4 צפייה בגלריה
פוגרום יאשי ברומניה, 1941
פוגרום יאשי ברומניה, 1941
פוגרום יאשי ברומניה, 1941
(באדיבות ראדו יואניד אוניברסיטת אינדיאנה ומוזיאון השואה בארה"ב)
ממשלת רומניה חתמה היום (שני) על מזכר הבנות עם הרשות לזכויות ניצולי השואה, שפועלת במסגרת המשרד לשוויון חברתי, שלפיו היא תאפשר לרשויות הרומניות להכיר במסמכים ישראליים רשמיים שיסייעו לניצולי שואה יוצאי רומניה לקבל קצבאות מהמוסד לביטוח לאומי הרומני, בגין רדיפתם על ידי הרומנים בתקופת מלחמת העולם השנייה.
במסגרת ההסכם יוכרו ניצולי שואה אזרחי מדינת ישראל כזכאים לפנסיה חודשית מרומניה בגין רדיפות השואה, בהסתמך על "אישורי נרדפות" שתוציא הרשות לזכויות ניצולי השואה. בין היתר, ההסכם נועד להסדיר את הדרך המקובלת להגשת תביעות מתאימות. זאת בתום מו"מ ארוך שנערך יותר משנה על ידי צוות משותף של נציגי המשרד לשוויון חברתי, הרשות לזכויות ניצולי השואה, משרד החוץ ומרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל.
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"מתקנים היום עוול של עשרות שנים". לפיד
(צילום: רויטרס)
במטרה לצמצם בעיות בירוקרטיות במימוש הזכאות, סיכמו משרד החוץ והמשרד לשוויון חברתי על דרכי פעולה שיאפשרו לרשות לזכויות ניצולי השואה להשיג עבור הניצולים את אישור האפוסטיל הנלווה לאישור הנרדפות, כדי למנוע מהם את הצורך לפעול ישירות מול משרד החוץ. עוד סוכם כי מרכז הארגונים יישא בעלויות אגרת האפוסטיל - 35 שקלים לחותמת. כמו כן, ככל שהניצולים יידרשו לסיוע נוסף בבירוקרטיה, ידאג המשרד לסיוע של מתנדבים שילוו אותם.
"כבן לניצול שואה, אני נרגש מחתימת ההסכם החשוב הזה", אמר ראש הממשל יאיר לפיד. "מדינת ישראל צריכה לעשות הכול כדי ששורדי ושורדות השואה יחיו כאן במדינה בכבוד הראוי להם. אנחנו מתקנים היום עוול של עשרות שנים. זו חובתנו הבסיסית כחברה - לדאוג לכך שהשורדים יחיו את שארית חייהם על הצד הטוב ביותר. אני מודה לשרה לשוויון חברתי, חברתי מירב כהן, ולכל השותפים".
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"נמשיך לפעול בכל הכוח למען ניצולי השואה". השרה לשוויון חברתי
(צילום: מארק ישראל סלם)
השרה לשוויון חברתי מירב כהן אמרה: "לא נותרו לנו עוד הרבה שנים לשרת את שורדי ושורדות השואה, ועל כן אנחנו פועלים מתוך תחושת שליחות ודחיפות לעשות ככל יכולתנו על מנת לשפר את מצבם הכלכלי, להעשיר את השירותים שניתנים להם ולאפשר להם להזדקן בכבוד. בשנה האחרונה סגרנו הסכמים עם מספר מדינות שהביאו לתוספת של מאות מיליוני שקלים שיועברו לחשבונותיהם של השורדים, ובנוסף לכך הקצנו 300 מיליון ש"ח בתקציב המדינה להגדלת הקצבאות עבור שורדי השואה העניים ביותר. נמשיך לפעול בכל הכוח למענם".
על פי החוק הרומני, ניצולי שואה ישראלים יוצאי רומניה שהיו או שהינם אזרחי רומניה, וסבלו מרדיפות על רקע יהדותם בין השנים 1940 ל-1945, עשויים להיות זכאים לקצבה מממשלת רומניה, בנוסף לקצבאות אותן הם מקבלים מממשלת גרמניה או ממשלת ישראל. עם זאת, ממשלת רומניה לא הכירה במסמכים רשמיים של מדינת ישראל שהעידו על זכאותם של השורדים יוצאי רומניה, וניתן היה להציג מסמכים רשמיים מטעם ממשלת רומניה או ארכיונים מקומיים בלבד.
4 צפייה בגלריה
מצעד החיים באושוויץ
מצעד החיים באושוויץ
מצעד החיים באושוויץ, השנה
(צילום: AP)
בעבר נדרשו הניצולים להוכיח את נרדפותם בהתבסס על הוכחות כגון שני עדים, באופן שהקשה על מימוש הזכאות, אך לאחרונה שונה החוק הרומני באופן שמאפשר עקרונית להסתמך על אישורים של רשויות בחו"ל לצורך הוכחת נרדפות. כעת, בעקבות מזכר הבנות שנחתם, המוסד הרומני המקביל לביטוח לאומי יכיר באישור נרדפות שתוציא הרשות לזכויות ניצולי השואה, ובכך תגבר יכולתם של השורדים יוצאי רומניה בישראל לממש את זכאותם לקבלת הקצבה לפי החוק הרומני.
ההסכם החדש יסלול את דרכם של כ-15 אלף שורדי שואה יוצאי רומניה לקבלת הקצבה הנוספת מהממשל הרומני. סכום הקצבה המצטבר מוערך בעשרות מיליוני שקלים, ותלוי באורך תקופת השהות על אדמת רומניה בתקופת מלחמת העולם השנייה של כל שורד. גובה הקצבה החודשית הנוספת צפוי לעמוד בין 1,000 ל-2,500 שקלים בכל חודש, לכל החיים.
כמו כן, היות שתביעות יוצאי רומניה מוגשות לבתי הפנסיה ברומניה לפי אזור המגורים האחרון, מזכר ההבנות נועד לוודא את הטיפול האחיד בתביעות ומעניק הכרה לאישור הרשות לזכויות ניצולי שואה, אשר יוגש לבתי הפנסיות השונים ברומניה - בכל אחד מהסניפים.