סוכנות הידיעות של הרשות הפלסטינית "וופא" פרסמה אמש (יום ראשון) גינוי ראשון מהיו"ר אבו מאזן למתקפת הטרור הרצחנית של חמאס - אך מחקה אותו כמה אחרי כמה שעות, ופרסמה נוסח מתוקן.
בנוסח המקורי של הידיעה, נמסר כי אבו מאזן אמר בשיחה עם נשיא ונצואלה ניקולס מדורו כי "מדיניות ופעולות חמאס אינן מייצגות את העם הפלסטיני. המדיניות, התוכניות וההחלטות של אש"ף הן המייצגות של העם הפלסטיני, כנציג הלגיטימי היחיד שלו".
כמה שעות לאחר מכן הנוסח תוקן, כך שכעת כתוב שאבו מאזן "הדגיש שהמדיניות, התוכניות וההחלטות של אש"ף מייצגות את העם הפלסטיני כנציגו הבלעדי, ולא את המדיניות של אף ארגון אחר".
1 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
מגנה את הטבח אחרי 9 ימים. אבו מאזן
(צילום: Brendan McDermid, רויטרס )
אבו מאזן אמר למדורו בשיחה כי הוא דוחה הרג אזרחים משני הצדדים, וקרא לשחרר "אזרחים, אסירים ועצורים משני הצדדים".
הגינוי של אבו מאזן התפרסם שעות ספורות אחרי ששוחח עם ביידן בפעם השנייה תוך 24 שעות. בהודעה מטעם הרשות נמסר שהנשיא האמריקני אמר שמעשי חמאס לא מייצגים את הפלסטינית. ביידן, לפי ההודעה, גם אמר שהוא פועל להבטחת סיוע הומניטרי לאזרחים מעזה, והוסיף שהמטרה היא למנוע מהלחימה להתרחב לזירות נוספות.
אחרי שיחתם הקודמת של אבו מאזן, פרסם יו"ר הרשות הפלסטינית הודעה שלפיה "שלום וביטחון באזורנו יושגו באמצעות יישום פתרון שתי המדינות, המבוסס על לגיטימציה בינלאומית וכוונת הצד הפלסטיני לפעול להשגת מטרה זו, וההכרח בעצירת כל התקיפות וכיבוד המשפט ההומניטרי הבינלאומי במתרחש ברצועת עזה".
אבו מאזן הדגיש בשיחה ההיא "את ההכרח לאפשר פתיחת מעברים הומניטריים דחופים ברצועת עזה, אספקת חומרים בסיסיים ואספקה רפואית, אספקת מים, חשמל ודלק לאזרחים שם, ודחייה מוחלטת של העקירה של תושבי הרצועה", וקרא "לעצור את התקפות המתנחלים נגד פלסטינים בערים, כפרים ומחנות פלסטיניים בגדה המערבית, ולעצור את פלישות הקיצוניים למסגד אל-אקצא, הגורמות להסלמה של המצב".
עוד נמסר כי אבו מאזן "דחה את השיטות הקשורות להרג או התעללות באזרחים משני הצדדים, וקרא לשחרר אזרחים, אסירים ועצורים. הוא חזר והדגיש את דחיית האלימות, דבקות בלגיטימציה בינלאומית, התנגדות עממית בדרכי שלום, ופעולה פוליטית כדרך להשגת המטרות הלאומיות של חופש ועצמאות".
מאז פרוץ המלחמה עם מתקפת הפתע של חמאס על עוטף עזה, הנשיא ביידן הביע תמיכה בלתי מסויגת בישראל ובזכותה להגן על עצמה. בין היתר, ביידן נשא נאום תמיכה חד-משמעי בישראל, שבו הביע גינוי תקיף למעשי הטבח הזוועתיים של חמאס. הנאום של ביידן, שהעניק גיבוי מלא לישראל ואף הבטיח סיוע משמעותי, עורר הדים והתפעלות רבה במדינה וברחבי העולם. ביידן גם שוחח במשך כשעה וחצי עם משפחות של אזרחים אמריקנים המוגדרים נעדרים, וכאלה שנחטפו ומוחזקים על ידי חמאס בעזה.