"הבחין באדם ממוצא יהודי, ושניות ספורות לאחר שחלף על פניו הוציא מרצפת בטון והיכה באמצעותה בראשו": כך מתואר בכתב האישום שהוגש הבוקר (ראשון) לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד אחמד רשדאן (33),פלסטיני מהעיירה עינאבוס ליד שכם, בגין מעשה טרור של ניסיון רצח של יצחק דהן (47) מבני ברק בגשר גבעת שמואל על כביש 4.
מכתב האישום, שהוגש לפרקליטות מחוז תל אביב (פלילי) על ידי עו"ד נועה בר, עולה כי הנאשם החליט לרצוח אדם ממוצא יהודי, ממניע לאומני-אידאולוגי, ובמטרה לעורר פחד או בהלה בציבור. באישום נכתב כי כיומיים לפני האירוע כבר הגיע הנאשם בשעות בוקר מוקדמות לגשר המחבר בין גבעת שמואל לבני ברק - כדי לבחון אם המקום מתאים למימוש תוכניתו. יום למחרת חזר למקום אך החליט כי הזמן אינו מתאים לביצוע המעשה.
3 צפייה בגלריה
אחמד רשדאן מחבל פלסטיני נאשם בניסיון רצח בגשר גבעת שמואל
אחמד רשדאן מחבל פלסטיני נאשם בניסיון רצח בגשר גבעת שמואל
המחבל הפלסטיני אחמד רשדאן. בית המשפט המחוזי בתל אביב, הבוקר
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
אחמד רשדאן מחבל פלסטיני נאשם בניסיון רצח בגשר גבעת שמואל
אחמד רשדאן מחבל פלסטיני נאשם בניסיון רצח בגשר גבעת שמואל
(צילום: מוטי קמחי)
ב-5 ביולי הגיע רשדאן למקום שוב, ועל פי כתב האישום נטל מרצפת בטון ("אבן משתלבת") והכניס אותה לשקית שהחזיק בידו. "אז הבחין במתלונן שצעד במקום, והסיק כי מדובר באדם ממוצא יהודי. שניות ספורות לאחר שחלף על פניו, הוציא הנאשם את מרצפת הבטון והכה באמצעותה בראשו של המתלונן", נכתב. "מעוצמת המכה, נפל המתלונן והחל לדמם מראשו. בשלב זה, השליך הנאשם את מרצפת הבטון מידיו והחל לברוח מהמקום. כתוצאה ממעשי הנאשם נגרמו למתלונן חבלות חמורות הכוללות שני שברים בגולגולת, דימום מוחי וירידה בשמיעה".
עוד נכתב באישום כי לפני שיצא רשדאן לבצע את תוכניתו השאיר בביתו מכתב לבני משפחתו, שבו כתב, בין היתר, כי עליו "לחיות או למות בשל שנאת יהודים", וכי נענה ל"קריאת הג'יהאד ומתפלל לאללה שיקבל אותו לגן עדן".
3 צפייה בגלריה
יצחק דהן
יצחק דהן
יצחק דהן וזירת הפיגוע
(צילום: שמוליק דודפור, תיעוד מבצעי מד"א)
שירות הביטחון הכללי והמשטרה סיימו רק בשבוע שעבר את חקירת התקיפה שאירעה בתחילת החודש. הנאשם, שהחזיק בהיתר לחיפוש עבודה בישראל, תקף את דהן ונמלט מהמקום. למחרת הותר לפרסם כי הנאשם נעצר.
בחקירותיו הראשונות הכחיש רשדאן כי התכוון לבצע פיגוע, וטען כי בעת מפגש אקראי ביניהם, דהן קילל אותו - והוא בתגובה דחף את אותו לעבר הקיר - מה שגרם לפציעתו. עם זאת, רשדאן הודה כי בעת התקרית לבש חולצה לבנה, ולאחר מכן החליף לחולצה שחורה - על מנת להקשות על זיהויו.
בחקירות מאוחרות יותר שינה את גרסתו, וסיפר כי החליט לרצוח יהודי "כדי לנקום על גזלת השטחים על ידי היהודים והעימותים באל-אקצא", וכי "הייתה בליבו שריפה שהרגיש שהוא חייב לכבות". הוא סיפר כי לצורך כך ביצע עבודת שטח מקדימה, ואף הגיע לאזור זירת האירוע ביומיים שקדמו לו.
רשדאן תיאר כי תקף את הקורבן - אותו זיהה כיהודי - באמצעות אבן משתלבת שהייתה במקום, ומיד לאחר מכן השליך אותה. לדבריו, הוא התכוון להרוג את דהן ולקח בחשבון כי ייתפס ואף ימות כשהיד, ולפיכך השאיר בביתו מכתב "צוואה", כאמור. עם זאת, בחלק מהחקירות שינה את גרסתו וטען כי לא להתכוון להמית את דהן.
דהן עצמו סיפר יום אחרי שהותקף: "עליתי על הגשר של גבעת שמואל, וראיתי מולי אדם שיורד בגשר ומחזיק שקית. היינו לבד על הגשר. הוא הסתכל עליי, הכניס את היד לשקית ולא הוציא כלום. שניות אחר כך, ואחרי שעברתי אותו, הוא הוציא משהו, לא ראיתי בדיוק מה זה - ואז חבט בו את הראש שלי פעמיים-שלוש, ונעלם".
דהן הוסיף אז: "ירד לי הרבה דם והבן אדם נעלם. לחצתי על הפנים, חיכיתי לעובר אורח שיגיע, ואחרי שתי דקות הגיע מישהו וקרא לעזרה. לא שמעתי בדיוק מה צעק התוקף, אבל הוא מלמל משהו, כנראה המשפט הרגיל, 'אללה אכבר'". הוא סיפר כי אותו תוקף שפגע בו אמר לאדם אחר בעת שנמלט: "יש שם מישהו משלכם פצוע".