משטח מועצת העיר ומתוך חלקה פרטית: צה"ל חשף בצהריים (שלישי) אזרחים שאפשרו לג'יהאד האיסלאמי לשגר רקטות שנפלו בשטחי רצועת עזה במהלך מבצע עלות השחר ופגעו בפלסטינים בלתי-מעורבים.
דובר צה"ל מסר כי "לפחות שניים מהשיגורים הכושלים בוצעו משטחים פרטיים של אזרחים ששיתפו פעולה עם ארגון הטרור".
לפי דובר צה"ל, ב-7 באוגוסט בוצע בשעה 9:03 ירי רקטי כושל של הג'יהאד האיסלאמי שגרם למותם של שני פלסטינים בסמוך למרפאה בג'באליה. החלקה שממנה יצא השיגור שייכת למועצת העיר עזה שבראשה עומד יחיא סראג'.
"סראג' בחר לדאוג לארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי יותר מאשר לתושבי העיר שהוא עומד בראשה, וניצל את המרחב האזרחי ששייך לתושבי העיר על-מנת לייצא טרור. כך הוא פגע באזרחיו באופן ישיר", ציין דובר צה"ל.
2 צפייה בגלריה
אלו חלק מהאנשים ששיתפו פעולה עם גא"פ במבצע "עלות השחר" ואפשרו ירי רקטות משטחם
אלו חלק מהאנשים ששיתפו פעולה עם גא"פ במבצע "עלות השחר" ואפשרו ירי רקטות משטחם
(צילום: דובר צה"ל)
במקרה נוסף אירע שיגור כושל מחלקתו של בכר חמאדן עמראן שמלח', שאחיו הוא מאמן הכוח הימי בחטיבת עזה של הג'יהאד האיסלאמי. "הוא אפשר שיגור רקטי כושל מהחלקה שלו, אשר פגע במבנה אזרחי בעיר עזה ושודר בשידור ישיר בערוץ אל-מיאדין בשעה 15:13".
דובר צה"ל סיכם: "משפחת חמאדן עמראן שמלח' לקחה חלק פעיל בהפעלת טרור בעת שאפשרה את הירי מחלקת ביתה וכך פגעה גם במרחב האזרחי העזתי. ארגוני הטרור בעזה מנצלים באופן ציני את אזרחי הרצועה ומשגרים רקטות מתוך המרחב האזרחי, מדובר בהוכחה נוספת לכך".
2 צפייה בגלריה
פצועים בג'באליה בעקבות ירי כושל של רקטה ברצות עזה
פצועים בג'באליה בעקבות ירי כושל של רקטה ברצות עזה
נפגעים בג'באליה בזמן המבצע בעקבות ירי כושל של רקטה ברצות עזה
(צילום: AFP)
לפי נתוני צה"ל, שפורסמו מיד לאחר המבצע בתחילת החודש, כ-200 שיגורים מתוך 1,100 שביצעו פעילי הג'יהאד האיסלאמי לאורך 55 שעות של הסלמה, הסתיימו בנפילות בשטח העזתי. למעשה, כמעט כל רקטה חמישית ששוגרה נפלה בשטח עזה. חלק מהרקטות אף נפלו בשטחים מיושבים, וגרמו לפי הצבא למותם של כ-14 אזרחים בלתי-מעורבים, בהם ילדים, וליותר מ-100 פצועים.
בצה"ל אמרו כי רוב הפלסטינים הבלתי-מעורבים שנהרגו במהלך מבצע עלות השחר מתו כתוצאה מאש עזתית. גורמי צבא שאמונים על הנושא ציינו אז כי יש כמה סיבות לנתונים החריגים, ובהן היכולת המוגבלת של הג'יהאד לייצר לעצמו רקטות איכותיות, בניגוד לחמאס למשל - שלא הצטרף למערכה.
"חלק מהרקטות של הג'יהאד הן תמרורים שפעיליו עקרו, הוסיפו חומר נפץ מאולתר והרכיבו רקטה מאולתרת, לעיתים על בסיס סרטון הדרכה ביוטיוב", הסבירו הגורמים. "כמו שאנחנו משתפרים מסבב לסבב כך גם האויב לומד ואסור לזלזל, אבל במקרה הזה מדובר ברקטות קלות לייצור, ללא כל תקינה, שלעיתים מיוצרות בצורה חובבנית ומסוכנת".


הגורמים ציינו אז עוד כי "בחודשים האחרונים אירעו כמה פיצוצים של מחסני רקטות כאלה ברצועת עזה בגלל אחזקה לקויה. לפעמים רקטות נשמרות בשווקים ומועברות ממקום למקום בדרך לא דרך. זה גורם ליותר תקלות לאחר הירי, ולנזק שהפעם היה מטורף. כואב לנו לראות את התוצאות הקשות של הטעויות שלהם".
בתיעודים שהופצו בזמן המבצע, חלקם על-ידי העזתים עצמם, נראו רקטות שסטו לאחר שיגורן ממסלול מעופן ונפלו אל הקרקע תוך זמן קצר. ברצועה אין צופרי אזעקות או יכולת להתריע בפני התושבים, וארגוני הטרור, בניגוד לצה"ל, לא מבצעים שום נוהל "הקש בגג עצמי" כדי להרחיק אוכלוסייה לפני שיגורים. יתרה מכך, רוב הרקטות מאוחסנות בלב שטח מאוכלס ומשוגרות ממנו, כך שפיצוץ שלהן או שיגור כושל פוגע מיד באזרחים שנמצאים בקרבת מקום.