית לקידום יחסי הכלכלה בין המדינות", אמר.
לפיד, שעתיד להפוך לראש ממשלת המעבר עם פיזור הכנסת בשבוע הבא, נועד עם שר החוץ הטורקי צ'בושולו אחר הצהריים באנקרה. צ'בושולו התייחס בהצהרה משותפת לצד לפיד לסיכול הפיגוע האיראני: "מוסדות הביטחון שלנו בקשר הדוק אחד עם השני. אנחנו לא ניתן לתקריות כאלה לקרות בארצנו. פעילויות טרור לא יורשו במדינה שלנו, ואני מאמין שהעברנו את המסר לטרוריסטים. אניי מקווה שהמצב הזה של היחסים בין ישראל וטורקיה ימשיך, ואני רוצה להודות למר לפיד על הביקור הזה בתקופה פוליטית סוערת במדינתו".


לפיד השיב לעמיתו: "בשבועות האחרונים ניצלו חייהם של אזרחים ישראלים בזכות שיתוף הפעולה הבטחוני והמדיני בין ישראל לטורקיה. המאמצים האלה נמשכים, רק היום פורסם שהמודיעין הטורקי הצליח לסכל ממש לאחרונה פיגוע איראני חמור באיסטנבול, אנחנו מלאי הכרת תודה לממשלת טורקיה על הפעילות המקצועית והמתואמת. מאחורי הנסיונות האלה עומדת איראן. המודיעין אינו מוטל בספק".
בצהריים חשף המודיעין הטורקי כי הצליח לסכל ניסיון פיגוע איראני באיסטנבול ביום שישי - אותה מזימה שהובילה לאזהרת המסע החריגה והחמורה לאיסטנבול. פי הטורקים, האיראנים תכננו לחטוף דיפלומטים ותיירים ישראלים באיסטנבול, ולפגוע בהם. בדיווחים נכתב כי האיראנים עקבו אחר ישראלים באיסטנבול במשך תקופה ממושכת. אחד היעדים, לפי הדיווח, היה שגריר ישראל לשעבר ואשתו ששהו במלון באזור בייאואולו בעיר.
בכלי התקשורת בטורקיה נכתב כי המודיעין הטורקי, MIT, והמשטרה המקומית עצרו ביום שישי האחרון שמונה חשודים, בהם אזרחים איראנים ומשתפי פעולה מקומיים, במלון סול ובשלוש דירות שכורות אחרות באזור. הם היו חברים בשני תאים, שכללו גם מתנקשים. חברי המודיעין האיראני ואנשי משמרות המהפכה התחזו לסטודנטים, לאנשי עסקים ולתיירים. הטורקים אמרו כי הפיגוע סוכל בשלב התכנון, ואמרו כי החקירה נמשכת. לפי הדיווח, המוסד איתר את הישראלים שהיו אמורים להיות יעד הפיגוע, והבריח אותם לארץ במטוסים פרטיים.