שר הביטחון יואב גלנט סיפק סקירה ביטחונית לחברי הכנסת בישיבה השבועית של סיעת הליכוד, והתייחס להצהרתו על מעבר לשלב הבא בלחימה בריאיון ל"וול סטריט ג'ורנל". לפי אחד מהנוכחים, גלנט אמר כי "מדובר בטרמינולוגיה צבאית פנימית. לא כל אישה מאופקים או שדרות תגיד לנו לעבור שלב או לא לעבור".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וטלי גוטליב
בנימין נתניהו וטלי גוטליב
גוטליב צעקה על נתניהו: "הפסדנו את המלחמה"
(צילום: אלכס קולומויסקי, EPA)
מנגד, לשכת גלנט מסרה כי אמירתו בישיבה לא צוטטה במדויק, וכי אלו הדברים שאמר: "המעבר בין השלבים נועד ליצירת שפה משותפת בין הדרג הצבאי והמדיני. לא בשביל שהאישה משדרות או אופקים תחשוב שבשלב כזה או אחר קורה דבר מסוים. לא נקשור בין חזרת תושבי צפון הרצועה לבין מעבר לשלב ג', לפני שזה יקרה: התושבים שלנו יחזרו לבתיהם, ויהיה מתווה נוסף להשבת חטופים. אל תקשרו בין הדברים - זה לא נכון".
השר עצמו מסר: "צר לי כי היו מי שבחרו לעוות את דבריי בצורה מניפולטיבית. כוונת הדברים הייתה שהשיח על המעבר בין השלבים נועד ליצירת שפה משותפת בין הדרג הצבאי והמדיני ולא לטובת שיח ציבורי. תושבי ותושבות אופקים ושדרות היו ועודם בראש מעייניי".
בנוגע לזירה הצפונית, גלנט אמר בישיבה כי "בכל מקרה מול חיזבאללה נצטרך להגיע להסדר מדיני, כי לא נוכל להשמיד אותם לגמרי". בנוסף, גלנט נשאל על ידי שר התפוצות עמיחי שיקלי על ועדת התחקור שהקים הרמטכ"ל לטובת בדיקה של תפקוד הצבא ב-7 באוקטובר ובמהלך המלחמה, והשיב: "שמעתי על זה דרך התקשורת, לא ידעתי מזה בכלל. אני עדיין לא יודע אם הוועדה תקום".
הבוקר, בריאיון שהתפרסם בעיתון "וול סטריט ג'ורנל", אמר גלנט כי צה"ל יעבור מ"שלב התמרון האינטנסיבי" ל"סוגים שונים של מבצעים מיוחדים" במלחמה בעזה. לדבריו, "אנחנו קרובים לשלב הבא בצפון (הרצועה) - כולל בעיר עזה".

כמו כן, בישיבת הסיעה התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לחשיפת ynet בנוגע להחלטתו לאפשר את מינויו של נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרן ברק לשופט מטעם מדינת ישראל בדיון בהאג, וטען כי עוד קודם לכן ישראל בחנה אפשרות של ייצוג על ידי שופט אמריקני. חברת הכנסת טלי גוטליב תהתה איך הדבר לא הובא לאישור הסיעה: "לא אמרו לך שלא חייב להתייחס? לא הכינו אותך? הפסדנו את המלחמה".
נתניהו אמר בנוגע למינוי ברק כי "למרות חילוקי הדעות הרבים בענייני פנים - בעניינים בינלאומיים פעל רבות למען מדינת ישראל, והוא גם ניצול שואה. לכן בחרנו בו להיות הנציג מטעם המדינה בדיון". תוך כדי התייחסותו לסוגיה, ח"כ גוטליב קטעה את ראש הממשלה בצעקות כמה פעמים, ובשלב מסוים הח"כים אף התערבו וביקשו ממנה לתת לו לדבר.
מוקדם יותר, גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתח ביקורת על כך שההחלטה למנות את ברק התקבלה ללא דיון. בפתח ישיבת סיעת הציונות הדתית אמר סמוטריץ' כי "ראש הממשלה החליט על המינוי בלי להתייעץ איתנו". שר האוצר טען: "אני סבור שלהפקיד את המפתחות של הדין הבינלאומי בראייתה של מדינת ישראל בידי אהרן ברק, שהוא איש מכובד כשלעצמו, זו שגיאה". הוא הסביר כי לעניות דעתו, עמדותיו של ברק "לא עלו בקנה אחד לא פעם ולא פעמיים עם עמדות המדינה והממשלות השונות בסוגיות של ביטחון ומאבק בטרור".
בתוך כך, גם דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי התייחס לסוגיית "השלב הבא" בלחימה בעזה, ואישר הערב בריאיון ל"ניו יורק טיימס" כי צה"ל "החל בשלב חדש ופחות אינטנסיבי בלחימה". לדבריו, הצבא כבר החל את המעבר לשלב החדש, שכולל פחות כוחות קרקעיים ותקיפות אוויריות. "המלחמה שינתה שלב, אבל המעבר לא ילווה בטקס או בהצהרות דרמטיות", אמר הגרי.
2 צפייה בגלריה
דובר צה"ל דניאל הגרי
דובר צה"ל דניאל הגרי
גם הגרי אישר: "צה"ל החל בשלב חדש ופחות אינטנסיבי בלחימה"
(צילום: דבור צה"ל)
השלב החדש המדובר, שכונה גם "שלב ג'", החל דה-פקטו בצפון הרצועה. השלב הזה מתאפיין בפשיטות חטיבתיות מוגבלות של יום עד כיממה על יעדי חמאס, אחרי שהצבא הכריז כי חמאס כמערכת צבאית פורק בצפון הרצועה - וגדודיו הוכרעו. הגרי אמר ל"ניו יורק טיימס" כי עוצמת הפעילות בצפון הרצועה יורדת - והצבא עובר לפשיטות ממוקדות יותר. הגרי הבהיר כי צה"ל יתמקד במעוזים הדרומיים של חמאס ובמרכז הרצועה - בין השאר בחאן יונס ובדיר אל-בלח.
הראיונות של גלנט והגרי לתקשורת הזרה מגיעים בעיתוי מעניין, לקראת הגעתו הערב לישראל של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. ארה"ב רצתה שישראל תודיע רשמית על מעבר לשלב ג' - הפחות עצים - מתוך אמונה שהודעה פומבית כזו תאפשר להביא לרגיעה גם בזירה הצפונית. להערכת האמריקנים, הודעה ישראלית פומבית בנושא תוכל להקל על נסראללה "לרדת מהעץ" ולמתן את האש בצפון, מה שיקל על היוזמה של השליח הנשיאותי עמוס הוכשטיין, שביקר בישראל בסוף השבוע, להגיע להסדר מדיני עם חיזבאללה.