תת-מזכ"ל האו"ם לאלימות מינית באזורי סכסוך, פרמילה פאטן, הגיעה אתמול (שני) לישראל, כשהיא עומדת בראש משלחת של כ-10 מומחים מתחום הרפואה והמשפט, אחרי שקיבלה מנדט ממזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש לאיסוף עובדות ומידע לגבי אלימות מינית שביצע חמאס בטבח שהתרחש ב-7 באוקטובר.
פאטן גינתה את האלימות המינית וקראה לנפגעים להעיד ולהתלונן: "יש לי מסר לניצולים, יש לי מסר למשפחות של הקורבנות, ועוד מסר לעדים: נא להתייצב, בבקשה שברו את השתיקה כי שתיקתכם תהיה הרישיון לאותם פושעים, והם ימשיכו לעשות את הפשעים הנתעבים האלה. אין מקום בשדות הקרב של המאה ה-21 לפשעים כאלה".

פאטן אמרה את הדברים במהלך פגישתה עם נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל ועם קבוצת נשים מובילות מהחברה האזרחית והאקדמיה העוסקות בתחום המאבק באלימות מגדרית וזכויות נשים. "אחרי מה שקרה ב-7 באוקטובר, לא יכולתי לשבת במשרדי בניו יורק ולצפות מהצד", טענה, "ולכן עסקתי באופן פעיל, באופן קבוע, באמצעות ממשלת ישראל במשימה הזו, ואני מאוד שמחה להיות כאן כדי להביע את הזדהותי עם ממשלת ישראל, עם ישראל, הניצולים, משפחות הקורבנות, ומשפחות החטופים".
ביקורה של שליחת האו"ם מגיע אחרי ביקורת רבה על התנהלות ארגוני הנשים הבינלאומיים ושתיקתם הרועמת. "היו לי שתי פגישות עם משפחותיהם של חטופים בניו יורק, ואני כאן בשביל להראות את הסולידריות שלי עם ישראל", סיפרה. "אבל יש לי מסר חשוב אחד: אלימות מינית היא אחד הפשעים הנתעבים ביותר עם השלכות הרסניות המהדהדות על פני דורות. אלימות מינית המשמשת כטקטיקה של טרור, כטקטיקה של מלחמה, נועדה לערער את היציבות, לעורר פחד, להשפיל, לעשות דה-הומניזציה לא רק של הקורבנות, אלא גם של המשפחות, החברות, האומה או האויב".
היא טענה כי השתיקה של הניצולים, "שמתוך בושה וסטיגמה לא מדווחים, היא זו שהופכת את האלימות המינית לחזקה וזולה ויעילה כל כך. זולה כי העבריינים מאמינים שהקורבנות לא ידווחו והם ילכו חופשיים ללא עונש נחרץ, ויעילים כי הם אכן הורסים את חייהם ופרנסתם של הקורבנות, משפחותיהם וחברותיהם". לדבריה, "המנדט שניתן לי בשנת 2009 באמצעות החלטת מועצת הביטחון 1888, הבטיח שאלימות מינית אינה מקובלת בשום נסיבות. משפט זכויות אדם בינלאומי ומשפט הומניטרי בינלאומי אינם יכולים להיות הבטחה ריקה מתוכן. אז אנחנו באמת קוראים לכל אחד ואחת להתייצב".
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג בפגישה עם השליחה המיוחדת של האו"ם לענייני אלימות מינית
נשיא המדינה יצחק הרצוג בפגישה עם השליחה המיוחדת של האו"ם לענייני אלימות מינית
פאטן לצד מיכל הרצוג. "הבושה היא של העבריינים"
(צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)
פאטן, הדגישה את המטרה שלשמה הגיעה לישראל: "הצוות שלי ואני כאן כדי להקשיב לכם בהגנה ובסודיות. אני כאן לשבוע, אני מוכנה לפגוש אתכם בסביבה בטוחה שתאפשר להקשיב לסיפורים שלכם, העולם צריך לדעת מה באמת קרה ב-7 באוקטובר. אלימות מינית המשמשת כטקטיקה של מלחמה סובלת מתת-דיווח כרוני. אבל המסר שלי הוא לשבור שתיקה. הסטיגמה לא צריכה להיות על הקורבן - הסטיגמה והבושה הן על העבריינים. והקורבנות צריכים להצטרף אלינו ולהסיט את הסטיגמה והבושה על העבריינים".
