יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ יצא למתקפה הערב (שלישי) נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בצל המגעים הלא-ישירים בחסות הנשיא למיתון המהפכה המשפטית. "איני סומך על נתניהו, שעושה קודם כל מה שטוב לו, ורק אחר כך מה שנכון למדינה", האשים גנץ.
"אבל מנהיגות צריכה לשים את השיקול הממלכתי ואת טובת המדינה בראש. המטרה שלנו היא לא להגיע למשבר חוקתי שיקרע את העם, אלא לשמור על הדמוקרטיה ולהימנע ממנו אם ניתן. זו האחריות של כל מנהיג, ולצערי נתניהו ושותפיו החליטו לגרור את מדינת ישראל למשבר העמוק בתולדותיה".

5 צפייה בגלריה
"להיכנס לחדר ולדבר, מחר בבוקר"
"להיכנס לחדר ולדבר, מחר בבוקר"
"להיכנס לחדר ולדבר, מחר בבוקר"
(צילום: רויטרס/Ronen Zvulun/Pool, מוטי קמחי)
הצהרת גנץ הגיעה לאחר שראש הממשלה נתניהו קרא לגנץ "להיכנס לחדר ולדבר". "רוב העם מצפה מאיתנו שנעשה משהו למען מטרה משותפת. הוא רוצה שנגיע להסכמות", אמר בסרטון שפרסם, אך ציין כי קודם לכן "צריך לעשות דבר אחד פשוט: לשים בצד את כל התנאים המוקדמים, את כל המכשולים".
נתניהו הודה: "יש בינוני הרבה מחלוקות, אבל יש בינינו גם הרבה מן המשותף. לכן, אני מזמין מחר בבוקר את הצוות שלכם שישב עם הצוות שלנו ונעשה את מה שרוב עם ישראל מצפה לו: נשב ונגיע להסכמות".
גנץ התייחס למתווה בנאומו הערב ואמר כי "בימים האחרונים פנה אלי נשיא המדינה, שעושה מאמצים כנים למנוע את השבר הגדול, והציג מתווה שלדבריו סוכם עם ראש הממשלה. מלכתחילה אמרתי לנשיא שאני מתקשה לראות את הקואליציה תומכת במתווה, אבל חובתנו לנסות - באחריות ובזהירות הנדרשת. המתווה, שעיקריו פורסמו בתקשורת, אינו מתווה החלומות שלנו".
"היינו נכונים לדון בו כבסיס, בכדי לעצור את ההפיכה המשטרית והפגיעה במדינה, ומתוך הבנה שכשנהיה בשלטון נוביל תהליך רחב יותר שיבצר את שלטון החוק ויעגן את כללי המשחק בהסכמות רחבות. אתמול ניתחנו את ההצעה עד רמת הפסיק. העיקרון הראשון היה שאם נגיע להסכמה – שאליה לא הגענו - קודם כל תתוקן עילת הסבירות ויחוקק 'חוק ההגנה', ורק אחריו יעשו תיקונים אחרים".
5 צפייה בגלריה
התייחסותו של בני גנץ למתווה ההסכמות שהציג נשיא המדינה
התייחסותו של בני גנץ למתווה ההסכמות שהציג נשיא המדינה
"אין עם מי לדבר, רק אתמול בליכוד דחו את המתווה שהם עצמם הציעו". גנץ
(צילום: שמוליק דודפור )
5 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
"לא נהיה שותפים למצג שווא ואחיזת עיניים". גדעון סער
(צילום: מוטי קמחי )
גנץ הדגיש: "לצערי הרב, כפי שהערכנו, אמנם יש המון על מה לדבר, אבל המציאות הוכיחה שאין עם עם מי לדבר בעת הזו. שורפי האסמים לא הניחו את הלפידים וממשיכים לשרוף את החברה הישראלית מבפנים גם כשהם יודעים עד כמה כבד המחיר. איני יודע אם נתניהו הוא שותף של הקיצונים מהאינטרסים האישיים שלו או שבוי שלהם מתוך חולשה. מה שברור הוא שבישראל שולטת ממשלת מיעוט קיצונית, שהרוב שלה לא משקף את רוב הציבור, אפילו לא את רוב הציבור שבחר בה. מיעוט קיצוני שאין לו רוב בעם החליט לפרק את הערכים הדמוקרטיים של מדינת ישראל. המיעוט הזה מדרדר אותנו לעבר התהום, ויגיע בעת הזו לפרקו המשפטי".
