שעות לאחר ההגעה להסכמות עם ארגון "מרשם" של הרופאים המתמחים - בכירי מערכת הבריאות התכנסו אמש (רביעי) לישיבה מתוחה במיוחד של ראשי האיגודים המקצועיים בענף שבה תקפו את השר ניצן הורוביץ.
3 צפייה בגלריה
שר הבריאות הורוביץ מכריז – זוהי מפת הדרכים לקיצור התורנויות
שר הבריאות הורוביץ מכריז – זוהי מפת הדרכים לקיצור התורנויות
המתמחים הכריזו כבר על ניצחון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בימים האחרונים כבר הבהירו בהסתדרות הרפואית - שלה יריבות ומתיחות היסטורית עם ארגון המתמחים מרשם - כי הם לא מתכוונים לתת יד לשילובו בדיוני הוועדה שבוחנת את התקדמות המתווה. מעיקרי הדברים שעלו בישיבה והגיעו לידי ynet עלה כי הסיכומים שהושגו עם המתמחים כלל אינם תקפים מאחר שלטענתם מרשם אינו ארגון יציג, ושלמשרד האוצר אין מקור תקציבי לתקנים שהובטחו לעוזרי רופא, מזכירות רפואיות ותורנים. ראשי האיגודים המקצועיים החליטו לנתק מגע עם שר הבריאות לאור האיום על תנאי העבודה של הרופאים שלא מיוצגים במרשם.
גורם שנכח בישיבה אמר ל-ynet כי "האיש משחק באש, צריך להבין את זה. המהלך הוא מתבקש, ומצד אחד יש בו את ההסתדרות הרפואית שהיא הגוף היציג של הרופאים במדינה. ההסתדרות בהחלט רוצה לקצר את התורנויות, אבל חייבים לעשות את זה בצורה מפוקחת. זה מהלך סופר מסובך שדורש תקציבים, תקנים ויש פה גם את עניין השכר". לדבריו, "הורוביץ מתנהג בצורה לא הגיונית. הוא מוטה באופן קיצוני וברור לטובת קומץ קטן של מתמחים. הוא בא ואומר שכל מה שמעניין אותו זה התקשורת והלחץ התקשורתי. המערכת תקרוס בצורה שבה הוא מתנהל. הוא מתנהל לא בצורה בוגרת ולא בצורה אחראית".
הגורם ציין כי "במקום לנהל רב שיח עם האיגודים, הוא מנהל חד שיח עם מרשם ומבטיח להם הבטחות שהן הבטחות על הקרח. אין בהן בסיס תקציבי או פירוט תקציבי. אלו הם לא דברים שאפשר לעמוד בהם, וזה חוסר אחריות. האיש הולך בכיוון אחד וזו בעיה".
3 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה מרצ
ישיבת סיעה מרצ
"משחק באש". האיגודים המקצועיים תוקפים את הורוביץ על מתווה המתמחים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גורם נוסף שנכח בישיבה ציין כי "השר אכזב את מערכת הבריאות ויש דאגה אמיתית לכיסוי תקציבי אמיתי מאחורי כל ההבטחות. אנחנו מאוכזבים שהוא נתון לשיקולים פופוליסטים ולא לטובת מערכת הבריאות. יש להסתדרות הרפואית מתווה שלם באשר לאיך מקצרים תורנויות, אבל העניין הוא שאין כסף. זה לא מעוגן בשום דבר ומדובר על הבטחות שאנחנו מחכים כרגע לראות אם יש מאחוריהן כיסוי. הדאגה היא שהכסף יילקח מתקציב שכבר ניתן למערכת".
מוקדם יותר אתמול הצהירה יו"ר ארגון המתמחים, ד"ר ריי ביטון, כי אחרי קרוב לעשור של מאבק - הרופאים הצעירים ניצחו. "הילכו עלינו אימים, הכפישו אותנו, אמרו עלינו דברים נוראים, אמרו שיפגעו לנו בהתקדמות, והיום הצלחנו להביא בשורה אמיתית", אמרה ביטון שהודתה להורוביץ על ההחלטה "האמיצה מאין כמותה", כלשונה. היא הודתה גם לשרת הכלכלה אורנה ברביבאי ואמרה כי "בזכותה, יחד עם הורוביץ, הגענו למקום שאנחנו נמצאים בו היום".
מלשכת השר נמסר בתגובה: "נראה כי הדברים נמסרו על ידי גורם שמתנגד להחלטה לקצר את תורנויות המתמחים, ומתקשה לקבל את העובדה שהעסקה של 26 שעות ברצף אינה מתקבלת על הדעת. על פי הדיווח, מובן כי אותו גורם לא היה מעורב בתהליך קבלת ההחלטות, שכן בין תוכן הטענות לבין המציאות אין כל קשר. קיצור תורנויות המתחמים יצא לדרך - ושום דבר לא יעצור זאת".
פורסם לראשונה: 22:45, 20.10.21