הנשיא הרצוג אמר בפתח בפגישה, שבה השתתף גם שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, כי "המראות שראינו ב-7 באוקטובר ממשיכים להדהד בעוצמה. צריך לחקור ולספר אודותם, ובעיקר חובה לטפל בנפגעים". הוא הודה לפאטן על הבעת הסולידריות: "את עוסקת בערך אנושי בסיסי שיש להתמודד איתו, כיבוד גופו של כל אדם, ובהחלט כיבוד נשים באשר הן. מה שאת מתמודדת איתו הוא למעשה מטרה ענקית של האנושות להתגבר על המחלה הזו, וההתנהגות הנוראה הזו כלפי נשים כטקטיקה של מלחמה".
פאטן נפגשה אתמול גם עם הצוות הבכיר של משרד הרווחה שאמון על נפגעי עבירות המין ב-7 באוקטובר. מנהלת אגף משפחות נשים וילדים, איילה מאיר, הדגישה בפני פאטן כי "צמצום והכחשה של מקרי האונס והזוועות שאירעו מקשים על תהליך ההחלמה של הנפגעות והנפגעים וגורמים להם סבל נוסף".
2 צפייה בגלריה
פרמילה פאטן עם איילה מאיר
פרמילה פאטן עם איילה מאיר
פאטן ומאיר
(צילום: סיון שחור, לע"מ)
פאטן, שכותבת דו"ח מיוחד עבור מזכ"ל האו"ם שיוגש גם למועצת הביטחון, ציינה כי כמות העדויות הקיימות לגבי פשעי המין שבוצעו ביום הטבח הן עצומות והודיעה שהצוות שמלווה אותה יישאר בישראל שבועיים נוספים כדי להמשיך במלאכת איסוף העדויות והממצאים. הנוכחים בפגישה, סיפרו כי היא שיתפה אותם בכך שזו הפעם הראשונה בכהונתה שישנה סיטואציה שבה מוחזקים בני ערובה שחוו פגיעות מיניות והיו עדים לפגיעות כאלו.
פאטן הדגישה בפני הצוותים את החשיבות במתן טיפול לנפגעות ואמרה שחייבים לשכנע את הנפגעים שעדיין לא באו לקבל טיפול לעשות זאת בהקדם. בפגישה הציג הצוות במשרד הרווחה בפני שליחת האו"ם את תובנותיו על שאירע ב-7 באוקטובר כפי שעולה מעדויות של עדי ראייה, נפגעים, מטפלים ואנשים מקרב הציבור הרחב שבעברם חוו פגיעה מינית ונקלעו למצוקה נפשית עקב התמונות והדיווחים.
עדנה לודמיר, מנהלת מרכז לטיפול בנפגעי עבירות מין מטעם משרד הרווחה, סקרה בפני פאטן את מעגל הנפגעים. "הנפגעות שהגיעו אלינו למרכזים, היו נשים צעירות שהיו בחרדה איומה שמא שמן וזהותן יתגלו. הן סיפרו מה קרה להן וסיכמנו שיקבלו טיפול בהמשך, כשיהיו מוכנות לכך", אמרה לודמיר. "בנוסף להן, שנפגעו ישירות, יש גם את בני משפחתם של הנפגעים, החיים והמתים, שנמצאים בטראומה, עדים למעשים, חיילים ואנשי זק"א ומד"א שהגיעו לזירה וחזו במראות הקשים של הטלת מומים ופגיעה מינית ואנשים שנפגעו בעברם וחוו טריגר כתוצאה מחשיפה לסרטונים".
על רקע הכחשת האלימות המינית על ידי גורמים בעולם, בהם מפגינים פרו-פלסטינים, אמרה מאיר לשליחת האו"ם כי "חלק חשוב בתהליך ההחלמה של נפגעי תקיפה מינית וטראומה קיצונית הוא בראש וראשונה שיאמינו להם. ישנה חשיבות אדירה, בתהליך הריפוי, במתן תוקף והכרה בפגיעה שהקורבנות עברו". מאיר הדגישה: "לא מדובר על מלחמת נרטיבים במאבק פוליטי, אלא בהעמקת הטראומה והכאב של נשים וגברים שכבר כעת נפגעו באופן קשה ביותר".
פורסם לראשונה: 21:48, 29.01.24