ראש הממשלה נפתלי בנט הכריז ש"גל האומיקרון נשבר" - אך פרויקטור הקורונה קורא לשמור על זהירות: הפרויקטור, פרופ' סלמאן זרקא, אמר אחר הצהריים (יום ה') כי למרות הירידה בנתוני התחלואה בנגיף מוקדם מדי לקבוע שהגל נמצא כעת "מאחורינו". בתדרוך לתקשורת הוסיף זרקא כי מספרי הנדבקים נותרו גבוהים מאוד וכי הנגיף "עדיין כאן". ynet העביר בשידור חי את דבריו.
לדבריו, "הנחת העבודה" של מערכת הבריאות היא שבכל מקרה הגל החמישי הוא לא האחרון. הוא הדגיש כי במערכת פועלים כעת "לשמר מוכנות לגל הבא", בין היתר באמצעות תחקור ההתנהלות בגל הנוכחי. "נפיק לקחים ונהיה מוכנים גם לגל השישי", הצהיר הפרויקטור.
3 צפייה בגלריה
פרופסור סלמן זרקא
פרופסור סלמן זרקא
פרופ' סלמן זרקא. מוקדם להזדכות על המסכה
(צילום: לע"מ)
זרקא התייחס בדבריו להחלטה שהתקבלה מוקדם יותר היום בדיון עם בנט על ביטול כמעט מוחלט של התו הירוק – כשמ-1 במרץ תידרש רק חובת ביצוע בדיקת אנטיגן בכניסה לבתי אבות – ואמר כי ההחלטה התקבלה על פי המלצת משרד הבריאות. אף שבאותו דיון שבו הוחלט על ההקלה הזו התחולל עימות קולני בין בכירי משרד הבריאות לראשי אגף התקציבים שבמשרד האוצר, פרופ' זרקא אמר כעת כי "לאורך כל הדרך מתקייים דיון ענייני" - ולדבריו אנשי משרד הבריאות מסבירים וגם משכנעים. העמדה ואחריות המקצועית שלנו זוכה לקשב אמיתי".
פרויקטור הקורונה הוסיף שהקלות נוספות ייתכנו בהמשך, "ככל שהנגיף ייתן לנו הפוגה". זמן קצר לאחר דבריו פרסם בנט הצהרה שבה שב וטען כי גל האומיקררון "נשבר", והדגיש כי כעת פועלת הממשלה לשחרר "בהדרגה" את ההגבלות, אחרי שהייתה לדבריו לראשונה בעולם שהורתה לסגור את השמיים עם הופעת זן האומיקרון. "מוקדם יותר היום קיימתי דיון עם שר הבריאות ושורת גורמי המקצוע, אנחנו מפסיקים את השימוש בתו הירוק ובימים הקרובים נודיע על הקלות נוספות", הצהיר בנט.

לדברי ראש הממשלה, "בשעה טובה גל האומיקרון נשבר. יש ירידה תלולה במספר החולים הקשים והמאומתים". בנט הוסיף כי "האסטרטגיה שאנחנו הובלנו, של כלכלה פתוחה לאורך כל הגלים, לצד עשרות פעולות עקביות נגד הנגיף - הביאה את מדינת ישראל, את כולנו, להיות במקום הראשון בצמיחה במדינות המפותחות. זו רמה שלא ראינו מזה 21 שנים, זו מתנה גדולה לכל הציבור הישראלי".
בתדרוך שלו התייחס זרקא להצעות שסוכמו בדיון שנערך אתמול, ולפיהן ילדים זרים ולא מחוסנים עד גיל 12, המלווים בהורים מחוסנים, יורשו להיכנס לארץ - תוך חיוב בבידוד עד קבלת תוצאה שלילית מהבדיקה בנתב"ג. לדבריו המתווה הזה יסייע ל"התעוררות" בענף התיירות בישראל. במסגרת המתווה מוצע גם לבטל את החובה לערוך בדיקה לפני הטיסה בחזרה לארץ, ופרופ' זרקא הדגיש כי בכל מקרה תישאר החובה להיבדק עם הנחיתה בנתב"ג. במסגרת המתווה מוצע עוד לבטל את חובת הבידוד לישראלים לא מחוסנים בחזרה לארץ. חובת המסכות בחללים סגורים צפויה להישאר.
3 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית החולים זיו בצפת
מחלקת קורונה בבית החולים זיו בצפת
מחלקת קורונה בבית החולים זיו בצפת התחלואה בירידה, אבל האומיקרון "עדיין כאן"
(צילום: EPA)
בהמשך התדרוך נשאל זרקא אם הוא "שלם" עם תוכנית ההקלות הזו, והשיב כי "כמעט ואין מגבלות" - ושלכן הוא "פחות" מוטרד מהסרת ההגבלות שעוד נותרו. התו הירוק, נזכיר, כבר צומצם באופן משמעותי רק לאתרים בסיכון מוגבר, כמו אולמות אירועים. בנוגע לחובת המסכות בחללים סגורים, זרקא הדגיש כי זו תישאר - בניגוד למדינות אחרות שכן ביטלו אותה: "אני חושב שהמסכה צריכה ללוות אותנו לעוד תקופה, בטח בחללים סגורים. ובכל מקרה כדאי לשמור אותה בכיס ולא להזדכות עליה".
על פי נתוני משרד הבריאות, מספר החיוביים לקורונה שמצבם קשה ממשיך לרדת ונכון להבוקר מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ 886 חולים, 263 מהם מחוברים למכונות הנשמה. בדו"ח אחר של משרד הבריאות שפורסם הבוקר נכתב כי מספר החולים הקשים עוד יותר נמוך, ועומד על 870.

גם אתמול אובחנו עשרות אלפי ישראלים כחיוביים לקורונה, אך מדובר במספרים נמוכים בהרבה לעומת השיא שנרשם ב-23 בינואר – אז אובחנו מעל 85 אלף חיוביים ביממה. אתמול קיבלו 21,152 ישראלים תשובה שהם חיוביים לנגיף, וכתוצאה מכך מספר המאומתים מאז פרוץ המגפה עומד על יותר מ-3.5 מיליון. לא מדובר ב-3.5 מיליון בני אדם, מאחר שמאות אלפים אובחנו כחיוביים יותר מפעם אחת.
מנתוני משרד הבריאות עולה כי מאז פרוץ המגפה הלכו לעולמם בישראל 9,710 חיוביים לקורונה, ולא מן הנמנע כי עד סוף החודש יגיע מספר המתים הכולל ל-10,000.
פורסם לראשונה: 16:33, 17.02.22