עוד תקף גנץ את קריאתו של נתניהו להידברות, וציין כי "רק אתמול נתניהו והליכוד הכחישו ודחו את הצעתם שלהם, והיום נתניהו מפזר ספין חדש של קריאה להידברות. הממשלה הזו לא כשירה לנהל מדינה. נתניהו צריך לפזר את הכנסת ומדינת ישראל צריכה ללכת לבחירות שיאפשרו איחוי של החברה הישראלית. אנחנו מבינים שהציבור לא רוצה בברית הקיצונים. אם בעתיד ידם של המתונים בקואליציה תגבר, ונוכל למנוע את הרס הדמוקרטיה – אנחנו נהיה שם. אם תהיה אפשרות מוכחת ואמיתית להגיע להסכמות שישמרו על הדמוקרטיה ויחלצו אותנו מהשבר הקשה והסכנות שניצבו לפתחנו – ידנו תהיה מושטת".
שותפו של גנץ למחנה הממלכתי, ח"כ גדעון סער, נאם אחריו: "אנחנו תמיד מוכנים לבחון כל רעיון שמועיל למדינה - אבל איננו מוכנים להיות שותפים למצג שווא ואחיזת עיניים. ישראל לא תוכל לחזור לעצמה ולבנות את עתידה בלי החלפת הממשלה הגרועה ביותר בתולדותיה. לא ניתן לשלטון הנוכחי להרוס את מערכות המדינה, את צהל, משטרת ישראל, שב"כ בתי המשפט, בנק ישראל וכל מערכת ממלכתית אחרת שהשלטון הזה תוקף כמו שמחלה אוטו-אימונית תוקף את הגוף עצמו".

במקביל לקריאתו של נתניהו להידברות, שר המשפטים יריב לוין אמר בכנס בירושלים כי "אני לא חושב שכל החכמה נמצאת בצד אחד. הידברות ושיח זה דבר נכון, אפשר להגיע להסכמות, אבל צריך שיהיה רצון אמיתי לשני הצדדים". הוא תקף את גנץ: "הוא מדבר עם אבו מאזן אבל לא איתי. פשרה אומרת את הדבר הבא: לא 100% ממה שאני רוצה יקרה, אבל גם לא אפס".
עשרות מפגינים נגד המהפכה המשפטית מחו בסמוך למרכז הכנסים שבו מסר גנץ את הצהרתו. לאחר נאומו של גנץ בליכוד תקפו כי הוא "ממשיך בחרמות ושוב בורח מכל ניסיון להגיע להסכמות. אפס במנהיגות, אפס בממלכתיות". מהמחנה הממלכתי נמסר בתגובה לליכוד: "ב-19:55 - 'שנינו בנימין', ב-20:15 - 'אפס במנהיגות'. האמת המצערת היא שלא ברור אם נתניהו רוצה הסכמות, מה שבטוח שבעת הזו - הוא לא יכול".
בטרם נאומו של גנץ, גורמים בסביבתו אמרו כי הוא בחן בחשדנות את מתווה הפשרה, אך לא פסל אותו על הסף, וכי ידגיש כי הממשלה נחטפה על ידי החברים הקיצונים שבה, אך יפרט על הסעיפים במתווה שהיוו בסיס להתקדמות אפשרית. עוד אמרו בסביבת גנץ כי לא ניתן ללכת לשיח עם נתניהו בעת זו, ונדרשת כוונה אמיתית והוכחה מעשית לכוונותיו, לאחר שרק אתמול בליכוד דחו את המתווה שהם עצמם הגישו. בנוסף ציינו כי פשרה אינה אפשרית כאשר לנתניהו אין גיבוי משותפיו לקואליציה.

