ח"כ אברהם בצלאל (ש"ס) התייחס לסערה סביב הכרעת בג"ץ הקרבה בעניין כשירותו של יו"ר מפלגתו אריה דרעי לכהן כשר, ואמר הבוקר (רביעי) בריאיון לאולפן ynet כי "אם לא ירצו את דרעי כשר, יקבל אותו כראש ממשלה. אנחנו מכבדים כל פסק של בג"ץ, דרעי יכול להיות ראש ממשלה חליפי ואפשר גם לבטל את החוק".
בצלאל, שאמר אתמול בריאיון לערוץ הכנסת כי "אם שופטי בג"ץ יפסלו את דרעי - הם יורים לעצמם בראש", ציין כי "בסוף העם בחר. יותר משני מיליון איש הצביעו לדרעי בצורה ישירה או עקיפה. אני מקווה ובטוח שממשלת ישראל תעשה כל דבר חוקי שאפשר לעשות בשביל שהוא יהיה שר בכיר בממשלה".
במקביל, שר התקשורת שלמה קרעי (הליכוד) צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "אם בג"ץ יחליט שחיות היא ראש הממשלה מעתה ועד עולם, בניגוד לחוק יסוד הממשלה, האם לא נגן על הדמוקרטיה שלנו?! ברור שכן. זו החלטה בחוסר סמכות ובעזות מצח. רגע, אבל זו בדיוק המשמעות של להתערב לראש הממשלה במינוי השרים בניגוד לחוק יסוד הממשלה, לא?".
2 צפייה בגלריה
דיון הוועדה המיוחדת לכשירות שרים שדנה בחוק דרעי
דיון הוועדה המיוחדת לכשירות שרים שדנה בחוק דרעי
קרעי ומלכיאלי
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת, יואב דוקביץ')
בתוך כך, השר לשירותי דת ובריאות מיכאל מלכיאלי (ש"ס) אמר בריאיון ל-ynet radio כי "בג"ץ כבר פסל את דרעי, הוא הולך על הראש של העם. הוא יצא למסע נקמנות ברפורמה של שר המשפטים יריב לוין, זו אחת הדרכים שלו להכשיל את הקואליציה".
לדבריו, "איפה הבעיה בסיפור הזה? היא כפולה. ראשית, 64 מנדטים - שזה רוב מוחץ בעם - לחץ שאריה דרעי יהיה שר. דבר שני, בג"ץ מזלזל כאן בערך של חיי אדם. ראש הממשלה אומר 'אני צריך את דרעי בקבינט בשביל החלטות שהן משמעויות לביטחונה של ישראל'. ראשי זרועות הביטחון לדורותיהם - לא אנשי ש"ס - אומרים שהם צריכים אותו שם, ובא בית המשפט ואומר 'זה לא מעניין אותי. זה לא סביר, השכל שלנו יותר סביר, לא חוק'".
מוקדם יותר אמר שר הרווחה יעקב מרגי מש"ס כי אם דרעי לא יוכל להישאר שר בעקבות הכרעת בג"ץ הצפויה בעניינו - הם יפרקו את הממשלה. דרעי בעצמו הבהיר השבוע שגם אם בג"ץ יפסול אותו הוא לא יתפטר, וציין בשיחות סגורות: "האחריות היא על נתניהו, הוא צריך לפתור את הבעיה הזאת".
במקרה שבג"ץ יפסול את דרעי וראש הממשלה בנימין נתניהו יסרב לכבד את הפסיקה, תהיה זו החלטה תקדימית של ראש הממשלה, שלמעשה לא יציית להחלטה שיפוטית ואז צפוי להיפתח נגדו הליך על ביזיון בית המשפט. אפשרות נוספת היא שנתניהו ימנה את דרעי לראש ממשלה חליפי, ויחזיר אותו לתפקידו כשר אחרי ביטול עילת הסבירות.
