לאחר ההצתה במתבן במושב כפר שמאי אתמול בלילה, שבעקבותיה ארבעה סוסים גזעיים שערכם נאמד במיליוני שקלים נספו משאיפת עשן - חקלאי הגליל התכנסו אמש (שני) לישיבת חירום עם בכירי המחוז הצפוני של המשטרה, שהציעו להם פתרון: "התנדבו למשמר האזרחי". לפני הישיבה, מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי הגיע לזירת ההצתה והודיע: "תפסנו את חוליית המציתים". מדובר בשני צעירים בני 28 שיובאו הבוקר לדיון באשר להארכת מעצרם.
עשרות חקלאים ובעלי עסקים, שמתמודדים עם "טרור דמי החסות" והפגיעה הכלכלית האדירה בענפי התעשייה השונים במועצה האזורית מרום הגליל, קיימו ישיבת חירום עם מפקד מרחב כנרת במשטרה סנ"צ רן אופיר ומפקד תחנת צפת סנ"צ איציק אבוחצירא, והציגו בפניהם את מצוקותיהם - על רקע ההסלמה במקרי הפשיעה החקלאית ברחבי מרום הגליל, ובעקבות הצתת המתבן והאורווה במושב כפר שמאי אתמול בלילה.
5 צפייה בגלריה
תיעוד הצתת השריפה במתבן בכפר שמאי
תיעוד הצתת השריפה במתבן בכפר שמאי
השריפה במתבן
בפגישה, שהתקיימה באולם מליאת המועצה האזורית בהובלת ראש המועצה עמית סופר, נשמעו טענות קשות נוכח התמודדות המשטרה וגופי האכיפה והחוק, אך לקצינים הבכירים לא היו כל תשובות מעודדות, והם קראו כאמור לתושבים להתנדב למשמר האזרחי המקומי. הם סיכמו עם משתתפי הפגישה כי המתנדבים שייענו לקריאה ויצטרפו למערכים הקיימים יקבלו הכשרה מקצועית ויתרמו לחיזוק נוכחות אנשי הביטחון בשטח, שנדמה כי הפך להפקר. מפקד המחוז הצפוני, ניצב שוקי תחאוכה, אמור היה להשתתף בפגישה, אך הוא נעדר ממנה לאחר שכמה שעות קודם לכן הצטרף לביקורו הבהול של המפכ"ל, שהגיע כאמור לזירת ההצתה במושב באמצעות מסוק משטרתי.
"אנחנו דורשים מהממשלה ומהשרים להחיל ריבונות כאן בלב הגליל של מדינת ישראל", אמש אמש ראש מועצת מרום הגליל עמית סופר על הדרישה שהציג בפגישתו עם המפכ"ל בכפר שמאי. הוא אמר כי "על הממשלה לעשות את זה היום לפני שיהיה מאוחר, כי כרגע אין כאן ריבונות - יש כאן תוהו ובוהו". סופר הסביר כי הכינוי "פרוטקשן" אינו תואם למציאות שמאיימת על כלכלת הגליל: "זה טרור לכל דבר, כולל איומים ברצח, ירי על חקלאים ושריפת רכוש ובעלי חיים כפי שראינו אמש כאן אצלנו במועצה. אנחנו אומרים היום די - די לטרור, די לאיומים, די לשריפות, די לסחטנות".
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"נפעיל את כל הכלים העומדים לרשותנו". המפכ"ל שבתאי
(צילום: רויטרס/GIL COHEN-MAGEN/Pool )
אתמול אחר הצהריים עדכן המפכ"ל שבתאי כי כוחות המשטרה בצפון הוזנקו לפנות בוקר בעקבות ההודעה על הצתת המתבן בפנסיון לגידול סוסים בכפר שמאי. בסרטוני מצלמות האבטחה שנאספו בזירה נראו שני חשודים שפרצו למקום, כשאחד מהם רעול פנים - והציתו את המתבן. כתוצאה מההצתה מתו ארבעה סוסים גזעיים בשווי מאות אלפי שקלים, תשע סוסים נוספים נפצעו ונגרם נזק רב. "אני לא יודע מי עשה זאת ולמה, לא קיבלתי כל איום", אמר ל-ynet אתמול מנהל החווה תומר תשובה, שהמום מעוצמת הפגיעה האדירה שחווה, כמו גם זו שחוו הסוסים שהוא מגדל. חברי חוליית ההצתה הותירו מאחוריהם "מזכרת", והצמידו מחסנית כדורים של נשק לשער הכניסה למתחם.
לאחר כ-14 שעות של פעילות המשטרה ללכידת חוליית המציתים, שהגיעה על פי החשד בשם אחד מארגוני הפשע מהכפר ואדי חמאם, נעצרו שני החשודים בזמן שנסעו בשני מוקדים שונים בצפון. השניים, תושבי הכפרים סלאמה וכמאנה בני 28, נעצרו ויובאו הבוקר לבית משפט השלום בקריית שמונה לדיון בבקשת המשטרה להאריך את מעצרם.
"נפעיל את כל הכלים העומדים לרשותנו על מנת לפענח אירוע חמור זה", הבטיח המפכ"ל שבתאי בתום ביקורו בחוות הסוסים. הוא טען: "בחצי השנה האחרונה חמש חוליות לגביית פרוטקשן המונות 20 חשודים נעצרו, ונגד חבריהם הוגשו כתבי אישום". מפקד מחוז צפון ניצב שוקי תחאוכו הוסיף כי "היום חטפנו אירוע מצער, אך הצלחנו לתפוס את החשודים תוך מספר שעות. נמשיך לפעול בנחישות ולפגוע בכנופיות עד שנחסל את התופעה".
5 צפייה בגלריה
תיעוד הצתת השריפה במתבן בכפר שמאי
תיעוד הצתת השריפה במתבן בכפר שמאי
המחסנית על גדר המתבן
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר פרסם בעקבות מעצר החשודים הודעה כי הוא "מודה למפכ"ל על הפעילות הנחושה והמהירה לתפוס את אותם עבריינים. יידע כל גובה פרוטקשן - המשטרה תגיע אליו".
במשטרה חושדים כי ההצתה והפגיעה בחוות הסוסים נעשתה בידי חברי כנופייה הגובים דמי חסות מחקלאים ובעלי עסקים באזור, ו"מתחרים" על עסקיהם של ארגוני הפשיעה שמקורם בכפר טובא זנגריה.
גורם במשטרה הסביר כי האירוע אמש עלול להביא למתיחות ומאבק בין משפחות הפשע שחולקות את הכנסותיהן הכלכליות מעסקי הפרוטקשן, שנחשבים לחוקיים מאחר שאין בהם דרישת תשלום מפורשת בתמורה להגנה. בעלי העסקים נדרשים לרוב לאתר בכוחות עצמם את "חברות השמירה" שמנהלים העבריינים ולבקש את חסותם בתמורה לתשלום חודשי ולקבלת הגנה, שאין מאחוריה שמירה אמיתית אלא מפני אלו שעומדים בראש חברות השמירה. תיקוני חקיקה להגדרת עבירת הפרוטקשן מקודמים בימים אלו בכנסת, בתקווה שייתנו למשטרה ולמערכת המשפט כלים להתמודד עם התופעה.