2 צפייה בגלריה
פלסטינים במעבר ארז
פלסטינים במעבר ארז
פועלים פלסטינים מחכים להיכנס לישראל, ימים לפני פרוץ המלחמה
(צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
ברקע המלחמה בדרום וההתחממות בצפון, גם ביהודה ושומרון המצב מאוד נפיץ - ואחת הסוגיות הבוערות בגזרה היא הכנסת הפועלים הפלסטינים לישראל. הערב (ראשון) הזהיר שר הביטחון יואב גלנט וקרא להסדיר את נושא הכנסת הפועלים מיו"ש, ול-ynet נודע כי בממשלה בוחנים להתחיל בפיילוט.
המתווה שאותו בוחנים בממשלה יכלול ליווי הדוק של הפועלים הפלסטינים שייכנסו לישראל, מהרגע שהם עוברים במעבר משטחי הרשות ועד למקום העבודה בלב הארץ. בסיום יום העבודה הם יועברו שוב חזרה למעבר כך שלא יצטרכו כמעט להיות במגע עם אזרחים ישראלים. במהלך יום העבודה הפועלים ממילא נמצאים תחת אבטחה ובמתחמי עבודה מגודרים, ולכן כל הפער הביטחוני הוא בהגעה מהמעבר לעבודה ובחזרה.
על פי הערכות הפיילוט של הכנסת הפועלים יחל בצורה הדרגתית, כשבהתחלה יורשו להיכנס כמה אלפים בודדים - כ-5,000 - ובהמשך, במידה שהפיילוט יצליח, הכמות צפויה לגדול. עוד מתווה שנבחן הוא בידוק של כולם בנקודת כינוס מוכרת על ידי צה"ל ועלייה לאוטובוסים מוגדרים עד למקומות העבודה וחזרה, לדוגמה - ריכוז בדיקות לפועלים המתגוררים בשכם וסביבותיה סמוך לכניסה לעיר.
הכותרת
המחיר של איסור כניסת פועלים פלסטינים לישראל
18:26

כיום ישנם כ-150 אלף פועלים פלסטינים שעובדים בישראל, כ-40 אלף מהם עובדים בשטחי יהודה ושומרון והיתר בלב הארץ. מאז שהחלה המלחמה השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר מתנגדים להכנסת הפועלים לתוך שטח ישראל, וראש הממשלה בנימין נתניהו נמנע עד כה לקבל החלטה בנושא.
אלא שבמערכת הביטחון מסבירים כי היעדר החלטה לגבי הפועלים גורמת לגזרת יו"ש להתחמם. "צריך להבין שהפלסטיני הצעיר יושב בבית ולא עובד והוא מחפש להרוויח כסף", הסביר גורם ביטחוני בכיר. "לכאן נכנסים חמאס ואיראן, שמזרימים כסף למי שיפגע או אפילו רק ייקח חלק בתהלוכות עם נשקים, או אפילו יזדהה עם ארגון הטרור. ברגע שהוא לא עובד ונשאר בבית הפיתוי עולה. אם לא תתקבל החלטה לגבי הפועלים יש חשש כבד לא מאינתיפאדה של הרחוב, כי זו לא תהיה אינתיפאדה של אבנים, אלא של נשקים - וזה יביא לפיצוץ".
2 צפייה בגלריה
סמוטריץ' ובן גביר. מתנגדים להכנסת הפועלים מיו"ש
סמוטריץ' ובן גביר. מתנגדים להכנסת הפועלים מיו"ש
סמוטריץ' ובן גביר. מתנגדים להכנסת הפועלים מיו"ש
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
סוגיית הפועלים הפלסטינים, כמו גם סוגיית כספי הסילוקין שאותם הרשות הפלסטינית לא מושכת בגלל סירובו של שר האוצר סמוטריץ להעביר גם את החלק המיועד לעזה, מדיר שינה מעניהם של האמריקנים - שכבר אותתו לנתניהו להעביר את הכסף ולהכניס את הפועלים כדי לחזק את הרשות.
הערב אמר כאמור שר הביטחון גלנט בהערכת מצב ביו"ש כי הוא "מקווה שהממשלה תקבל את עמדת צה"ל ושב"כ בכל מה שקשור לפועלים וכספים. צריך להסדיר את הנושא". לדבריו, "רשות פלסטינית חזקה היא אינטרס ביטחוני-ישראלי, לא פחות מזה".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף את גלנט ואמר: "כשהזהרתי מהכנסת פועלים מעזה לישראל לפני 7 באוקטובר, גלנט השיב לי בדיוק את אותם דברים שאמר היום - שכניסת הפועלים היא אינטרס של מדינת ישראל. את הסוף המר, לצערנו - כולנו כבר מכירים. הגיע הזמן ששר הביטחון יתפכח מהאשליה שכניסת פועלים שטופי שנאה ליהודים לישראל, ושרשות תומכת טרור חזקה - הם אינטרס ישראלי. שר הביטחון צריך לעסוק בהכרעת אויבי ישראל - ולא בחיזוקם".
ח"כ לימור סון הר מלך טענה בתגובה למתווה כי הוא "מלמד ששר הביטחון וגורמי הביטחון לא למדו כלום מ-7 באוקטובר. המחשבה שאם נשלם לערביי עזה ונאפשר להם לעבוד בישראל ובכך נמנע טרור, התנפצה בשדה המציאות. הניסיון לשוב על הטעות גם עם ערביי יו"ש הוא מסוכן, ואם השר גלנט רוצה לממש מדיניות כניעה הוא מוזמן להניח את המפתחות. אני מבטיחה לו שאף אחד לא יצטער על כך".