5 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
לוין נפגש עם נתניהו לפני שפרסם את הסרטון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בכוח קפלן הגיבו בחריפות לקריאתו של נתניהו להידברות, ומסרו כי "כלל היסוד בפוליטיקה הישראלית הוא שנתניהו שקרן, נוכל ורמאי". בארגון המחאה תקפו כי "תכלית המו"מ פשוטה - לזכות את נתניהו בביקור בבית הלבן ואז להשתמש בשיחות להמשך החקיקה הדיקטטורית, לרסק את שלטון החוק והדמוקרטיה. כולנו תקווה שגנץ יבחר לא להשתתף בספינים של נתניהו במחיר הדמוקרטיה הישראלית".
המגעים החשאיים לפשרה, שנחשפו אתמול, התקיימו בחסות נשיא המדינה יצחק הרצוג. להודעת נתניהו הערב קדמה פגישה עם שר המשפטים יריב לוין שעסקה בנושא. לצד אנשי לשכת רה"מ, בפגישה השתתפו גם השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר.
המגעים הלא-ישירים בין גנץ לליכוד נוגעים למספר סוגיות שעל סדר היום, בעיצומה של פגרת הכנסת, ובכללן גם הוועדה לבחירת שופטים וביטול עילת הסבירות - ואפילו הקפאת החקיקה לתקופה ממושכת, אך לא רק. ל-ynet נודע הבוקר כי במסגרת מתווה הפשרה שגיבש הנשיא, נכלל בו גם סעיף הגנה על היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שישמור על סמכויותיה וימנע את פיטוריה.
על אף המגעים החשאיים והעקיפים, במערכת המשפט העסקים מתנהלים בינתיים כרגיל. "מדי כמה שבועות אנחנו נחפשים לפרסומים של 'מתווים'. רובם - ספינים של בעלי עניין וגורמים פוליטיים", אמרו ל-ynet הערב גורמים משפטיים. הגורמים ציינו כי עם אותם "מפיצי ספינים", כלשונם, "לא יהיה לנו שיג ושיח, בשל ההפרדה המוחלטת בין משפט לבין פוליטיקה".
5 צפייה בגלריה
בג"ץ
בג"ץ
במערכת המשפט לא מתרגשים מפשרת הרצוג. "עסקים כרגיל"
(צילום: רויטרס)
לדבריהם, מערכת המשפט מתנהלת על פי הסדר והקצב שלה, וכך גם בית המשפט העליון שצפוי לדון החודש גם בחוק לביטול עילת הסבירות וגם באי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים. הם הוסיפו כי העובדה שבג"ץ סירב לבקשות הדחייה של הדיון בעתירות נגד החוק לביטול עילת הסבירות, מצביעה על כך שהעליון אכן ממשיך שגרת יומו. על אף האדישות המסוימת, הגורמים סבורים שהרכיב בהצעת הפשרה שקורא להקפאת החקיקה המשפטית למשך שנה וחצי הוא מבורך. לעומת זאת, הם הביעו אכזבה מעמדתו של לוין לדבוק בשינוי מהותי של הרכב הוועדה לבחירת שופטים - לכיוון פוליטזיציה של המערכת.
ל-ynet נודע כי הרצוג הציע אתמול לגנץ להקפיא את החקיקה לשנה וחצי ולרכך את החקיקה שעברה בנוגע לביטול עילת הסבירות. בבית הנשיא אישרו את עצם קיומם בתיווך הרצוג, "שעושה מאמץ מיוחד כדי למנוע משבר חוקתי ולהביא לפתרון שישמור על הדמוקרטיה ואחדות העם בישראל".
גורמים המעורים במגעים אמרו שראש הממשלה בנימין נתניהו הסכים למתווה שהציע הרצוג - ולפיו גם לא ישתנה הרכב הוועדה למינוי שופטים, אך יידרש רוב של 7 מ-9 חברי ועדה לשם מינוי כל שופט, בכל הערכאות. המשמעות: השופט יוסף אלרון, ככל הנראה, לא ימונה לנשיא בית המשפט העליון - אך מצד שני, גם המינוי של יצחק עמית בשיטת הסניוריטי צפוי להיתקל בקשיים. גורם בכיר הסביר את ההתגמשות הפתאומית של נתניהו, וטען כי היא נוגעת לחזית עם סעודיה: "רוצה להרגיע את הרוחות כדי להביא הישג מדיני".