נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן התייחס בצהריים (יום ד') למלחמה ואמר כי "חמאס אינו ארגון טרור, הוא ארגון שחרור שמנהל מאבק על אדמתו". בנאום בפני המחוקקים של מפלגתו בפרלמנט, הודיע ארדואן כי הוא מבטל את ביקורו המתוכנן בישראל.
1 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן פסגת נאט"ו 12 ביולי
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן פסגת נאט"ו 12 ביולי
ארדואן
(צילום:Ludovic MARIN / AFP)
הכותרת
המחדל, הלחימה, וההבטחה: מאחורי הקלעים של פעילות שב"כ
20:20
"אין לנו בעיה עם מדינת ישראל, אך יש לנו בעיות עם המדיניות שלה נגד הפלסטינים", אמר ארדואן. "ישראל ניצלה את הכוונות הטובות של טורקיה, לא אבקר בה כפי שתוכנן. אנחנו לא חייבים לה כלום".
הנשיא הטורקי קרא להפסקת אש מיידית ואמר כי על המדינות המוסלמיות לפעול יחד למען שלום בר קיימא. הוא הפציר בישראל "להישמע לקריאות השלום", והוסיף: "נשתמש בכל האמצעים הפוליטיים, הדיפלומטיים והצבאיים הנדרשים".
לדבריו, "ישראל חייבת להפסיק את ההתקפות על עזה, גם ההתקפות על אדמות ישראל חייבות להפסיק". ארדואן קרא למעצמות העולם "ללחוץ על ישראל להפסיק את ההתקפות" ולגורמים בינלאומיים "להפסיק להוסיף דלק למדורה" בתמיכתם בישראל.
ארדואן אמר עוד כי יש להשאיר את מעבר רפיח פתוח באופן קבוע כדי לאפשר העברת סיוע הומניטרי לעזה. "יש לסיים את חילופי השבויים בדחיפות", הוא אמר.
סגן ראש ממשלת איטליה מתיאו סלביני גינה את דברי ארדואן על חמאס, והגדיר אותם "חמורים ומגעילים". הוא הוסיף כי יציע לזמן את השגריר הטורקי במדינה לשיחת נזיפה.