3 צפייה בגלריה
פצועים בג'באליה בעקבות ירי כושל של רקטה ברצות עזה
פצועים בג'באליה בעקבות ירי כושל של רקטה ברצות עזה
פינוי פצוע משיגור כושל של הג'יהאד בג'באליה
(צילום: AFP)
לג'יהאד האיסלאמי יש ארסנל של אלפי רקטות, לפי הערכות יותר מ-6,000 לטווחים בינוניים וארוכים, שחלקן יכולות להגיע עד לחדרה ולפאתי חיפה. בנוסף לכך מחזיק הג'יהאד באלפי פצצות מרגמה טובות עוד יותר. ולמרות זאת, במבצע "עלות השחר" שהסתיים אמש (יום ראשון), נרשמו נתונים חריגים של שיגורים כושלים - שלחלק גדול מהם היו תוצאות קטלניות עבור האוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה.

3 צפייה בגלריה
תיעוד הירי הרקטי הכושל
תיעוד הירי הרקטי הכושל
(צילום: דובר צה"ל)
לפי נתוני צה"ל, כ-200 שיגורים מתוך 1,100 שביצעו פעילי הארגון לאורך 55 שעות של הסלמה, הסתיימו בנפילות בשטח העזתי. למעשה, כמעט כל רקטה חמישית ששוגרה נפלה בשטח עזה. חלק מהרקטות אף נפלו בשטחים מיושבים, וגרמו לפי הצבא למותם של כ-14 אזרחים בלתי מעורבים, בהם ילדים, ויותר מ-100 פצועים.
בצה"ל אומרים כי רוב הפלסטינים הבלתי-מעורבים שנהרגו במהלך מבצע "עלות השחר" מתו כתוצאה מאש עזתית. בשיחה עם גורמי צבא שאמונים על הנושא עולה כי יש כמה סיבות לנתונים החריגים, ובהן היכולת המוגבלת של הג'יהאד לייצר לעצמו רקטות איכותיות, בניגוד לחמאס למשל - שלא הצטרף למערכה.


3 צפייה בגלריה
פצועים בג'באליה בעקבות ירי כושל של רקטה ברצות עזה
פצועים בג'באליה בעקבות ירי כושל של רקטה ברצות עזה
הרקטות מועברות ממקום למקום בדרך לא דרך. ההרס בג'באליה
"חלק מהרקטות של הג'יהאד הן תמרורים שפעיליו עקרו, הוסיפו חומר נפץ מאולתר והרכיבו רקטה מאולתרת, לעיתים על בסיס סרטון הדרכה ביוטיוב", הסבירו הגורמים. "כמו שאנחנו משתפרים מסבב לסבב כך גם האויב לומד ואסור לזלזל, אבל במקרה הזה מדובר ברקטות קלות לייצור, ללא כל תקינה, שלעיתים מיוצרות בצורה חובבנית ומסוכנת".
לדברי הגורמים הללו, "בחודשים האחרונים אירוע כמה פיצוצים של מחסני רקטות כאלה ברצועת עזה בגלל אחזקה לקויה. לפעמים רקטות נשמרות בשווקים ומועברות ממקום למקום בדרך לא דרך. זה גורם ליותר תקלות לאחר הירי, ולנזק שהפעם היה מטורף".
ואכן, בחלק מהתיעודים שהופצו בימים האחרונים, חלקם על-ידי העזתים עצמם, נראות רקטות לאחר השיגור שלפתע סוטות ממסלול מעופן ונופלות אל הקרקע תוך זמן קצר. ברצועה אין צופרי אזעקות או יכולת להתריע בפני התושבים, וארגוני הטרור, בניגוד לצה"ל, לא מבצעים שום נוהל "הקש בגג עצמי" כדי להרחיק אוכלוסייה לפני שיגורים. יתרה מזאת, רוב הרקטות מאוחסנות בלב שטח מאוכלס ומשוגרות ממנו, כך שפיצוץ שלהן או שיגור כושל פוגע מיד באזרחים שנמצאים בקרבת מקום.
"כואב לנו לראות את התוצאות הקשות של הטעויות שלהן", הוסיפו הגורמים, שלעיתים מקבלים את התמונה של הגופות המרוטשות בשידור ישיר.

אך לא רק הרכבה ואחסנה חובבנית הובילו לשיגורים הכושלים הרבים ולקצב ירי נמוך יחסית. גם אובדן הרקטות כתוצאה מהשימוש בהן, לצד תקיפות מחסני רקטות על-ידי חיל האוויר, גרמו לארגון הטרור השני בחוזקו ברצועה להאט את קצב הלחימה ולנהל כלכלת קרב. בצה"ל זיהו כי המפקדים שנותרו לג'יהאד האיסלאמי החלו לחשב כמה צעדים קדימה ביממה האחרונה של המבצע, גם לאור העובדה שחמאס נשאר בחוץ. לכל אלה ניתן להוסיף את הפעולות החשאיות שצה"ל עושה גם בתקופות של רגיעה, כדי לסכל את התעצמות ארגוני הטרור ברקטות איכותיות. לצד כל אלה יש לציין את קטיעת צירי ההברחות מסיני לעזה, שבעבר ניסו האיראנים להכניס דרכם לרצועה רקטות תקניות גדולות.
אגב, את תופעת השיגורים הכושלים הצליחה לתעד בשידור ישיר דווקא רשת "אל-מיאדין" המזוהה עם חיזבאללה. השדר, שראה היטב במו עיניו את השיגור הכושל שנופל באזור מאוכלס, טען כי "הרקטות משוגרות לעבר הים, אולי לאסדות". מגיש אחר הביע זעזוע כשהבין שהרקטה הולכת לפגוע באזור מאוכלס, ונשמע אומר "אוי, אוי", בזמן שהשדר ממשיך לצעוק לצלם - שהמשיך ותיעד את הירי הכושל: "אחמד, הרקטות עושות את דרכן לים". זאת, ככל הנראה, משום שבאל-מיאדין לא רצו להראות פגיעה של רקטה באזור מאוכלס בעזה.
לצד התיעוד הזה, דובר צה"ל פרסם תיעוד מהירי הרקטי הכושל של ארגון הטרור שלשום בג'באליה, שפגע בבית משפחה והביא להרג של חמישה פלסטינים, בהם ארבעה ילדים. "זה היה בלב העיירה ליד מסגד, ורואים את הרקטה ליד אתר הפגיעה. אנחנו רואים במכ"מים שלנו שזה ירי כושל שיצא מהרצועה ופגע בג'באליה במטח של השעה 21:00", אמר קצין בכיר בצה"ל. אמש נהרגו שמונה אזרחים - בהם ארבעה ילדים - בשתי תקריות שונות, ובצה"ל העריכו כי גם במקרים כאלה מותם נבע מירי כושל.
לפי משרד הבריאות הפלסטיני, שמנה גם את ההרוגים בשיגורים הכושלים, בלחימה בעזה נהרגו 36 בני אדם, מהם 11 ילדים וארבע נשים. בנוסף נפצעו 311 פלסטינים. הפסקת האש בלחימה נכנס לתוקפה ב-23:30, וכובדה מאז, פרט לכמה שיגורים בדקות שלאחר מכן.