3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, אברהים ראיסי
ג'ו ביידן, אברהים ראיסי
סנקציות לפני חידוש שיחות הגרעין. ביידן ונשיא איראן ראיסי
(צילום: AP, EPA)
בזמן שאיראן והמעצמות מחליפות מסרים על האפשרות לחדש את המשא ומתן בעניין חזרה להסכם הגרעין, משרד האוצר האמריקני הודיע הערב (שישי) על סנקציות נגד ארבעה איראנים, בהם שני בכירים במשמרות המהפכה, ושתי חברות מקומיות ששיתפו פעולה עם הגוף הצבאי, והכריז עליהם כרשת המקושרת לתוכנית הכטב"מים של איראן. האמריקנים אמרו כי משרד האוצר ימשיך לגרום לאיראן לקבל אחריות על "פעולותיה האלימות וחסרות האחריות".
בין הבכירים שנכללו ברשימה נמצא סעיד ארג'אני, מפקד מפקדת הכטב"מים בחיל האוויר של משמרות המהפכה, שהוביל את המתקפה על המכלית מרסר סטריט במפרץ עומאן בחודש יולי האחרון - תקיפה שבה נהרגו שני אנשי צוות בספינה, מבריטניה ומרומניה. זהותו של ארג'אני נחשפה על-ידי שר הביטחון בני גנץ בחודש אוגוסט, כשדיבר על מערך הכטב"מים של איראן, כטב"מים המסוגלים לחצות אלפי קילומטרים. מפקד מערך הכטב"מים כבר זוהה על-ידי הרשויות האמריקניות בעבר ועמד בפני סנקציות. כעת, נכסיהם של ארג'אני ושאר יעדי הסנקציות בארה"ב יוקפאו.
ההכרזה של משרד האוצר פורסמה בין היתר בעקבות לחץ ישראלי, וגורם ביטחוני ישראלי אמר כי ההחלטה התקבלה בהמשך למידע שישראל חשפה והעבירה לארה"ב בצינורות אחרים. שעות ספורות לאחר הפרסום, באיראן הגיבו להכרזת הסנקציות ואמרו כי היא לא עולה בקנה אחד עם מסרי ההרגעה של וושינגטון לקראת החזרה לשולחן המשא ומתן.
3 צפייה בגלריה
ספינת MERCER STREET שהותקפה
ספינת MERCER STREET שהותקפה
הספינה שהותקפה על-ידי האיראנים
הסנקציות הוטלו גם על עבדאללה מחראבי, בכיר במשמרות המהפכה שנמנה עם בעלי חברת Oje Parvaz Mado Nafar, וכן על מוחמד איברהים זרגר טהראני, שסייע לחברה לספק מנועים לכטב"מים של משמרות המהפכה. גם החברה Kimia Part Sivan שסייעה לאיראנים לשפר את מערך הכטב"מים נכללת ברשימה.
"כוח קודס, שאחראי על פעולות משמרות המהפכה מחוץ לאיראן, נעזר בכטב"מים המתאבדים כדי לחמש את המיליציות הנתמכות בידי איראן", אמרו במשרד החוץ האמריקני. "זה כולל את חיזבאללה בלבנון, את חמאס ואת המורדים החות'ים. הכטב"מים המתאבדים משמשים אותם למתקפות נגד ספינות בינלאומיות וכוחות אמריקניים".
בנאום שנשא בקיץ בכנס המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן בהרצליה, אמר שר הביטחון גנץ כי "איראן יצרה טרור שליחים שבחסותו הוקמו צבאות טרור מאורגנים שמסייעים לה בהגשמת מטרותיה הכלכליות, המדיניות והצבאיות. אחד הכלים המשמעותיים שפיתחה איראן כדי לסייע לאותם שליחים הוא מערך הכטב"מים, שיכולים לחצות אלפי קילומטרים ומאות מהם פרוסים בתימן, עיראק, סוריה ולבנון. גם ברצועת עזה מנסה איראן להעביר ידע שיאפשר ייצור של כטב"מים". גנץ ציין כי בבסיס כאשאן, שנמצא מצפון לעיר אספהאן, נערכות הכשרות לפעילים מתימן, עיראק, סוריה ולבנון בהטסת הכטב"מים.