תרחיש אפשרי אחר הוא שבית המשפט העליון יטען שתיקון חוק יסוד הממשלה, שאפשר את מינוי דרעי, צריך להתבטל או להידחות לכנסת הבאה. במקרה כזה, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט נעם סולברג, יידרש לקבוע האם יש קלון במעשי דרעי. בכל מקרה, הכנסת תוכל לחוקק פסקת התגברות שתבטל את הכרעתו.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואריה דרעי
בנימין נתניהו ואריה דרעי
בליכוד מתקשים למצוא פתרונות. נתניהו ודרעי
(צילום: שאול גולן, אלכס קולומויסקי)
מלכיאלי ציין כי "אם היה פה בית משפט שאני יודע שהוא לא את הסוגיה ובוחן אותה באופן אמיתי, לא היינו חוששים מזה. אבל לבית המשפט יש אג'נדה פוליטית. אם דרעי היה הולך ומקים קואליציה עם גנץ ולפיד, הכול היה מתנהל אחרת. יש כאן מסע נקמנות של אסתר חיות, ועכשיו דרעי הוא הבא בתור". הוא הוסיף: "נמתין ליום חמישי ונראה מה יהיה. יש לנו מי שמקבל את ההחלטות בש"ס. דרעי יתכנס עם מועצת החכמים והם יקבלו את ההחלטה".
לצד זאת, מלכיאלי הגיב על ההערכות בליכוד שלפיהן חקיקה עוקפת בג"ץ להכשרת כהונתו של דרעי כשר עלולה "להימשך תקופה", שבמהלכה ימצא את עצמו מחוץ לממשלה, והבהיר כי בש"ס לא יהיו מוכנים לקבל "סחבת" בעניין. "אין לנו סבלנות לעצלנות ולמריחות, ונתניהו יודע את זה", אמר, "הרפורמה הזאת צריכה לקרות עם ובלי קשר לדרעי, וזה לא אמור לקחת יותר משבועות ספורים".
מלכיאלי מודע לכך שקידום חוק מורכב ורגיש כמו ביטול עילת הסבירות דורש עבודת הכנה משפטית ופרלמנטרית רצינית שאורכת זמן, ובש"ס לא ידרשו מהקואליציה לזרז תהליכים כדי שלא לשחק לידי מתנגדי החוק ולגרום לפסילתו מנימוקים נוהליים. עם זאת, מלכיאלי הבהיר כי המפלגה לא תאפשר "סחבת מיותרת" הנובעת מהתלבטות על עצם החקיקה או מעצלנות הח"כים.
לדבריו, "לפי הבנתי, כל מרכיבי הקואליציה, כולל הליכוד ונתניהו, מבינים את החשיבות של זה. אנחנו לא נחסוך בזמן, ואם יהיה מישהו שמתוך עצלות לא רוצה לעבוד ימים ארוכים ולילות של פיליבסטרים או כל מיני תירוצים טכניים אחרים - את זה לא נקבל. יהיו דיונים רציניים, אבל לא ניתן לסחוב זמן ולהתמהמה על סתם".
בתוך כך, ח"כ אריאל קלנר (הליכוד) התייחס אף הוא לסוגיה, ואמר כי "תהיה פה בעיה גדולה מאוד אם בג"ץ יחליט לפסול את דרעי ולפסול למעשה חוק יסוד שהכנסת חוקקה. זה בטח לא יעלה את מפלס האמון שבו. אני חושב שבית המשפט צריך לפסול על-פי חוק, ולא לפי מה שנראה לו. זו בדיוק הבעייתיות של עילת הסבירות - הסבירות של כל אחד מאיתנו היא שונה בכל תחום בחיים".
לדבריו, "אני מבין את הלכי הרוח של ש"ס, לא רק של חברי הכנסת, אלא גם של ציבור שלם שבא ואומר שמזלזלים בקול שלו ובסבירות כפי שהוא מבין אותה. יש איזו קבוצה שמחליטה מה נכון ומה לא נכון, מה סביר ומה לא סביר, אולי שגם ירכיבו בעצמם את הממשלה. נצטרך למצוא לזה פתרונות".

ח"כ חנוך מילביצקי (הליכוד) אמר בריאיון לאולפן ynet כי "ברור לחלוטין שכל הסכמה של ש"ס להיות בממשלה מבוססת על זה שדרעי יהיה שר. זה ברור לחלוטין, זה ראש המפלגה שלהם. אם בג"ץ יעשה את המעשה הלא נכון בעיניי ויפסול את דרעי, אני בטוח שימצאו פתרון הולם שבו גם דרעי וגם ש"ס יוכלו להיות בממשלה".
מילביצקי ציין כי "לא יהיה מצב שבו ממשלת ישראל לא תכבד פסיקה של בית משפט עליון. לפי מה שאני יודע לפחות, ראש הממשלה והשר אריה דרעי נמצאים במערכת יחסים מצוינת וקרובה מאוד, אני בטוח שידעו למצוא פתרון כמו שצריך".